electr0nique Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Skal oppgradere PCen litt, og er "desverre" styrt av antall sata-kontakter på hovedkortet. Har funnet flere med 10 kontakter, da trenger jeg bare et kontrollerkort til utenom. Har siktet meg inn på intel-platformen, og 1366-sokkelen, og ser de fleste(alle?) hovedkort her bruker ICH10R som kontroller for seks av kontaktene, og at denne støtter et visst antall raid-oppsett. Jeg vil, kanskje i motsetning til mange andre, holde meg langt vekke fra alt som har med raid å gjøre. Sikkert en fryktelig gammeldags tanke, men når er jeg engang skrudd sammen på denne måten. Spørsmålet blir da, kan ICH10R brukes som kontroller for seks tilfeldige disker, eller MÅ den brukes som en raid-kontroller av et eller annet slag? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 kan brukes til tilfeldige disker ja. Støtter også hot-swap mener jeg. Kjører selv RAID og vanlige disker samtidig på ICHR på mitt HK. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Vi har nøyaktig samme prioriteringer. Jeg kjøpte for et par to uker siden et 1366-system med fokus på mange disker. Jeg kjøpte et Gigabyte-hovedkort med ti interne SATA-kontakter og to ESATA-kontakter. Jeg har i tillegg en 4xSATA PCI-kontroller som tar tallet opp til fjorten. - Alt tilkoblet Intel-kontrolleren fungerer perfekt som ikke-RAID. - Disker tilkoblet de to kontaktene på Gigabyte-kontrolleren dukker ikke opp som normale disker, men jeg er usikker på om problemet er manglende drivere i GNU/Linux eller om kontrolleren må konfigureres som JBOB eller noe slikt. - Med PCI-kontrolleren tilkoblet går mengden RAM ned fra 12GB til 8GB, noe jeg enda ikke har fått utforsket grunnen til, som gjør at jeg er nede til åtte disker. Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Takker for tilbakemeldinger, da blir det nok en aldri så liten oppgradering av E6600-PCen. @Johndoe: Hvilken kontroller er det du bruker? Er et Gigabyte-kort jeg har sett for meg, og det ville vært litt kjedelig å være stuck med få disker, evt lite RAM. Satser på at den ene Gigabyte-kontrolleren er et driverproblem, og at jeg er mer heldig med windows-driverne. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 X58A-UD3R heter hovedkortet. Informasjonen på Komplett lister dette: * Intel ICH10R : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 * Serial ATA-300 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / JBOD * Marvell 88SE9128 : Serial ATA-600 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er) * JMicron JMB362 : Serial ATA-300 - kontakt(er): 2 x 7-pin ekstern SATA - 2 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / JBOD På kontroller nummer tre ser du at det bare listes RAID 0/1 og ikke JBOB, så det kan bekrefte det jeg oppdaget. Så du har kun åtte ikke-RAID-tilkoblinger internt. Når det gjelder minnehendelsen hos meg kan det være verd å nevne at mine brikker kjører på 1600MHz som muligens kan være grunnen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Selv om ICHxR har RAID muligheter så trenger du ikke å bruke disse. Du kan kjøre IDE og AHCI og til og med om kontrolleren står i RAID så funker det også å kjøre enkelt disker utenom RAID. Verre er det ikke, RAID fungerer dog som AHCI kun med ekstra mulighet til å sette opp RAID i fremtiden, så jeg anbefaler å ha det påskrudd og legge inn nødvendig driver, noe du må for AHCI også uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå