Blasfemi Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg har funnet ut at jeg får 7000,- igjen på skatten, men har lettere problemer med å bli glad for det. Jeg er arbeidssøkende, og får sosialstønad og livsopphold av NAV, altså delvis dekket husleie, hele strømmen og 3800 eller noe i mnd. Så jeg lurer på om jeg får beholde de skattepengene, eller om de kompenserer med å gi meg mindre. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) I utgangspunktet har du betalt for mye skatt og skal ha det tilbake, om NAV så trekker deg for de 7k så er vel det også riktig. Jeg bare tror og mener det er slik, andre får bekrefte. Endret 10. april 2010 av Inc Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Det her fungerer jo slik at i fjor betalte du mer i skatt enn du skulle, = hadde mindre penger tilgjengelig = Du trenger sosialstønad. Nå får du igjen de pengene, dette vil da naturlig nok trekkes av sosialstønaden, da du hadde fått mindre i sosialstønad om du hadde betalt nøyaktig det du skulle i skatt i fjor da du hadde fått mer penger i inntekt ellers . NB: Dette er iallefall slik det fungerer generelt. Kan være avvik i din sak jeg ikke kjenner til. Lenke til kommentar
Blasfemi Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Bare så ingenting misforståes her, jeg gikk på akkurat det samme i hele fjor også, faktisk. Så jeg fikk jo et beløp, og hva jeg skattet av det var jo ikke opp til NAV akkurat. Så burde det ikke heller gå litt mer min vei da mtp. jeg hadde mindre penger å leve av da?.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Sosial stønad til livsopphold er ikke en skattepliktig ytelse, jfr skatteloven § 5-43 (1) c. Hvis du har skatt til gode i år har du med andre ord hatt skattepliktig inntekt i fjor. NAV vil kunne kreve refusjon i underholdsbidrag og ytelser fra folketrygden. NAV krever ikke refusjon i tilgodehavende fra Skatteetaten. Jeg minner dog om ett av vilkårene for å få stønad til livsopphold iht sosialtjenesteloven § 18: § 18. Stønad til livsopphold De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad. Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen. Departementet kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået. Dette medfører at NAV kan beslutte at du ikke har behov for like mye penger fra dem i og med at du kan underholde deg ved å gjøre gjeldende en rettighet (rett til utbetaling av skatt til gode). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå