Tom&Jerry Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Har en stund nå tenkt på å søke meg inn på lederutdanning i forsvaret og da utdanne meg til F-16 Crew Chief. Dette er en utdannelse som vil ta 3 år. I den anledning har jeg noen spørsmål angående dette. Må først bare få sagt at jeg så absolut ikke velger denne utdanningen på grunn av lønnen eller status i grad, men det er jo kjekt å vite før man eventuelt tar en 3 års utdannelse. - Hvor mye tjener sånn ca en Crew Chief som fast lønn i året? - Hvilken grad vil en Crew Chief få etter utdanning og etter eventuelt "lærlingtid"? Kaptein *** ? Har snakket med en kar fra 336 skvadronen når det var sånn info-dag her på rekrutten, men spurte ikke om disse tingene, og noe kunne han ikke gi meg svar på. Lurer også på hvordan det vil være når F-16 går ut om en god del år og man får inn Jointen. Vil vi da bli omskolert til jointen? For alternativet vil jo være at man står med en kompetanse som ingen har bruk for lenger - i allefall ikke i Norge. Slik jeg tolket UB`en vår, så kan man bli crew chief i det sivile liv etter denne utdannelsen også. Altså at utdannelsen ikke er så begrenset som den kanskje høres ut. Håper såfall at jeg kommer inn på Crew Chief ass nå etter rekrutten. Har satt det opp som 1. pri og er ekstremt interessert i fly, så man får bare krysse fingrene og gjøre det godt på intervjuet. De hadde 15 plasser ledig som CCA. Har tenkt å ta 1 år som CCA om jeg skulle få plassen, for så å søke meg inn på lederutdannelsen etterpå. Vet man søke med en gang, men har lyst på erfaringen og kompetansen jeg kan få på det ene året som CCA før jeg søker utdannelsen Takker for de som tar seg tid til å svare. Endret 11. april 2010 av Mantoius Lenke til kommentar
Solid Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Man tjener etter grad og starter som sersjant og når så høyt som kaptein. Man har også mulighet for å få jobb på kontrakt etter man har fylt 35 så man møter ikke nødvendigvis en oppsigelse i militæret som mange yrkesbefal får etter man fyller 35. Tror vanlig lønn for kapteiner ligger opp mot 400.000 + overtid. Vanlig med mye overtid på nattflyvninger. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Man tjener etter grad og starter som sersjant og når så høyt som kaptein. Man har også mulighet for å få jobb på kontrakt etter man har fylt 35 så man møter ikke nødvendigvis en oppsigelse i militæret som mange yrkesbefal får etter man fyller 35. Tror vanlig lønn for kapteiner ligger opp mot 400.000 + overtid. Vanlig med mye overtid på nattflyvninger. Yrkesbefal blir ikke sagt opp etter fylte 35, avdelingsbefal blir. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 For å pirke litt, så kan du vel nå opp til major-nivå uten KS. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Du kan vel søke på hvilken som helst stilling du ønsker, og det finnes alltids smutthull for at du skal kunne få den, og sitter du "for lenge" er graden din. Men særlig sannsynlig er det jo ikke. Det er mye annen kompetanse enn KS som blir verdsatt, også. BS + sivil kompetanse kan da gi militær grad. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Såklart. Men jeg tenkte ikke på feks leger og andre folk med tung sivil utdanning. I mitt tilfelle snakket jeg om hvor langt du kommer med GBU. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Du begynner med Sersjants grad som Crew Chief, grunnlønna vil vel ligge sånn rundt 270000,- +/-. Men du vil garantert få en del tillegg i form av øvelser og overtid + vakter så jeg tror nok garantert at du blir å havne over 300000,- i året men hvor mye over tør jeg ikke si da det avhenger av hvor stort aktivitetsnivået for den skvadronen du blir å jobbe på er. Gradsutvikling i stilling som Crew Chief tror jeg blir maks opp til Fenrik, så hvis du ønsker høyere grad må du etterhvert søke på en annen stilling. Og siden grad og lønn i forsvaret er tett sammenbundet så vil du ønske å øke i grad etter en stund. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Tusen takk for mange fine svar. Kan vel nevne at jeg fikk tjeneste som Crew Chief assistent på Ørlandet til sommeren Gjett om jeg ble glad når fenriken leste opp tjenestene til de på troppen. 15 stillinger på 650 rekrutter - og jeg vet det er en god del som har søkt på CCA. Konge! Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 For å pirke litt, så kan du vel nå opp til major-nivå uten KS. for å pirke mer, så er det vel egnetlig ikke høyere enn løytnant man kommer uten KS 1/2 eller KS`en som er nå. men det er selvfølgelig unntak, men dette er somregel midlertidige grader Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Tusen takk for mange fine svar. Kan vel nevne at jeg fikk tjeneste som Crew Chief assistent på Ørlandet til sommeren Gjett om jeg ble glad når fenriken leste opp tjenestene til de på troppen. 15 stillinger på 650 rekrutter - og jeg vet det er en god del som har søkt på CCA. Konge! Da er det ikke snakk om lederutdanning som du nevnte i første innlegget. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Tusen takk for mange fine svar. Kan vel nevne at jeg fikk tjeneste som Crew Chief assistent på Ørlandet til sommeren Gjett om jeg ble glad når fenriken leste opp tjenestene til de på troppen. 