Killswitch Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Hei. Er en ivrig amatørfotograf som i det siste har prøvd ut å ta bilder av rennende vann \ fosser med lang lukkertid. Problemet er som jeg regna med på forhånd lyset. Det blir kort og godt altfor mye lys logisk nok. Har prøvd med flere lukkertider og blenderåpninger. Har et d60 med 18 - 50 mm objektiv (kit objektivet). Noen tips på hvordan dette gjøres? Lenke til kommentar
boos Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Enten må du vente til det blir mørkere, eller du kan bruke et gråfilter som slipper inn mindre lys. Stativ er et must. boos Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 Takk for raskt svar. Ja, stativ brukes selvfølgelig, men gråfilter.. Har kikka kjapt på enkelte av disse, men fikk ingen "dette løser problemet" oppfatning. Noen tips? Eller er det bare å gå etter det gamle du får hva du betaler for prinsippet? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Takk for raskt svar. Ja, stativ brukes selvfølgelig, men gråfilter.. Har kikka kjapt på enkelte av disse, men fikk ingen "dette løser problemet" oppfatning. Noen tips? Eller er det bare å gå etter det gamle du får hva du betaler for prinsippet? gråfilter løser problemet på sett og hvis. Hvis du fortsatt sliter med for rask lukkertid har du ikke nok styrke på filter, ND8 eller ND12 er ikke uvanlig, men med diverse artifacts til gjengjeld. Prøv heller samme location ved solnedgang eller soloppgang. F.eks http://www.japanphoto.no/product/filter-og-solblender/hoya-filter/hoya-hmc-ndx8-grafilter-58mm/ Endret 10. april 2010 av Inc Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 Takk, får prøve når det blir mørkere før jeg går til innkjøp av filter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 299 kroner eller 4 dollar. ND8-filter forlenger lukkertida med 8 ganger. Av andre innstillinger bør du ha ISO 100 og f.eks f/11. For morroskyld kan du også teste f/22-45 om du har mulighet, selv om det vil gå hardt ut over skarpheten. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 Virker ganske interessant det der Simen1, skal teste det ut når jeg får muligheten. Er uansett ikke den store investeringen, og bilder med lang lukkertid er nok noe jeg kommer til å leke mye med fremover. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 299 kroner eller 4 dollar. Hvorfor ikke bare en strukket søppelsekk som er halvt gjennomsiktig? Gråfilter, lavest mulig ISO og godt nedblendet objektiv er nøkkelordrene. Det er ingen problem å få fem sekunder lukkertid på høylys dag om du bruker f.eks B+W ND1000 (3.0). ND8-filter som selges overalt vil gi deg tre EV lengre lukkertid - om det er nok kommer helt an på situasjonen. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hvorfor ikke bare en strukket søppelsekk som er halvt gjennomsiktig? For lystett, litt for ujevnt fordelt tetthet over bildeflaten, mangler gjenger. Men pluss for fleksibilitet! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) For lystett, litt for ujevnt fordelt tetthet over bildeflaten, mangler gjenger. Men pluss for fleksibilitet! Du glemte prisen,man får ganske mange filter for en krone Topic. Jeg kjøpte meg et ND4 filter,det syntes jeg ble for lyst fikk ikke lange nok lukkertider så måtte opp i f/28 for og få 6sec.Kjøpte et billigfilter,hvor viktig kvaliteten på et ND-filter har og si vet jeg ikke. Handle på eBay er en fordel da du får filterene til en brøkdelen av prisen i Norge og som oftest fraktfritt men du må beregne deg et par uker leveringstid. Endret 11. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Eg har også kjøpt diverse ND filter på ebay. Billeg, men dei gir ein svak blåtone på bileta. Skyt i RAW og juster litt på kvitbalansen i ettertid så blir det OK. Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Jeg har to Light Craft Workshop Fader ND filter jeg bruker til slikt. Utrolig brukervennlig da jeg kan komponere og fokusere i ND2, for så å "sku på mørket". Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 http://www.dslrtips.com/workshops/How_to_blur_water_photos/long_exposure_water.shtml tipsene der er vel billigere en og gå til innkjøp av noe Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 http://www.dslrtips.com/workshops/How_to_blur_water_photos/long_exposure_water.shtml tipsene der er vel billigere en og gå til innkjøp av noe Ja, men det er vel ingen av svara ovanfor som motseier det som står i linken. Er det for lyst til å få lang nok lukkartid (sjølv med stor blendar og låg ISO), så er det berre ein ting som hjelper, å gjera det mørkare. Då har du to val, enten venta til det blir mørkt eller sette på eit filter som reduserer lyset som kjem inn til bildebrikken. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 299 kroner eller 4 dollar. Sikkert helt greit å handle fra ebay, men styr unna linkdelight. De brukte to måneder, eller nærmere bestemt 61 dager på å levere det jeg bestilte fra dem, dvs jeg fikk varer jeg bestilte den 4. februar i forrige uke. Fristen for å legge inn negativ feedback og for å kreve tilbakebetaling av deler av kjøpesummen er 60 dager etter kjøp, så jeg fikk ikke gjort noe med den alt for positive feedbackprofilen deres heller. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 http://www.dslrtips.com/workshops/How_to_blur_water_photos/long_exposure_water.shtml tipsene der er vel billigere en og gå til innkjøp av noe ...og som det står i de tipsene, er det for lyst må du bruke et ND filter. Akkurat som alle de tipsene som har kommet til nå i denne tråden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå