Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Ryggende lastebil, med klumse bak rattet = overkjørt fotobag og bulket bil.

Så nå er jeg tilbake på start.

Har vært Canonbruker, og har ingenting å utsette, aldri noe tull med utstyr.

Av forskjellige grunner, (noen gode, andre dårlige) vurderer jeg Pentax.

Nærmere bestemt K-7.

I alle tester jeg har lest kommer K-7 godt ut, men unntak av at det plages med mye støy på lav ISO.

De fleste testene kom med det samme eller før kameraet var lansert. I en test, husker ikke hvilken, ble ISO støyen nevnt, men Pentax hadde sagt at det skulle forandres før kameraet kom i salg eller via en firmware eller softwareoppgradering.

Noen K-7 brukere der ute som kan si noe om den saken?

Pentax 16-50mm 2.8 har hatt litt problemer med autofokusen, erfaringer med det objektivet?

Ellers noe jeg bør vite om Pentax, for og i mot?

Takker for alle råd og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte kameraet i midten av juli og var altså ganske tidlig ute. Har tatt noen tusen bilder med det og støy ved lav iso har jeg ikke merket. Jeg fant fram noen bilder tatt med iso100 og som innholder mørke skyggepartier. I Lightroom økte jeg eksponeringen fire trinn og syntes fortsatt at skyggepartiene var rimelig støyfrie og innholdt vel ikke mer støy enn om bildet skulle vært tatt med iso1600. At kameraet "plages" med mye støy på lav iso kjenner jeg meg ikke igjen i.

DA*16-50/2,8 hadde problemer i starten av produksjonen med linser som sannsynligvis ikke har vært helt sentrert. Det har gitt utslag i uskarpe høyre eller venstre bildehalvdeler og front eller bakfokusering. I tillegg har ultralydmotoren hatt noen svakheter, men det er vanskelig å si hvor utbredt dette er ut av hylekor på diverse fora. De som har et objektiv gir lyd fra seg, men det sier ikke noe om hvor mange det er i forhold til antall solgte. Men det har vært flere klager på DA*16-50 enn noe annet Pentax objetiv jeg vet om. Men jeg tror dette var oppstartproblemer i produksjonen. Kjøper du nytt har du uansett garanti. Jeg ville vært litt skeptisk til å kjøpe et slikt tidlig objektiv på bruktmarkedet. Og Pentax kan ikke leve med høy feilrate. Da tjener de ikke penger og slikt er det få selskaper som driver business.

Ellers er jeg stort sett fornøyd med Pentax.

Mot: Utvalget lyssterke teleobjektiver er dårlig fra Pentax. De satser tydeligvis på vidvinkel og moderat teleområdet.

For: K-7 er et utrolig allsidig kamera. Det har flere funksjoner enn du normalt bruker, men du skal ha veldig sære behov hvis du finner ut at k-7 ikke kan takle akkurat dine. Det jeg liker best er størrelsen i kombinasjon med små objektiver i Limited serien. Det er mulig å ta bilder "på gata" uten at folk lurer veldig mye på hva en driver med.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lagt merke til noe støy når jeg har tatt bilder fra 100-800 iso ihvertfall.. har ikke prøvd høyere, pga har ikke hatt behovet for det enda. Jeg synes det er et bra kamera, og lett å bruke uten at det går utover noe annet. Jeg har en Canon 50D nå i tilegg, og må nok si at jeg føler at k-7 er mer kvalitets bygd? Føles ihvertfall at 50'd er billigere enn k-7. Men det er min egen mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...