Proskiller Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Jeg meldte meg inn i et treningssenter i desember 2009. De har tydeligvis rotet med papirene og ikke trekt meg via avtalegiro som avtalt. Nå har jeg fått regninger for januar, februar og mars 2010, pluss en purring for desember (med purregebyr) Denne gikk til inkasso pga jeg ikke hadde råd til å betale den innen fristen som bare var på en dag. Jeg har ikke meldt fra til treningssenteret om jeg har flyttet så regningene kom èn dag før betalingsfristen pga det tok lang tid i posten. Jeg ringte å klagde på dette til treningssenteret, men de sier bare at det er mitt ansvar å følge med på om avtalegiroen blir trekt. Stemmer dette? Kan de sende ut purring for desember uten å sende meg en betalingspåminnelse først? Håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Jeg har ikke meldt fra til treningssenteret om jeg har flyttet så regningene kom èn dag før betalingsfristen pga det tok lang tid i posten. ... Denne gikk til inkasso pga jeg ikke hadde råd til å betale den innen fristen som bare var på en dag. Hvorfor meldte du ikke fra at du har flyttet? Og de sender ikke et krav direkte til inkasso uten varsel i forkant (sikkert sendt din gamle adresse). Du har med andre ord brukt pengene du skulle betalt treningsstudioet for til helt andre ting? Og vhilken hjelp ønsker du at vi skal komme med. Det eneste rådet vi har er at du betaler din gjeld til treningstudioet. De har ktrav på å få pengene sine. Lenke til kommentar
Proskiller Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Du svarte ikke på om de kan sende ut purring før betalingsvarsel... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Selvfølgelig kan de det, kan kalle det hva de vil.. Gangen i en inkassosak ska lminimum være: a. Regning forfalt. b. Inkassovarsel c. Betalingsvarsel. d. Forliksrådet. e. Eventuell tvangstrekk. Du kan sikkert lese deg fram til svaret ditt her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023981620.19#betalingsoppfordring_ Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det burde jo ikke vært noe problem å få utsatt betalingsfristen på inkassovarselet siden du ringte de før den var forfalt? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Du kan ikke glemme/unnlate å melde fra om at du har flyttet, samt ikke engang gi beskjed til Postkontoret om flyttingen (slik at ting blir videresendt direkte til din nye adresse) og så bli sur på treningssenteret for at regningene ikke kommer frem til deg i god tid før forfall, eventuelt ikke kommer frem i det hele tatt. Hvis jeg har forstått dette riktig, så må jeg få lov til å si at du fremlegger fullstendig urimelige krav her, og du har ingen rett til å være snurt på treningssenteret. Du er med andre ord nødt til å betale regningen samt inkassogebyr for desember. Når det gjelder at de ikke har trukket deg via avtalegiro for januar, februar og mars, så har de full rett til å kreve inn dette i etterkant. Det er faktisk kundens plikt å følge med på slike ting, nettopp for å slippe slike "regningssjokk" som du har fått nå. Foreldelsesfristen er på tre år, så i praksis kan du plutselig få regning på noe som ikke ble betalt for 2 år og 11 måneder siden... og være pliktig å betale det. Lenke til kommentar
Proskiller Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Poenget mitt var at de har rotet like mye som jeg. De har rotet i kontraktene (medlemskontrakt og avtalegiro) jeg leverte. Derfor mener jeg at det er litt feil at de kan komme å kreve alt på en gang. Om jeg hadde meldt om flytting hadde jeg bare hatt 14 dager uansett, noe som er litt urimelig mtp at de kommer med krav for 4 regninger. Jeg har meldt lytting til posten og folkeregisteret pluss alle andre jeg har avtaler med som mobilselskap, internettleverandør osv. Treningssenteret har bare blitt glemt i prosessen. Sjekker dere virkelig om alt blir trekt hver mnd? Trodde avtalegiro var til for at man skulle slippe nettopp dette. Lenke til kommentar
Freddish Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Du har selv ansvaret for å følge opp din egen økonomi. Om du var klar over at de har tuklet med papirene er det din oppgave å følge dette opp. Dette er fordi du har gjort en avtal med dem, du VET du skal betale dem, du VET du har flyttet, DU hadde pengene å betale dem fra starten av, ellerså forstår jeg ikke hvorfor du etablerte en avtalegiro med dem. Eneste du kan gjøre nå er å betale, enten prate med dem å få dette oppdelt eller hva. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Et lite tips for å unngå denne typen problemer, er å gjøre som jeg har gjort. *Opprett en egen konto hos banken din, som du kan kalle "regninger" eller lignende (i de fleste nettbanker er dette gjort på få sekunder). *Tilknytt alle avtalegiroer til denne kontoen. *Ta frem kalkulatoren og regn ut hvor mye du har i faste utgifter/faste regninger hver måned. Ta gjerne en gjennomgang av alle faste regninger det siste året (husleie, strøm, telefon/mobil, tv, internett, trening, avis +++), og del på 12. *Hver måned overfører du dette beløpet, pluss et buffer (500/1000 kroner) til denne kontoen. *Betal alle regninger også fra denne kontoen. Hvis et firma glemmer å fakturere deg, og senere sender deg en regning for 5/10/15/whatever måneder, så står pengene klare til å betales fra denne kontoen, i stedet for at du bruker opp pengene du trodde du hadde, men som egentlig ikke var dine. Det er ditt eget ansvar å ha styring på økonomien. Ingen andre enn deg selv kan faktisk klandres når du kommer opp i en situasjon som dette. Jeg har delt opp min nettbank i tre deler. Lønns/brukskonto, sparekonto og regningskonto. Har man god økonomisk styring, så slipper man unna en god del økonomiske ubehageligheter. I tillegg er det lettere å få lån. Jeg viste banken mitt budsjett og hvordan jeg hadde lagt opp nettbanken min, og fikk et mye høyere lån enn en med min inntekt normalt ville fått... nettopp fordi saksbehandleren så at jeg hadde meget god styring på økonomien. Lenke til kommentar
Proskiller Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Bra forslag det med å dele opp kontoen, det skal jeg faktisk ta å gjør- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå