Gå til innhold

Vil teste en religion - selg meg en

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen gode grunner til IKKE å velge buddhisme? Noen logiske brister som ikke haar vært nevnt? Hva er godene man oppnår om religionen er sann og man tror på den samt følger levereglene? Hva er graden av egeninnsats man må leggge ned i det?

Når det gjelder deisme virker det kanskje som det mest logiske av de religiøse filosofiene. Men hvilke goder fører det med seg?

IHS; Kan du vær så snill droppe alle de bildene, eller ihvertfall legge dem i spoiler? Er et helvete å loade dem til tider.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Er det noen gode grunner til IKKE å velge buddhisme? Noen logiske brister som ikke haar vært nevnt? Hva er godene man oppnår om religionen er sann og man tror på den samt følger levereglene? Hva er graden av egeninnsats man må leggge ned i det?

Når det gjelder deisme virker det kanskje som det mest logiske av de religiøse filosofiene. Men hvilke goder fører det med seg?

Med buddhisme vil du etter deres tro oppnå nirvana, altså full opplysning. Er man på det stadiet har man skjønt alt og ser all sannhet. Dette er svært vanskelig og krever mye arbeid med din karma og meditasjon. Buddha selv sies å ha blitt gjenfødt et hundretalls (mener jeg å huske) ganger før han oppnådde nirvana.

Deisme er troen på en høyere skapning utenfor de etablerte religioner, altså en personlig gud. Den fornekter også overnaturlige ting som mirakler og profetier. De mener at gud startet universet og fysikken bak det, og lot det gå sin gang. Einstein, bland annet, var en deist.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Men hvis man lever bra og oppnår bra karma blir man født som noe mye kulere i neste liv enn om man lever som en drittsekk? Stemmer ikke det, eller blander jeg med andre religioner?

Dette varierer veldig i forhold til hvilken sekt av buddhisme man snakker om.

Lenke til kommentar

Buddhisme er en veldig spennende "religion"/filosofi. Noen kaller det en ateistisk filosofi, mens andre klassifiserer den som en av mange religioner. Sannheten ligger vel et sted i mellom og saken er vel at Buddhismen har som alle andre religioner/filosofier mange retninger. Noen retninger anerkjenner noen guder som har mer eller mindre innvirkning på vårt liv her på jorden, mens andre ikke tar til seg guder i det hele tatt. Det som er sikkert er at Buddha, eller Siddhārtha Gautama, ikke er noen gud. Å være Buddha betyr egentlig bare å være opplyst, det er en tilstand. Den som oftest refereres til som Buddha er prins Siddhārtha Gautama som oppnådde nirvana og opplysning og som nå regnes som en veileder, men sannheten er at alle kan bli Buddha ved å følge prinsippene i Buddhismen.

Lenke til kommentar
Aktuelle religioner så langt:

Buddhisme

Fordeler: Reinkarnasjon, tilstand som buddha med riktig levesett og trening.

Ankepunkter: ?

Artig at du har listet opp reinkarnasjon som en fordel, da Buddhas lære dreide seg om å unnslippe reinkarnasjonen.

Ser også at du avviser kristendommen blant annet på grunnlag av at du ikke tror "det kan eksistere en Gud som er både allmektig og snill, for det rimer ikke med den verden vi lever vi."

Hvor har du det fra at Gud er "snill"?

Lenke til kommentar

Brandt; Jeg er klar over at buddhistene ønsker å unnslippe reinkarnasjonen ved å oppnå nirvana, men innen buddhismen er vel alternativene reinkarnasjon eller nirvana? Mens jeg idag ikke tror det finnes noe som helst for "sjelen min" etter døden, så det vil jo være en oppgradering. ;)

Jeg har bitt meg merke i at alle kristne jeg har hørt fra har omtalt guden sin som god, så jeg vil tro det er en rimelig normal oppfatning i mainstream-kristendommen.

Lenke til kommentar

Joa, men det er forskjell på det å være god og det å være snill. Bibelens Gud blir ofte omtalt som god, rettferdig, hellig etc, men aldri "snill". Han er verken noen kosebamse eller snill og blid bestefar, slik blir han aldri fremstilt i Bibelen. Er jo litt uheldig om du avviser det alternativet på grunnlag av en misoppfatning.

Lenke til kommentar

Forresten, er jo litt av et prosjekt du har satt deg fore. Lurer litt på hva du egentlig tenker om det. Du sier at

Mens jeg idag ikke tror det finnes noe som helst for "sjelen min" etter døden, så [reinkarnasjon] vil jo være en oppgradering. ;)

Er det med andre ord slik at du faktisk ikke tror på noe, men har bestemt deg for å tro på den religionen du lander på, til tross for din egentlige "vantro"?

Lenke til kommentar

Joa, men det er forskjell på det å være god og det å være snill. Bibelens Gud blir ofte omtalt som god, rettferdig, hellig etc, men aldri "snill". Han er verken noen kosebamse eller snill og blid bestefar, slik blir han aldri fremstilt i Bibelen. Er jo litt uheldig om du avviser det alternativet på grunnlag av en misoppfatning.

Nei, "snill" er vel kanskje et litt amatørmessig uttrykk når det gjelder religion og guder, "god" er en bedre betegnelse. Det jeg mener er at det ikke går an å være allmektig og ansvarlig for den verdenen i lever i dag, samtidig som man bryr seg om og elsker mennesker.

Er det med andre ord slik at du faktisk ikke tror på noe, men har bestemt deg for å tro på den religionen du lander på, til tross for din egentlige "vantro"?

Ja, det er vel en måte å oppsummere det på. Kunne være moro å prøve noe annet enn ren ateisme, selv om det egentlig ikke er noe hull som trenger å fylles hos meg. Uansett greit å øke oddsen for lottogevinst når man går i graven og de som eventuelt har valgt riktig religion kan høste fruktene. ;)

Lenke til kommentar

Nei, "snill" er vel kanskje et litt amatørmessig uttrykk når det gjelder religion og guder, "god" er en bedre betegnelse. Det jeg mener er at det ikke går an å være allmektig og ansvarlig for den verdenen i lever i dag, samtidig som man bryr seg om og elsker mennesker.

OK, I see. Det er det gode gamle "ondes problem" som gjør at du avviser kristendommen, altså?

Men den debatten hører kanskje for ordens skyld hjemme i en annen/egen tråd.

Ja, det er vel en måte å oppsummere det på. Kunne være moro å prøve noe annet enn ren ateisme, selv om det egentlig ikke er noe hull som trenger å fylles hos meg. Uansett greit å øke oddsen for lottogevinst når man går i graven og de som eventuelt har valgt riktig religion kan høste fruktene. ;)

Du er da iallefall ærlig...

Lenke til kommentar

Det er vel "det ondes problem" jeg avviser en del religioner med ja. Har aldri blitt servert noe logisk forklaring på det, og jeg kan ikke tenke meg at det finnes. "God moves in mysterious ways" holder ikke for meg på dette punktet. :)

Jada, jeg er ærlig. En god dyd som utgangspunkt for de fleste religioner forhåpentligvis. Har du noe å tilby meg forresten? Eller er du helt uten tro du også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...