Gå til innhold

Hvor mye tjener en Crew Chief og hvilken grad blir man?

Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Har en stund nå tenkt på å søke meg inn på lederutdanning i forsvaret og da utdanne meg til F-16 Crew Chief. Dette er en utdannelse som vil ta 3 år. I den anledning har jeg noen spørsmål angående dette.

Må først bare få sagt at jeg så absolut ikke velger denne utdanningen på grunn av lønnen eller status i grad, men det er jo kjekt å vite før man eventuelt tar en 3 års utdannelse.

- Hvor mye tjener sånn ca en Crew Chief som fast lønn i året?

- Hvilken grad vil en Crew Chief få etter utdanning og etter eventuelt "lærlingtid"? Kaptein *** ?

Har snakket med en kar fra 336 skvadronen når det var sånn info-dag her på rekrutten, men spurte ikke om disse tingene, og noe kunne han ikke gi meg svar på.

Lurer også på hvordan det vil være når F-16 går ut om en god del år og man får inn Jointen. Vil vi da bli omskolert til jointen? For alternativet vil jo være at man står med en kompetanse som ingen har bruk for lenger - i allefall ikke i Norge.

Slik jeg tolket UB`en vår, så kan man bli crew chief i det sivile liv etter denne utdannelsen også. Altså at utdannelsen ikke er så begrenset som den kanskje høres ut.

Håper såfall at jeg kommer inn på Crew Chief ass nå etter rekrutten. Har satt det opp som 1. pri og er ekstremt interessert i fly, så man får bare krysse fingrene og gjøre det godt på intervjuet. De hadde 15 plasser ledig som CCA.

Har tenkt å ta 1 år som CCA om jeg skulle få plassen, for så å søke meg inn på lederutdannelsen etterpå. Vet man søke med en gang, men har lyst på erfaringen og kompetansen jeg kan få på det ene året som CCA før jeg søker utdannelsen :)

Takker for de som tar seg tid til å svare.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man tjener etter grad og starter som sersjant og når så høyt som kaptein. Man har også mulighet for å få jobb på kontrakt etter man har fylt 35 så man møter ikke nødvendigvis en oppsigelse i militæret som mange yrkesbefal får etter man fyller 35.

Tror vanlig lønn for kapteiner ligger opp mot 400.000 + overtid. Vanlig med mye overtid på nattflyvninger.

Lenke til kommentar

Man tjener etter grad og starter som sersjant og når så høyt som kaptein. Man har også mulighet for å få jobb på kontrakt etter man har fylt 35 så man møter ikke nødvendigvis en oppsigelse i militæret som mange yrkesbefal får etter man fyller 35.

Tror vanlig lønn for kapteiner ligger opp mot 400.000 + overtid. Vanlig med mye overtid på nattflyvninger.

Yrkesbefal blir ikke sagt opp etter fylte 35, avdelingsbefal blir.

Lenke til kommentar

Du kan vel søke på hvilken som helst stilling du ønsker, og det finnes alltids smutthull for at du skal kunne få den, og sitter du "for lenge" er graden din. Men særlig sannsynlig er det jo ikke. Det er mye annen kompetanse enn KS som blir verdsatt, også. BS + sivil kompetanse kan da gi militær grad.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du begynner med Sersjants grad som Crew Chief, grunnlønna vil vel ligge sånn rundt 270000,- +/-. Men du vil garantert få en del tillegg i form av øvelser og overtid + vakter så jeg tror nok garantert at du blir å havne over 300000,- i året men hvor mye over tør jeg ikke si da det avhenger av hvor stort aktivitetsnivået for den skvadronen du blir å jobbe på er.

Gradsutvikling i stilling som Crew Chief tror jeg blir maks opp til Fenrik, så hvis du ønsker høyere grad må du etterhvert søke på en annen stilling.

Og siden grad og lønn i forsvaret er tett sammenbundet så vil du ønske å øke i grad etter en stund.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange fine svar.

Kan vel nevne at jeg fikk tjeneste som Crew Chief assistent på Ørlandet til sommeren :D Gjett om jeg ble glad når fenriken leste opp tjenestene til de på troppen. 15 stillinger på 650 rekrutter - og jeg vet det er en god del som har søkt på CCA. Konge!

Lenke til kommentar

For å pirke litt, så kan du vel nå opp til major-nivå uten KS.

for å pirke mer, så er det vel egnetlig ikke høyere enn løytnant man kommer uten KS 1/2 eller KS`en som er nå. men det er selvfølgelig unntak, men dette er somregel midlertidige grader

Lenke til kommentar

Kan vel nevne at jeg fikk tjeneste som Crew Chief assistent på Ørlandet til sommeren :D Gjett om jeg ble glad når fenriken leste opp tjenestene til de på troppen. 15 stillinger på 650 rekrutter - og jeg vet det er en god del som har søkt på CCA. Konge!

Da er det ikke snakk om lederutdanning som du nevnte i første innlegget.

Lenke til kommentar

Da er det ikke snakk om lederutdanning som du nevnte i første innlegget.

No shit?

Lenke til kommentar

Lurer også på hvordan det vil være når F-16 går ut om en god del år og man får inn Jointen. Vil vi da bli omskolert til jointen? For alternativet vil jo være at man står med en kompetanse som ingen har bruk for lenger - i allefall ikke i Norge.

Veit du hvordan folk avslører at de ikke har peiling på fly? De sier JSF når de egentlig mener F-35 (nytt kampfly).

Et arr eller to i panna hører med i denne jobben. Både pitot static, vinger og launchere er i hode-høyde for mange.

Lenke til kommentar

Veit du hvordan folk avslører at de ikke har peiling på fly? De sier JSF når de egentlig mener F-35 (nytt kampfly).

Jaha? Hvordan har det seg da at mil.no konsekvent omtaler det som "F-35 JSF" evt. "F-35 Joint Strike Fighter", hvorfor er headeren på www.jsf.mil "F-35 Lightning II program"?, hvorfor skriver nevnte side "The F-35 Lightning II (also known as the Joint strike fighte program)?

Ja, jeg er klar over at JSF (først JAST) til å begynne med var navnet på programmet det amerikanske forsvaret startet for å finne erstatteren til F-16, A-10 samt Harrier 2, men etter at X-35 vant (og følgelig ble F-35), så har JSF og F-35 vært brukt om hverandre. Jeg har ikke peiling på fly, men det har da vitterlig mange i forsvaret, og der brukes F-35 og JSF om hverandre.

Lenke til kommentar

Jaha? Hvordan har det seg da at mil.no konsekvent omtaler det som "F-35 JSF" evt. "F-35 Joint Strike Fighter", hvorfor er headeren på www.jsf.mil "F-35 Lightning II program"?, hvorfor skriver nevnte side "The F-35 Lightning II (also known as the Joint strike fighte program)?

Ja, jeg er klar over at JSF (først JAST) til å begynne med var navnet på programmet det amerikanske forsvaret startet for å finne erstatteren til F-16, A-10 samt Harrier 2, men etter at X-35 vant (og følgelig ble F-35), så har JSF og F-35 vært brukt om hverandre. Jeg har ikke peiling på fly, men det har da vitterlig mange i forsvaret, og der brukes F-35 og JSF om hverandre.

JSF og F-35 brukes om hverandre av de som ikke har peiling. Helst sier de JSF. Folk uten peiling finner man overalt, f.eks. som journalister i mil.no, byråkrater i FD og faktisk også på line (flystripa).

Lenke til kommentar

JSF og F-35 brukes om hverandre av de som ikke har peiling. Helst sier de JSF. Folk uten peiling finner man overalt, f.eks. som journalister i mil.no, byråkrater i FD og faktisk også på line (flystripa).

Ja man har ikke peiling da nei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...