sir-alex Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg har en Asus UL30A, med windows 7. Den er kun noen måneder gammel, men det har oppstått et stort problem. Når jeg skrur på maskinen så kommer det bare opp en feilmelding "Windows kunne ikke starte opp". En maskin eller programvareendring som nylig er utført kan være årsaken" (SE vedlagt bild for å se hva som kommer opp) Uansett hvem av alternativene jeg velger blir skjermen sort. (Maskinen står fortsatt på) Men absolutt ingenting skjer! Hva er problemet? Hvordan kan jeg løse det? Jeg har noen svært viktige dokumenter jeg ikke kan miste på maskinen. Setter veldig stor pris på hjelp! Stor takk. Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 hmm, hva har du gjort? Vel, har du en windowsdvd? prøv å starte fra den og velg reparer, forhåpentlig vis fikser det alt. Lykke til. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Som sagt, start opp fra Windows 7-disken og velg Startup Repair. Om ingen ting skulle funke så kan du alltids koble harddisken til en annen PC og hente ut dokumentene før du formaterer den og legger inn Windows på nytt Lenke til kommentar
sir-alex Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 Takk for raske svar. har funnet to DVD'er. 1. "Driver & Utility Ver 2.0" + 2. "Windows 7 Recovery Media For Windows 7 Product" Selvom DVD'en er i, så kommer det ikke opp noen andre alternativer. Ingenting skjer. Noen fler tips? Lenke til kommentar
Zero- Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Takk for raske svar. har funnet to DVD'er. 1. "Driver & Utility Ver 2.0" + 2. "Windows 7 Recovery Media For Windows 7 Product" Selvom DVD'en er i, så kommer det ikke opp noen andre alternativer. Ingenting skjer. Noen fler tips? Du må gå inn i BIOS og velge at den skal boote fra DVD rom, ikke HDD. se etter BOOT sequence eller noe. Lenke til kommentar
sir-alex Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Jeg får rett og slett ingen mulighet til å åpne BIOS. Det kommer ingen alternativer. Evt, må maskinen sendes inn på service. Men hvis jeg skal ta backup av filene mine, når maskinen ikke skrur seg på. Er det da enkelt å bruke eksternt USB-kabinett som jeg kobler til min stasjonære? Hvordan fungerer dette egentlig? Er det vanskelig? Dette er maskinen min: http://www.dustinhome.no/pd_5010331664.aspx Dette er USB-kabinettene: http://www.dustinhome.no/lp_1288_7581.aspx Hvem passer til min harddisk? Takk Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Muligheten til å gå inn i BIOS ligger før oppstart av Windows. Det er en funksjontast du må trykke idet maskinen startes. Funksjonstasten er avhengig av amskinleverandør/modell. Se i det materiale som fulgte med maskinen. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Det høres ut som om du har en hardware feil. Det jeg ville gjort, er å brenne meg en Ubuntu-liveCD. http://www.ubuntu.com/getubuntu Hvis du ikke får den til å fungere, så har du en hardware feil. Du kan ta ut harddisken selv og koble den til en stasjonær pc eller en bærbar, og så hente ut det du vil ha. Det er ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
sir-alex Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Da tror jeg at jeg tar ut de viktigste filene, før jeg gjør noe feil å sletter alt. Men hvilken HDD kabinett passer til HDD i maskinen? Vet du det ronron25? (La ut noen linker tidligere her) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Du kan også laste ned Windows 7 Recovery disk fra Neosmart. Dette er en iso fil på 143 MB, last den ned, brenn iso filen til en CD og start laptopen fra den CDen. Der har du mange valg for å reparere Windows 7 installasjonen din uten at du burde miste noe data. Bare følg instruksjonene som er gitt på nedlastningsiden. Er ikke sikker på hvilken tast du må trykke for å komme inn i BIOS, men Asus bruker mye Delete tasten, den må du trykke med det samme du slår på laptopen. Trykk på den flere ganger for å se om du kommer inn i BIOS. Endret 11. april 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Da tror jeg at jeg tar ut de viktigste filene, før jeg gjør noe feil å sletter alt. Men hvilken HDD kabinett passer til HDD i maskinen? Vet du det ronron25? (La ut noen linker tidligere her) Tror denne burde fungere, men du må ta ut hdd din fra din bærbare, men det har du vel forstått: http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d97583&plid=97583 Smart å ta backup! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Man trenger ikke HDD kabinett for å koble en 2.5 harddisk til en stasjonær pc. Lenke til kommentar
sir-alex Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Man trenger ikke HDD kabinett for å koble en 2.5 harddisk til en stasjonær pc. Hvordan gjør jeg det på denne laptopen da? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Hvis du ikke skal bruke en dock, så tar du hdd ut av den bærbare og kobler den til din stasjonære via en ekstra satakabel(som går mellom hdd og sata kontakten på hovedkortet). I tillegg kobler du til strømledningen for sata disker fra strømforsyninga. Dette har jeg gjort selv, og det funker. Endret 11. april 2010 av ronron25 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Man trenger ikke HDD kabinett for å koble en 2.5 harddisk til en stasjonær pc. Du bør kanskje forklare hva man skal gjøre istedet? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Koble den rett i pc'en via sata kabel o.O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå