Gå til innhold

Har rota det skikkelig til med bildene mine, kopi, kopi, kopi

Anbefalte innlegg

Hei.

Har gjennom en årrekke lagret bilder digitalt nå, men med tidligere manglende kunnskap, har det blitt mye av å dra bilder hit og dit, kopiere til ny mappe osv.

Nå har jeg mapper i mapper, så totalt har jeg opptil 4 kopier av hvert bilde. Når det opprinnelig er 4-5.000 bilder, gidder jeg ikke sortere...

Finnes det ett gratis-program jeg kan flytte alle bildene over til, og gjøre regelen til at like bilder (kopier) utgår?

Det vil jo lette arbeidet mitt med mange kjedelige timer...

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare bruk søk funksjonen i OSet (renger med du bruker Windows). Du kan velge å søke kunn bilder, eller f.eks søk etter ".jpg", så får du en god lang liste over alle bildene dine.

Derfra an du lett slette bilder, sorter resultatet etter navn så finner du rask alle duplikater.

Lenke til kommentar

Så -veldig- raskt å søke manuelt etter duplikater blandt 20000 bilder er det vel ikke... Men på den annen side ville jeg vært litt forsiktig med å la et automagisk program gjøre det også. I tilfelle ville jeg sett om det hadde en instilling til å flytte duplikatene i en annen mappe først (eller papirkurven), så kan du eventuellt slette den etterpå/tømme papirkurven, når du er sikker på at du har det du vil ha.

Desverre har jeg egentlig ikke noe forslag til program. En ytterligere komplikasjon kan jo være at de er i forskjellige mapper også. Forhåpentlighvis har de forskjellige filnavn, ellers er det lett å overskrive ulike bilder (filer) med samme navnet, om man fytter de i samme mappe.

Eller kanskje et par forslag: XnView. Den går ikke ned i undermapper å sjekker, men du får opp et vindu med 2 bilder hvis navnene er like i det minste, hvis jeg husker rett.

Et kjapt søk på "duplicate image finder" gav meg dette: clone remover. Om den er noe bra eller ikke aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...