Proskiller Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hei, Jeg har litt problemer med å slå meg til ro med at jeg ikke klagde på lærlingtiden min. Jeg hadde gjort noen dumme valg når jeg begynte på skole og valgt helt feil retning. Ung og uvitende som jeg var valgte jeg å begynne på noe som het grunnkurs naturbruk, noe som førte frem til kun 3 valg som var fiske og fangst, fiskeindusri og akvakultur. Fiske og fangst førte frem til at jeg måtte på sjøen og det ville ikke jeg, akvakultur måtte jeg flytte til en øde plass som het averøy så da ble det fiskeindustri. Lærererne maste på at fagbrevet var så mye verdt og at jeg burde ta det. Så jeg begynte som lærling i kanskje Norges mest ensformige bransje. Jeg ble lærling på skolebedriften. Vi pakket fisk i 2 timer pr dag, resten ble brukt til å spille kort pga vi hadde så lite å gjøre. Dette holdt jeg ut i 11 mnd og fikk 45 kr timen pluss stipend. Men så lenge jeg sluttet før bestått fagprøve må jeg betale tilbake stipendet. (30 000 kr) Det ser ikke ut til at det er en dritt jeg kan gjøre med dette, jeg må gå to år som lærling før jeg kan ta fagbrev selvom det er så lite å sette seg inn i i denne bransjen. Er det alt for sent å klage på dette, evt. gå til sak? Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hva skal du med fagbrev innen ett yrke du tydelig mistrives i? Se heller om du kan komem deg inn på almenngfaglig påbygging og få en utdannelse innen noe du liker. Når det kommer til avbrutt studie og tilbakebetaling av stipend er reglene rimelig klare, så her vil jeg tro det er lite og ingenting å hente. Lenke til kommentar
Proskiller Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Om jeg hadde fått ta fagbrevet hadde de 30 000 i studielån blitt slettet. Allmennfaglig påbygging har jeg tatt. Begynner på økonomiutdanning til høsten, om jeg komer inn da. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jepp, så spørs det om det er verdt å fullføre fagbrevet, som du mest sannsynlig ikke kommer til å bruke til noe annet enn å henge på veggen. For du må i beste fall gå 13 måneder i lære for å fullføre fagbrevet i og med at du allerede har fullført 11 måneder, i værste - 24 måneder om de 11 månedene blir erklært ugyldige. For med mindre du klarer å kombinere nye studier og gjenopptak av lærlingtiden vil dette bare bety minimum 13 måneders utsettelse på en eventuell jobb etter endt studie. Lenke til kommentar
Proskiller Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Jeg får godkjent de 11 mnd. Men det er alikevel ikke verdt det om jeg regner på tapt arbeidsinntekt fra en "vanlig" betalt jobb. Føler igrunn at jeg kan det som er verdt å kunne innenfor faget og at jeg burde få tatt fagprøven uten å gå de 13 mnd ekstra. Må si at jeg synes det med lærlingordning suger. Man trenger da ikke 24 mnd for lære å pakke fisk. Greit nok å ha lærlingordning innenfor f.eks elektrikerfaget, men noen yrker er så ensformige at man ikke har bruk for det rett og slett. Hadde jeg bare visst det når jeg var yngre. Lenke til kommentar
aregar Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Det er vel slik for å ha en standard? Enkleste og mest praktiske er vel å ete opp det sure eple og legge hele greia på hylla.. Det verste du gjør er å gå fast og se bakover, spesielt når du skal begynne på noe nytt. Se framover. Om du sitter og er bitter for hva som har skjedd kommer du aldri til å bli fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå