Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp vedrørende utført bruktbilskjøp


Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Hei!

 

Jeg kjøpte bil i starten av mars, en Renault Scenic 2000 modell. Når jeg kjøpte den kjørte jeg den fra Bergen til Sandnes(hvor den ble parkert i garasje og stående en mnd), og dro opp igjen til Bergen frem til påske. Såvidt meg bekjent er regreimskifteintervallet på disse bilene(bensinmotor hvis noen vil påpeke evt forskjell på bensin og diesel) 80 000. I salgsannonnsen stod det spesifikt reg. reim byttet, og bilen har gått 163 000 km. Det står og servicer fulgt. Når jeg i etterkant av kjøpet ringte selger for å forhøre meg nærmere om regreim byttene kom det frem at den var byttet 1 gang (som står i serviceboken også, ved ca 100 000 km), og servicer er ikke fulgt(elelr dvs, noen er det).

 

I perioden bilen stod i garasjen hadde svigerfar tittet innom med jevne mellomrom og sett en lekkasje under bilen, men grunnet avstand til bilen fikk vi ikke gjort veldig mye med det annet enn å notere det ned. I påsken flyttet vi bilen, og la merke til ulyder ved svinging samt at styreservoen ikke "hjalp til". Jeg satte også i gang med å rengjøre bilen (da den ikke var gullende ren etter turen ned eller fra før) og fant i den forbindelse en plastkanne fra biltema hvor det stod "servotetningsvæske". Dette forhørte jeg med med selger om hvorpå han nesten før jeg var ferdig med å spørre spørsmålet sa

"det kjenner jeg ikke til, må ha vært tidligere eier".

 

Bilen har nettopp vært eu godkjent(1 feil - defekt drivakselmansjett (400 kr)) i forrige eiers eie, men den har mangler som eu godkjenningen skal avdekke (bl.a at vindusvisker bak ikke fungerer). Nå skal det sies at små elektriske feil er svakheter ved scenicer - og vår bil har sitt å stri med her, noe jeg avdekket under prøvekjøring - så det er ikke noe forrige eier har holdt tilbake, men sier kanskje sitt om at "eugodkjenningen" har gått litt fort?

 

Nå skal det sies at bilen ikke var spesielt dyr, men i det nedre sjiktet av hva tilsvarende biler går for på finn.no i dag, så jeg var forberedt på at det ville være småting og det tar jeg gjerne på meg selv. Men ett registerreimsbytte (som det i annonnsen står er fulgt, og jeg først finner ut i etterkant ikke er det) koster fort 11000 på verksted, og servolekkasjen kan være i servopumpe som kan koste oppmot 5000 på verksted, eller i tannstag opp mot 11000 på verksted eller begge (smell). Dette er ting tidligere eier etter min mening har opptrådt uredelig og villedene rundt.

 

Har jeg godt nok grunnlag til å kreve avslag i sum tilsvarende hva nå enn verkstedsregningene blir eller heving av kjøpet, eller har jeg kjøpt pus i pose?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Att diverse elektriske ting på bilen ikke virker, er ikke noen EU mangel, ei heller vindusviskeren din bak. og for å ha nevnt det, EU er tilstand på bilen DER Å DA, og det er ikke lov til å sette opp mangel på noe som kan ryke imorra eller neste uke. EU går mest på sikkerhet/miljø, som understell (foringer, kuler, ledd) bremser, rust, belter, lys, steinsprut/sprekk i rute, avgass osv.

 

lekkasje er dog 2'er mangel om det drypper på gulvet under godkjenningen.

Endret av Ovechk1n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Merkelig, for det er en kontrollpost, sitter her med skjemaet foran meg. står en klar og tydelig 0 på vindusvisker, bak. Betyr det bare at den "ja, den er tilstede"? Forbanna teit i så fall, men det er en annen sak..

 

Skreiv ganske tydelig at det elektriske ikke var det som plagde meg mest. Det som er dyrt her er det som irriterer meg med bilkjøpet naturlig nok.

 

Saken er heller ikke at ting har begynt å lekke i etterkant, men at jeg har funnet tegn(servotetningsvæske for eksempel) på at pumpa har lukket i forkant også har eier tatt en spansk en for å få den igjennom kontrollen..

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Hmm, da lurer jeg ganske kraftig på hvorfor det står oppført på det som for meg ser ut som PKK.. Vel, nok om viskerene, hva med de store tingene?

 

EDIT:

Kontrollseddel Periodisk kontroll etter R. direktiv 96/96 EF: punkt 3.2 - vinduspussere /-spyler -> er vinduspusseren bak en vinduspusser?

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

En del av motorene til Renault har importøren i Norge (dvs. før, Volvo) kjørt sine egne intervaller for service. Renault har stort sett sagt 120 000 på hovedservice (dvs. regreim inkludert), men Volvo har sagt 90 000 og muligens en del andre. Dette har det også vært endringer på over tid. Dvs. at når det står 100 000km på hovedservice betyr ikke det at det er "feil". Renault har også selv redusert noe på dette på noen motorer, men Volvo har konsekvent kjørt vesentlig kortere intervall enn Renault.

 

Nå skal det vel sies at dersom de nå sier 80 000km bytteintervall, og den nå har gått 163 000, og den er byttet på 100 000 km blir det bare tull (men ikke feil logisk nok) å skrive "reg reim byttet" i sagsannonse.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Merkelig, for det er en kontrollpost, sitter her med skjemaet foran meg. står en klar og tydelig 0 på vindusvisker, bak. Betyr det bare at den "ja, den er tilstede"? Forbanna teit i så fall, men det er en annen sak..

 

Viskeren FORAN er et kontrollpunkt, ikke bak :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det står ikke det på kontrollappen :) Der står det viskere (vel og merke sikkert underforstått at det er de foran) hehe.. Men dette er ikke det jeg kunne trengt assistanse med, poenget er at reg reim bytte og servopumpe ikke er i henhold til hva forventet av bilen, og om jeg kan gjøre noe med det med hensyn på tidligere eier? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...