Gå til innhold

Kan noe leve i kokende vann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Blæh. Uansett kor seint eg svarer her så må det vere greit å korrigere litt.

 

Dersom temperaturen overstig 100 grader celsius vil molekylstrukturen i protein endre seg irreversibelt. (Koagulasjon)

 

Organismar som lever ved hydrotermiske kanalar under vatnet opplever ein temperatur på 60 grader, og det er funne bakteriar i geysirar som lever i temperaturar opp til 89 grader meiner eg det var.

Men når vatnet byrjar å koke, då sluttar liv å opphøyre :)

Lenke til kommentar

Blæh. Uansett kor seint eg svarer her så må det vere greit å korrigere litt.

 

Dersom temperaturen overstig 100 grader celsius vil molekylstrukturen i protein endre seg irreversibelt. (Koagulasjon)

 

Organismar som lever ved hydrotermiske kanalar under vatnet opplever ein temperatur på 60 grader, og det er funne bakteriar i geysirar som lever i temperaturar opp til 89 grader meiner eg det var.

Men når vatnet byrjar å koke, då sluttar liv å opphøyre :)

 

Hvorfor er akkurat 100°C en magisk grense? Kokepunktet er jo også trykk-avhengig, hvordan påvirker dette ?

Lenke til kommentar

Temperaturen er vel det som til sjuande og sist bestemmer om protein koagulerer aller ei, kvifor hundre grader er grensa veit eg ikkje. Ellers har eg ikkje studert det noko nærmare, men det er det eg har lært i marinøkologien på universitetet. Det var berre ein liten del av faget, skal sjå om eg finn paragrafen der det var nemnt.

Lenke til kommentar
De ekstremt termofile (varmeelskende) artene finnes stort sett i vulkanske områder. De lever i varme kilder, på havbunnen ved såkalte black smokers og i varmekraftverk. Ingen av artene trives ved temperaturer under 80°C, og mange av dem vokser og trives ved temperaturer over 100°C.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Arkebakterier

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

"Life processes cease to function above the boiling point of water, when protein structures are irreversibly altered...

...Bacteria associated with hydrothermal vents sometimes experience temperatures above 60°C"

 

Morrissey & Sumich (2008) Introduction to the Biology of Marine Life, Jones and Bartlett Publishers, Sudbury MA. Chapter 1 - The Ocean as a Habitat (pp2-41)

 

 

Kanskje er det feil, men før eg ser betre dokumentasjon enn eit utdrag frå wikipedia, går eg ikkje utifrå det.

Lenke til kommentar

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2490668/?tool=pmcentrez

 

The piezophilic response of M. kandleri strain 116 to the growth temperature range was examined. Under a hydrostatic pressure of 40 MPa, strain 116 grew between 90°C and 122°C, and the optimum temperature for growth was 105°C (Figs. 1 and ​and22 and Fig. S6). At 122°C and 40 MPa, strain 116 showed a potential for several rounds of cell division even after 48 h (Fig. 1). This pattern of cell proliferation at 122°C and 40 MPa was verified by many different series of experiments (Fig. 1), and the concomitant methane production according to the cell-number increase was identified (Fig. S6 and Tables S1 and S2). The cell proliferation and even the methane production were not detected in the growth experiment at 123°C (Fig. 1). In addition, when the growth experiment was conducted at 122°C and 20 MPa (optimum hydrostatic pressure for growth), more convincing signatures for the growth were obtained (Figs. 1 and ​and2).2). Thus, it is concluded that strain 116 is able to grow at up to 122°C under high hydrostatic pressures.
Lenke til kommentar

Enig i at Wikipedia ikke er en kilde i seg selv, men ved å klikke på lenken -> engelsk -> extremophiles -> hyperthermophile, får jeg en del interessant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthermophile

 

Klikker jeg videre på "strain 121", som skal tåle opp til 130° C og dele seg ved 103°C, ifl. denne artikkelen i Nature (som det var lenket til fra wikipedia):

http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/301/5635/934

 

Wikipedia er en ganske så nyttig ressurs når det gjelder å finne kildehenvisninger, selv om det ikke er en kildehenvisning i seg selv :)

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, kan noe leve i kokende vann?

Enkelt og greit, nei. I kokende vann overlever ingentig, men vann koker ikke nødvendigvis ved 100 °C. Det er helt avhengig av trykket. Hvis trykket er 0,02 bar koker vannet ved 17,5 °C. På havbunnen og dypt nede i varme kilder kan kokepunktet ligge langt høyere enn det vi opplever hjemme på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, kan noe leve i kokende vann?

Enkelt og greit, nei. I kokende vann overlever ingentig, men vann koker ikke nødvendigvis ved 100 °C. Det er helt avhengig av trykket. Hvis trykket er 0,02 bar koker vannet ved 17,5 °C. På havbunnen og dypt nede i varme kilder kan kokepunktet ligge langt høyere enn det vi opplever hjemme på kjøkkenet.

Vil du da si at om trykket er 0,02 bar så kan ingenting leve om vannet er 18grader ?

Lenke til kommentar

Kan det ha noko med at alt liv som vi kjenner det består av store mengder vatn, og således dersom vatnet rundt byrjar å koke, så vil også vatnet i cellene begynne å koke, og at det er det som endrer cellestrukturen irreversibelt? :hmm:

 

Det er jo ein grunn til at vi har trykkabinar. Dersom eit jetfly flyr for høgt, og trykkabinen streiker, vil blodet til piloten begynne å koke, og så er det natta.

Lenke til kommentar

Vil du da si at om trykket er 0,02 bar så kan ingenting leve om vannet er 18grader ?

Nei. Trykket i cellene kan være noe større enn utenfor. Dermed kan vannet i cellene ha et noe høyere kokepunkt enn vannet utenfor. Kroppen til en astronaut som får revet hull i trykkdrakten vil ikke eksplodere, og blodet vil ikke begynne å koke. Hud og bindevev sørger for å opprettholde et visst trykk i kroppen, slik at kokepunktet holdes over kroppstemperaturen. Det som dreper i løpet av sekunder er oksygenmangelen. Lungefunksjonen vil reversere, og dra oksygen ut av blodet.

Lenke til kommentar

Vil du da si at om trykket er 0,02 bar så kan ingenting leve om vannet er 18grader ?

Nei. Trykket i cellene kan være noe større enn utenfor. Dermed kan vannet i cellene ha et noe høyere kokepunkt enn vannet utenfor. Kroppen til en astronaut som får revet hull i trykkdrakten vil ikke eksplodere, og blodet vil ikke begynne å koke. Hud og bindevev sørger for å opprettholde et visst trykk i kroppen, slik at kokepunktet holdes over kroppstemperaturen. Det som dreper i løpet av sekunder er oksygenmangelen. Lungefunksjonen vil reversere, og dra oksygen ut av blodet.

Det er mulig å overleve i vakuum i noen minutter, du dør ikke i løpet av noen sekunder. Du eksploderer heller ikke, det er bare en myte.

Lenke til kommentar

Vil du da si at om trykket er 0,02 bar så kan ingenting leve om vannet er 18grader ?

Nei. Trykket i cellene kan være noe større enn utenfor. Dermed kan vannet i cellene ha et noe høyere kokepunkt enn vannet utenfor. Kroppen til en astronaut som får revet hull i trykkdrakten vil ikke eksplodere, og blodet vil ikke begynne å koke. Hud og bindevev sørger for å opprettholde et visst trykk i kroppen, slik at kokepunktet holdes over kroppstemperaturen. Det som dreper i løpet av sekunder er oksygenmangelen. Lungefunksjonen vil reversere, og dra oksygen ut av blodet.

Det er mulig å overleve i vakuum i noen minutter, du dør ikke i løpet av noen sekunder. Du eksploderer heller ikke, det er bare en myte.

 

En interessant kilde:

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970603.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...