Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av htpc som skal brukes i sammen med XBMC

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så skal jeg ha en htpc som skal brukes i sammen med XBMC. All media skal lagres på en sentral server (EN HP Datavault X510 pga overføringskapasiteten til denne), hovedsakelig så skal jeg spille DVD-filmer som jeg har rippet over til MKV-formatet. Men for å være litt fremtidsrettet så vil jeg ha mulighet til å spille BR-mkv filer.

JEg har sett meg ut ASRock NetTop ION 330HT fra Multicom http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10580308;c:100580 til ca 2800kr. Har tenkt å kjøre ubuntu med xbmc og fjernkontrol, så langt det er meg bekjent så er det vel bare linux platformen som støtter hardware akselrasjon av 1080p filer i sammen med xbmc, med mindre man går for en ekstern spiller?

Er ASRock en helt kurrant htpc til mitt behov, alt jeg skal gjøre er hovedsakelig å skru på boxen via fjernkontrol, laste inn xbmc og spille filmene mine.

Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Frank

Jeg har selv lagt inn bestilling på den samme maskinen:p

Jeg har søkt rundt om kring å spurt litt her på forumet å det beste og rimiligste altarnativet er ASRock 330HT

Skla selv kjøre ubuntu og xbmc på den;)

Kan gi deg en erfaring når jeg får min på tirsadg eller onsdag

Lenke til kommentar

Hei Frank

Jeg har selv lagt inn bestilling på den samme maskinen:p

Jeg har søkt rundt om kring å spurt litt her på forumet å det beste og rimiligste altarnativet er ASRock 330HT

Skla selv kjøre ubuntu og xbmc på den;)

Kan gi deg en erfaring når jeg får min på tirsadg eller onsdag

Det høres bra ut. Sitter liksom her å re-vurderer for ørtende gang hvilken vei jeg skal gå, enten en ASRock ION330HT til 2800kr hvor det er bare å installere et OS.

Ubuntu og xbmc: støtter akselrasjon via VDPU

Windows og xbmc: støtter akselrasjon via DXVA acceleration

Eller om jeg skal kjøpe en Zotac mini-itx hovedkort til en drøy tusen-lapp og en intel Core i3 530-serien kanskje til drøy 900kr, 2GB minne og en Intel SSD 40GB.

Frank

Lenke til kommentar

Eller om jeg skal kjøpe en Zotac mini-itx hovedkort til en drøy tusen-lapp og en intel Core i3 530-serien kanskje til drøy 900kr, 2GB minne og en Intel SSD 40GB.

Frank

Er det noe å tenke på?

Du sammenlikner en Ferrari med en Kia.

Begge klarer å kjøre i fartsgrensen, men kjøreopplevelsen er ikke helt den samme ;)

http://anandtech.com/bench/Product/91?vs=118

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Frank

Er det noe å tenke på?

Du sammenlikner en Ferrari med en Kia.

Begge klarer å kjøre i fartsgrensen, men kjøreopplevelsen er ikke helt den samme ;)

http://anandtech.com/bench/Product/91?vs=118

Jeg kunne ikke få sagt det bedre selv. Det er jo klart et selvbygger sett vil gjøre føles mye bedre på bruker opplevelsen, men så koster jo der etter. Har lest både positivt og negativt om den innebygde grafikkbiten i Intel Core i3 så derfor er jeg litt i tvil hvordan den vil håndtere grafikk akselrasjone vs ION som på sin side igjen er et mye svakere system. Det positive med ASRock ION 330HT er jo at alt er ferdig satt opp, inn med et OS så er det jo nesten tut å kjør.

Venter fremdeles på tilbakemelding fra Shootas ;-)

Frank

Lenke til kommentar

Har lest både positivt og negativt om den innebygde grafikkbiten i Intel Core i3 så derfor er jeg litt i tvil hvordan den vil håndtere grafikk akselrasjone vs ION som på sin side igjen er et mye svakere system.

Deler din skepsis til intel grafikkort, men du trenger ingen hardware akselerasjon med denne CPUen. Den vil kunne spille av alt du kaster på den. (Mens geforce 9300 har problemer med bla. silverlight, flash osv). Det ideelle hadde vært å satt inn et lavprofil Radeon HD 5xxx kort.

Asrock pcen kan ikke oppgraderes, mens du vil sannsynligvis iallefall kunne beholde kabinett og strømforsyning hvis du bygger selv.

Det positive med ASRock ION 330HT er jo at alt er ferdig satt opp, inn med et OS så er det jo nesten tut å kjør.

Kjedelig :tease:

Det morsomme er jo å få det til å virke hehe..

Lenke til kommentar

Da var tiden kommet får å komme med mine tilbake meldinger:)

Som jeg skrev tidligere så hadde jeg 0 peiling på ubuntu så jeg har knotet endel får å få det riktigt satt opp. (får en som kan ubuntu så er det sikkert ingen problem:p)

Maskinen i seg selv er fantastisk mener nå jeg. Jeg har tidligere kun brukt en gammel stasjonær pc så opplevelsen min ble i alle fall fantastisk.

Det står på esken at den så og si skal være lydløs

Jeg klager ikke på støynivået på den, men kan ikke si at den er lydløs. Merker ingen ting til lyden når jeg ser film eneste er at vis jeg ikke har noen ting på å den sviver å går så hører jeg en SVAK summe lyd(ikke høyt)

Jeg har ikke brukt den så veldig mye etter som jeg ble ferdig med å sette den opp i dag men fåreløpigt etter en film så angrer jeg ikke på at jeg kjøpte den:) <3

Lenke til kommentar

Da var tiden kommet får å komme med mine tilbake meldinger:)

Som jeg skrev tidligere så hadde jeg 0 peiling på ubuntu så jeg har knotet endel får å få det riktigt satt opp. (får en som kan ubuntu så er det sikkert ingen problem:p)

Maskinen i seg selv er fantastisk mener nå jeg. Jeg har tidligere kun brukt en gammel stasjonær pc så opplevelsen min ble i alle fall fantastisk.

