Gå til innhold

Politiet kan spare over tre hundre årsverk på privatisering av fangetransport.

Anbefalte innlegg

http://aktuellsikkerhet.no/id/41912

Undersøkelser viser at politiet kan spare så mye som tre hundre årsverk på å la vektere ta seg av fangetransport.

Det er enorm mangel på utdannede politifolk i dagens samfunn, men allikevel tviholder regjeringen på at "hjernedøde" oppgaver som f.eks fangetransport skal utføres at politiet. Enkelte steder brukes arrestforvarere, men mange steder benyttes politiansatte med tre års politihøyskole for å frakte fanger fra A til B.

For noen år tilbake fikk vektere fra Hafslund kurs på politihøyskolen i begrenset politimyndighet for å kunne utføre jobben med å frakte fanger, en ordning som ga gode tilbakemeldinger. Desverre bestemte regjeringen seg pga prinsipp at dette skulle overlates tilbake til politiet, og slik har det vært siden den gang.

Skal prinsipper gå ut over samfunnets rettssikkerhet? Hvorfor kan f.eks ikke vektere med fagbrev eller mange års erfaring i bransjen få ta seg av slike oppgaver, så kan politiet bruke utdanningen sin til noe viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regjeringen har allerede ødelagt samfunnets sikkerhet i gatene ved en slik holdning. Som vekter er det umulig å be om bistand fra politiet når f.eks en butikktyv nekter å signere et anmeldelsesskjema eller fremvise legitimasjon. Da får jeg som regel høre at de har andre ting å prioritere, noe som ender opp med at vi må la gjerningspersonen gå.

Lenke til kommentar

Rimer dårlig med nyhetene i media de siste måneder som forteller oss at nyutdannede politimenn må kontakte NAV.

Dette skyldes dårlig økonomi. Etter min mening burde politiet spare penger der de kan. Selvfølgelig blir det billigere å la sivile ansatte med lavere kompetanse ta seg av enklere gjøremål. En politibetjent med lang høyskoleutdanning skal selvfølgelig ha betalt for en slik utdanning, uansett hva han er satt til å gjøre.

Lenke til kommentar

Politiet burde holde seg til å bekjempe kriminalitet.

Når folk blir arrestert og plassert i et fengsel er det ikke nødvendig at politiet fungerer som taxier for de tiltalte.

La f.eks fengslene selv ordne med skyss til og fra rettssaker, jeg ser på det som litt tullete og bruke politi som heller kunne bekjempet kriminalitet, til å frakte fangene. En patrulje mindre til å "passe på oss".

Lenke til kommentar

Fengselsvesenet er vel på lik linje med politiet, i undertall. I følge tall jeg har hørt er vel rundt 25% av de som jobber i fengsel ufaglærte fordi Kriminalomsorgen sliter med å anskaffe folk.

Igjen, man trenger heller ikke en 2-årig utdanning for å frakte fanger fra A til B.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Privatisering av ordensmaktens oppgaver slår ikke meg som en spesielt god idè.

Så er spørsmålet hva som er ordensmaktens oppgaver. Ordensmakten har nemlig en enorm mengde ulike oppgaver allerede. Politiets rolle skal være å bekjempe og forebygge kriminalitet.

Bekjemper og forebygger man kriminalitet ved å frakte fanger frem og tilbake?

Det som er et tankekors er at man skal ha frigjort store ressurser ved å overføre oppgaver til sivile i politiet, men hvor ble de av? Er det blitt mer synlig politi i gatene? Har man oppklart flere saker?

Lenke til kommentar

Vekterens rolle går i dag mye ut på å forebygge kriminalitet ved å være synlig i det offentlige rom, en kostnad mange bedrifter kunne spart seg for dersom det hadde vært nok synlig politi. At vektere tar seg av anmeldelser og pågripelse av butikktyver fungerer ganske greit i dagens samfunn. I en mellomstor by gjøres nesten dette på daglig basis, og det går som regel problemfritt. Når vekteren uten problemer kan utføre slike politioppgaver ser jeg ikke problematikken i å kunne frakte fanger fra sted til sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...