Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svimmel når jeg reiser meg

Adminisrator

Anbefalte innlegg

Saken er det at når jeg reiser meg etter jeg har sittet stille i 15-20 min. + så blir jeg svimmel og avogtil kvalm, føler meg nesten borte som om jeg skal besvime. Symptomene er der ikke lenger enn rundt 10 sekunder, og er noe som har skjedd nylig. Jeg mistenker kanskje at det er vitamin mangel, men tenkte å høre her om noen vet noe mer om hva som kan være galt? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En jeg kjenner har det samme problemet, så vidt jeg vet så kan det være pga lavtblodtrykk som nevnt og at du reiser deg for fort?

men som du nevner kan det også være mangel på vitamin/jern osv og du burde jo kontakte legen hvis det ikke gir seg :)

Lenke til kommentar

Skjedde veldig ofte med meg da jeg var mindre. Hadde noen turer på trynet og ræva i åkre, klesskap, vegger og gulv. :p Etterhvert lærte jeg å kjenne igjen symptomene kjapt nok til at jeg kunne huke meg ned så jeg ikke besvimte. Men er ganske morsomt å våkne opp etterpå når det skjer. Bortsett fra når man har slått seg noe jæ¤#!&.

Lenke til kommentar

Dette kalles orthostatisk hypotensjon, og er normalt i bl.a. puberteten. Hvor gammel er du?

Det er altså ingen grunn til å være engstelig, og har mest sannsynlig ikke så mye med lav blodprosent å gjøre (noe som er vanligere hos jenter enn gutter) i mine øyne (påstår ingen ting..).

Årsak til ortostatisk hypotensjon

Det skrives her at grunnen til dine problemer er lavt blodtrykk; det er feil og riktig. Feil fordi at dit vanlige blodtrykk mest sannsynlig her helt normalt, MEN når du reiser deg, oppleves et relativt lavt blodtrykk -> du har lavt blodtrykk i hjernen. Når du reiser deg, faller alt blodet ned i beina, og det tar noen sekunder før baroreseptorene i Aorta (hovedåra som går ut fra hjertet) og int. carotid arteriene (hovedpulsårene opp til hodet) "oppdager" dette lave blodtrykket og får justert blodtrykket opp til å møte disse nye kravene.

Tiltak

Stram musklaturen i beina dine når du reiser deg opp, da vil du "presse" mye blod opp og tilbake til magen/overkroppen din, og du vil i mye mindre grad oppleve hypotensjon (lavt blodtrykk) i hoderegionen.

EDIT: Andre tiltak (som av erfaring funker dårlig på spreke tenåringer / unge voksne) er å sette seg opp i sittende stilling først, for deretter å reise seg roligere...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Har det samme innimellom, og vet at jeg har både lavt blodtrykk og er litt jernfattig. Har dog bare gått i bakken en gang. Angående trening så har jeg trent regelmessig ca 2 ganger i uka siden jeg var 6 år, er 17 nå.

Hva er blodtrykket ditt og blodprosenten din da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...