Det står på esken at den så og si skal være lydløs

Jeg klager ikke på støynivået på den, men kan ikke si at den er lydløs. Merker ingen ting til lyden når jeg ser film eneste er at vis jeg ikke har noen ting på å den sviver å går så hører jeg en SVAK summe lyd(ikke høyt)

Jeg har ikke brukt den så veldig mye etter som jeg ble ferdig med å sette den opp i dag men fåreløpigt etter en film så angrer jeg ikke på at jeg kjøpte den:) <3

Er det unbuntu og xbmc du har gått for? Hva slags film-filer er det du har tatt utgangspunkt i? JEg for min del sitter på en god samling av DVDer som er direkte konvertert til MKV (inneholder kun engelsk lydspor og norsk/engelsk undertekst) ingen komprimering slik at alle mine MKV-filer da er 2,5->8GB i størrelse.

Bruker du den innebygde HD til å lagre filene eller streamer du over nettverket?

Hvordan er fjernkontrollen opp mot xbmc hvis det er den du bruker, måtte du konfigurere mye eller funka det meste ut av boksen?

Frank

Lenke til kommentar

Har lest både positivt og negativt om den innebygde grafikkbiten i Intel Core i3 så derfor er jeg litt i tvil hvordan den vil håndtere grafikk akselrasjone vs ION som på sin side igjen er et mye svakere system.

Deler din skepsis til intel grafikkort, men du trenger ingen hardware akselerasjon med denne CPUen. Den vil kunne spille av alt du kaster på den. (Mens geforce 9300 har problemer med bla. silverlight, flash osv). Det ideelle hadde vært å satt inn et lavprofil Radeon HD 5xxx kort.

Asrock pcen kan ikke oppgraderes, mens du vil sannsynligvis iallefall kunne beholde kabinett og strømforsyning hvis du bygger selv.

Det positive med ASRock ION 330HT er jo at alt er ferdig satt opp, inn med et OS så er det jo nesten tut å kjør.

Kjedelig :tease:

Det morsomme er jo å få det til å virke hehe..

Regnet litt på det veldig grovt, hvis jeg går for en Zotac mini-itx løsning og nevnt CPU 1-2GB minne en liten og billig SSD (40GB) så havner jeg på rundt 4300kr pluss/minus.

Så i min ene hånd har jeg ASRock til 2800kr som gjør sin lille oppgave med å hoste xbmc for det den er verdt og i den andre har jeg en selvbygget maskin som jeg kan om jeg har behov for det utvide med bedre cpu, minne eller et skjermkort men koster da der etter.

Sitter også på en gammen Shuttle XPC med Intel Pentium 4 2,4Ghz og 1,5GB minne og et GF2-et eller annet som jeg lurer på kan være en midlertidig løsning? Problemet er at maskinen ikke har noe HDMI-ut, vet ikke om det finnes noe grafikkkort som har dette? Da har jeg i hvertfall en løsning jeg kan bruke for å teste litt ut, har du noen formening om det?

Frank

Lenke til kommentar

Har ubuntu 9.10 og xbmc

Har spilt igjennom mkv 720p og 1080p

Ingen problem med eventuelt tekst

Har desverre ikke fått til kontrollen enda:( men regner med at jeg finner ut av det i løpet av kvelden.

Spiller filene via en ekstern hardisk som jeg har koblet til;)

Lenke til kommentar

@shootas: Høres jo bra ut det. JEg ser at det er en del guider inne på forumet til xbmc rund fjernkontrollere, mener jeg så en for ASRock også.

Hvor lang tid bruker boksen på å starte opp, totaltid fra du trykker PÅ-knappen til xbmc er lastet inn og ferdig til bruk? Har sett noen ekstrem videoer på youtube hvor det er snakk om 20-30sekunder men da brukes det en SSD.

@obergeru: desverre, dette et en XPC SB51G, gammel dritt med AGP og PCI slot :-( tok fram maskinen for å dobbeltsjekke hva det var på den. Men kjørte CPU-guiden til anandtech og ble datt nesten av stolen da jeg så at det var tålig likt mellom en Atom cpu og en gammel Pentium 4 3Ghz....Ble nesten litt "paff". Men det er jo slik det er nå til dags.

Lenke til kommentar

@shootas: Høres jo bra ut det. JEg ser at det er en del guider inne på forumet til xbmc rund fjernkontrollere, mener jeg så en for ASRock også.

Hvor lang tid bruker boksen på å starte opp, totaltid fra du trykker PÅ-knappen til xbmc er lastet inn og ferdig til bruk? Har sett noen ekstrem videoer på youtube hvor det er snakk om 20-30sekunder men da brukes det en SSD.

Har ikke gjort sånn at xbmc starter med en gang jeg setter på maskinen. men skal få gjort det i løpet av helgen

Testet boot time nå å det tok meg 30-40 sek å starte maskinen. Xbmc tar kansje 5 sek etter jeg har trykket på ikonet.

Muligens det går ann å stille på noe sånn at ytelsen blir bedre? har egentligt ikke gjort noe særligt med maskinen uten om å laste ned diverse programmer.

Lenke til kommentar

Instalerte XBMC live på den så den booter direkti inn på xbmc

Når maskinen var av og fra jeg trykket den på med kontrollen så tok det meg 37 sek blank får å komme meg inn i XBMC;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...