Gå til innhold

Trenger innspill, klarer ikke å bestemme meg. i5 / PhenomII

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger litt innspill her.

Har sittet å lurt lenge å vel nå på hva jeg skal kjøpe.

Jeg har allerede annskaffet grafikkort (radeon 4890) Harddisk (Samsung 750 GB SATA2) og strømforsyning (corsair HX750), så skal bare ha HK, ram og CPU.

Går hovedsaklig i spilling og mediaserver så stabilitet er viktig.

Har i utgangspunktet ikke tenkt å overklokke da jeg har kjøpt inn støydempingsmatter og veldig stillegående vifter - pc skal kunne stå på mens jeg ser film/serier, musikk osv.

Hadde først tenkt på dette:

Intel Core i5 750

Gigabyte GA-P55A-UD3R

Corsair XMS3 1600MHz DDR3

3 745,-

Men så søkte jeg litt rundt på RAM, og fant ut på tomshardware at 1333 ram med CL7 timings har hakket bedre benchmark på spill enn 1600 ram med CL9 timings. Men jeg fikk ikke med meg om dette også gjaldt under "turbo" modus eller ikke..

1) Ser de fleste anbefaller 1600 ram med CL9, men vet ikke om det er tatt i betraktning med tester på 1333 og CL7..? Noen som kan klare opp i dette?

2) Fant plutselig og et pakketilbud på netshop, er det et brukbart alternativ til 3 500, hvordan er asuskortet i forhold til UD3 kortet..?

Tidligere var det en som anbefalte AM3 sokkel, oppsettet ble da som følger:

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

(Det var i utgangspunktet en 955 CPU til 700,- som ble anbefallt men den var utgått og nåværende 955 var bare en god hundrelapp billigere en den jeg valgte.)

Gigabyte GA-770TA-UD3, Socket-AM3

OCZ DDR3 4 GB Platinum Edt.Dual Ch.

3 099,-

3) Samme spørsmål ang. ram her egentlig..

4) Er det ytelseforskjell på oppsettene? Og da eventuelt hvor mye er det snakk om, merkbart eller bare målbart?

Om noen har noe annet å anbefalle så bare gi beskjed, kan heller gå opp i pris om det er bang-per-buck-messig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at Core i5 er litt kvassere, dog til ditt bruksområde er forskjellen mer målbar enn den er merkbar. Spørsmålet ditt er mer vanskelig å svare på enn man tror. Hvor viktig er det å spare de hundrelappene? Og hva som ansees som ytelsesforskjell varierer også fra person til person. Som nevnt ville jeg valg Phenom II oppsettet. Dette for å spare penger, virker som å passe bedre med resten av ditt oppsett og at ytelsesforskjellene mellom de to oppsettene til ditt bruksområde er så små at det knapt er merkbart. Om jeg skal pirke på Phenom II oppsettet, så må det være valg av Ram. Ikke selveste merket, men brikker med litt lavere Volt (1.65 V). Litt bedre Hovedkort kan også godt vurderes. .. Eksempel på Phenom II oppsett:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=792504&su=FE73C8C8-9F4B-4A59-8C8C-85EA6279CA0D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...