Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er en oppsigelse alltid gyldig når den er sendt innen fristen?


soffus

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet ut for en kar som har lagt inn i salgsbetingelsene sine at oppsigelsen av tjenesten han leverer først er gyldig når han har behandlet og registrert den. Han har ikke satt noen frist på hvor lang tid han skal bruke på behandlingen. Så om jeg sier opp tjenesten 5 dager før oppsigelsesfristen og han bruker 6 dager på behandlingen så fakturer han meg for en ny periode.

 

Står han fritt til å lage slike særregler, eller har jeg rett når jeg hevder at når oppsigelsen er mottatt innen fristen, og avgitt på korrekt måte, så er den gyldig.

Kan legge til at jeg har kvittering på at oppsigelsen er mottatt i rett tid men bekreftelsen på at han har behandlet den kom først etter at fristen var gått ut.

 

 

Begge parter er forøvrig næringsdrivende hvis det skulle ha noen relevans. Og begge er underlagt norsk lovgivning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellom to næringsdrivende som er antatt profesjonelle likeverdige parter vil jeg anta at en slik klausul ikke er urimelig. Regelverket om frister (frist regnes som avbrutt når oppsigelsen er poststemplet, betalingsfrist regnes som avbrutt når betalers bank har mottatt betalingsoppdrag) beskytter nemlig i hovedsak forbrukere. Når man så i tillegg er informert om dette på forhånd og selger ikke bruker urimelig lang tid på registrering kan jeg ikke se at dette skulle falle innenfor avtalelovens "forbud" mot urimelige avtaler.

Lenke til kommentar

Når man så i tillegg er informert om dette på forhånd

Følger opp denne. Klausulen eksisterte ikke ved kontraktsinngåelse, men den eksisterte nok forrige gang jeg betalte for ett nytt år. Aksepterte jeg automatisk de nye betingelsene da jeg betalte den forrige regningen eller er det ett krav at evt. endringer i betingelsene aktivt skal forkynnes for meg på en eller annen måte?

 

Saken er den at betingelsene ligger på motpartens nettside og de ble lest og skrevet ut da avtalen ble inngått, men er altså endret siden.

Lenke til kommentar

Det er min oppfatning at en betaling for en tjeneste hvis kontrakt allerede er inngått innebærer en videreføring av gjeldende kontraktsforhold og ikke inngåelse av en kontrakt med endrede kontraktsforhold med mindre

a) Det er opplyst i den eksisterende kontrakten at forholdene kan endres uten notis og at det er kjøpers plikt å holde seg oppdatert eller

b) Selger gjør kjøper oppmerksom på at kontraktsforhold er endret og at de nye betingelsene er å finne på hjemmesiden eller

c) Selger spesifikt informerer kjøper om de endrede vilkårene.

 

Hvis det ikke står noe i den oppbrinnelige kontrakten så mener jeg at en betaling på en allerede inngått kontrakt innebærer en videreførelse av de vilkår som er i den oppbrinnelige kontrakten.

 

 

Jeg har ingen referanser i lovdata for å underbygge disse meningene og jeg er ingen advokat så disse står for min regning.

Lenke til kommentar

soffus:

 

Tja. I utgangspunktet kan to næringsdrivende innta ulike klausuler avtalen som de selv vil. Betingelsen er i alle tilfelle at vedkommende klausul anses som vedtatt av begge - dette kan skje både før og etter avtalen er inngått. Dessuten må klausulen være gyldig (f.eks. ikke være vedtatt i fylla eller under tvang), den må være i tråd med loven og ærbarheten, og den må ikke være helt urimelig.

 

Spørsmålet om vedtagelse: BlueEAGLE har en del fornuftige synspunkter her. Det KAN være at klausulen gjelder selv om den kom til etter at avtalen ble inngått, men spørsmålet blir da hvordan den skal anses vedtatt av deg.

 

Jeg vil tippe at det originale avtaledokumentet inneholder en henvisning til standardvilkår på nettsidene, og at selger forbeholder seg retten til å endre disse i etterkant - evt. at det ble opplyst om dette da du fornyet avtaleforholdet ditt. I så fall har du som utgangspunkt akseptert dette.

 

Men på den annen side er det klart at selger ikke kan stå fritt til å endre avtalen som han vil. Man må trekke en grense et sted. Jeg vet ikke hvor grensen går, men en klausul som er uvanlig eller ubalansert, vil nok ikke gjelde uten særskilt vedtagelse.

 

Om denne oppsigelsesklausulen er slik at den må vedtas særskilt, vet jeg ikke.

 

Men én ting kan jeg si: Det er klart at selger ikke bare kan la være å behandle oppsigelsen for å "tvinge" deg til å fortsette avtaleforholdet. Man vil nok kreve at han behandler saken innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...