15 stillinger på 650 rekrutter - og jeg vet det er en god del som har søkt på CCA. Konge! Da er det ikke snakk om lederutdanning som du nevnte i første innlegget. No shit? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Lurer også på hvordan det vil være når F-16 går ut om en god del år og man får inn Jointen. Vil vi da bli omskolert til jointen? For alternativet vil jo være at man står med en kompetanse som ingen har bruk for lenger - i allefall ikke i Norge. Veit du hvordan folk avslører at de ikke har peiling på fly? De sier JSF når de egentlig mener F-35 (nytt kampfly). Et arr eller to i panna hører med i denne jobben. Både pitot static, vinger og launchere er i hode-høyde for mange. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Lurer også på hvordan det vil være når F-16 går ut om en god del år og man får inn Jointen. Vil vi da bli omskolert til jointen? For alternativet vil jo være at man står med en kompetanse som ingen har bruk for lenger - i allefall ikke i Norge. Veit du hvordan folk avslører at de ikke har peiling på fly? De sier JSF når de egentlig mener F-35 (nytt kampfly). Jaha? Hvordan har det seg da at mil.no konsekvent omtaler det som "F-35 JSF" evt. "F-35 Joint Strike Fighter", hvorfor er headeren på www.jsf.mil "F-35 Lightning II program"?, hvorfor skriver nevnte side "The F-35 Lightning II (also known as the Joint strike fighte program)? Ja, jeg er klar over at JSF (først JAST) til å begynne med var navnet på programmet det amerikanske forsvaret startet for å finne erstatteren til F-16, A-10 samt Harrier 2, men etter at X-35 vant (og følgelig ble F-35), så har JSF og F-35 vært brukt om hverandre. Jeg har ikke peiling på fly, men det har da vitterlig mange i forsvaret, og der brukes F-35 og JSF om hverandre. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Lurer også på hvordan det vil være når F-16 går ut om en god del år og man får inn Jointen. Vil vi da bli omskolert til jointen? For alternativet vil jo være at man står med en kompetanse som ingen har bruk for lenger - i allefall ikke i Norge. Veit du hvordan folk avslører at de ikke har peiling på fly? De sier JSF når de egentlig mener F-35 (nytt kampfly). Jaha? Hvordan har det seg da at mil.no konsekvent omtaler det som "F-35 JSF" evt. "F-35 Joint Strike Fighter", hvorfor er headeren på www.jsf.mil "F-35 Lightning II program"?, hvorfor skriver nevnte side "The F-35 Lightning II (also known as the Joint strike fighte program)? Ja, jeg er klar over at JSF (først JAST) til å begynne med var navnet på programmet det amerikanske forsvaret startet for å finne erstatteren til F-16, A-10 samt Harrier 2, men etter at X-35 vant (og følgelig ble F-35), så har JSF og F-35 vært brukt om hverandre. Jeg har ikke peiling på fly, men det har da vitterlig mange i forsvaret, og der brukes F-35 og JSF om hverandre. JSF og F-35 brukes om hverandre av de som ikke har peiling. Helst sier de JSF. Folk uten peiling finner man overalt, f.eks. som journalister i mil.no, byråkrater i FD og faktisk også på line (flystripa). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Kan du fortelle meg hvorfor det er galt? Du er CCA eller noe sånn, eller? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Det er galt fordi flyet heter F-35. Men bare fortsett å si JSF, hvis du fortsatt vil være i ikke peiling-båsen. Det er ikke relevant hva jeg jobber med. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Lurer også på hvordan det vil være når F-16 går ut om en god del år og man får inn Jointen. Vil vi da bli omskolert til jointen? For alternativet vil jo være at man står med en kompetanse som ingen har bruk for lenger - i allefall ikke i Norge. Veit du hvordan folk avslører at de ikke har peiling på fly? De sier JSF når de egentlig mener F-35 (nytt kampfly). Jaha? Hvordan har det seg da at mil.no konsekvent omtaler det som "F-35 JSF" evt. "F-35 Joint Strike Fighter", hvorfor er headeren på www.jsf.mil "F-35 Lightning II program"?, hvorfor skriver nevnte side "The F-35 Lightning II (also known as the Joint strike fighte program)? Ja, jeg er klar over at JSF (først JAST) til å begynne med var navnet på programmet det amerikanske forsvaret startet for å finne erstatteren til F-16, A-10 samt Harrier 2, men etter at X-35 vant (og følgelig ble F-35), så har JSF og F-35 vært brukt om hverandre. Jeg har ikke peiling på fly, men det har da vitterlig mange i forsvaret, og der brukes F-35 og JSF om hverandre. JSF og F-35 brukes om hverandre av de som ikke har peiling. Helst sier de JSF. Folk uten peiling finner man overalt, f.eks. som journalister i mil.no, byråkrater i FD og faktisk også på line (flystripa). Ja man har ikke peiling da nei... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Jeg omtaler flyet som F-35 og prosjektet som JSF. Men jeg kjenner flere jagerflypiloter, og tidligere jagerflypiloter, som kaller det JSF. De har peiling på fly. En haug med nettkilder gjør det samme, inkludert offisielle sådanne. Selvfølgelig er det relevant. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Vel, da kjenner du andre flygere enn jeg gjør. Hos oss omtaler nesten alle flyet som F-35. Endret 24. april 2010 av buskmann Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Og derfor er det slik at ingen som omtaler flyet som JSF har peiling på fly? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå