idukjent Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Hei! Jeg har prøvd mange forskjellige ting men har enda ikke klart å få åpen Nat router slik at spillet jeg spiller på PlayStation 3 virker ordentlig. Jeg har et Speed-Touch THOMSON ST546 rutermodem koblet til en Dlink DI-524. Kan bruke kabel direkte fra rutermodemet men hadde vært greit å fått de til med den trådløse ruteren. Internettleverandøren er Telenor. jeg kommer meg inn i begge ruterne ved hjelp av ip adressene 10.0.0.138 og 192.168.0.1 Jeg håper at noen kan hjelpe meg så fort som mulig. MVH Martin Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Råder deg til å sette opp routeren som aksesspunkt. Dette gjør du ved å logge deg inn på Dlink routeren og gi den ipadressen 10.0.0.137. Deretter går du inn i innstillingene for LAN og fjerner haken for DHCP. Koble så nettverkskabelen fra routerodem til LAN på router. Da skal all portåpning gå automatisk med UPNP i PS3 og ST546. Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Takk for raskt svar. Er inne i ruteren men hvor går jeg får å endre ip adressen? klarte det fant en guide på nettet. trykker på home lan og skifter ut den ip adressen som står dær. UPnP fant jeg på tools under misc. Endret 10. april 2010 av idukjent Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Enig med forrige poster om at å sette opp dlinken som aksesspukt er den mest elegante løsningen. du trenger nemmelig ikke 2 DHCP rutere i samme nettverk da det som regel bare overkompliserer nettverket og gjør det vanskeigere med slike ting som portåpning og UPNP. Alternativet er å portforwarde begge ruterene, men da må du holde tungen bent i munnen og forwarde speedtouchen frem til dlinkens UTSIDE adresse (altså ikke 192.168.0.1 , men den IPen som den har relativt til Speedtouchen, eksempelvis noe sånt som 10.0.0.2, men det må du sjekke i Speedtouch ruteren i så fall), og så videre fra Dlinken inn til den lokale LAN adressen til PS3'en. Men ja, den beste løsningen er som la7dfa.com nevner. Enten vil det da gå automatisk via UPNP, eller så trenger du ihvertfall bare å forwarde portene kun i Speedtouchen og direkte til PS3 LAN adressen (som da vil sansynligvis vil være 10.0.0.X). -Stigma Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 (endret) ok. det er 5 hull bake på D linken. har kobla fra modemet til det hullet som står alene. så ikke noe merking på det men det var det eneste som funka slik at jeg fik nett. nå klarer jeg ikke å komme på nett med PS3 maskinen lenger. Den mislyktes i å skaffe seg ip adresse å tilkoblingen avbrytes. Noen forslag? Endret 10. april 2010 av idukjent Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Hvis du velge ett av hullene som er midt i, så treffer du på LAN. Den som står alene er internettporten. Hvis du har slått av DHCP(LAN) i routeren, så skal det da fungere. Du kan slå av og på PS3 hvis det ikke fungerer. Går du da inn på nettverksegenskaper i PS3, så skal du se at den har fått en 10.0.0.xxx adresse. Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 (endret) måtte skrive in pppoe passord og brukernavn på ps3 hva er det? Fant det ut. PPPoe var det brukernavnet og passordet jeg fikk fra telenor. skrev det in først så virket det ikke. undersøkte litt til å fant ut at jeg måtte ha "@online.no" etter brukernavnet har nå fått nat typpe 1 på PS3 men den andre datamaskinen på de tråløse netverket kommer ikke på nett lenger. Altid er det noe.. Endret 10. april 2010 av idukjent Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 måtte skrive in pppoe passord og brukernavn på ps3 hva er det? Fant det ut. PPPoe var det brukernavnet og passordet jeg fikk fra telenor. skrev det in først så virket det ikke. undersøkte litt til å fant ut at jeg måtte ha "@online.no" etter brukernavnet har nå fått nat typpe 1 på PS3 men den andre datamaskinen på de tråløse netverket kommer ikke på nett lenger. Altid er det noe.. Du vil ikke trenge PPP passord og brukernavn (eller andre slike internett-instillinger) når det er satt opp slik som forelått over. Speedtouch ruteren sitt modem tar seg av alt som har med internettlinjen å gjøre over "oversetter" det til et rent LAN nettverk slik at alle de andre nettverksenhetene ikke trenger å bry seg om hvor internett-tilkoblingen faktisk kommer fra. Du har gjort noe galt her, men jeg er litt usikker på hva du har gjort for å få det til slik som du beskriver... du har ikke endret noe på speedtouchen sant? den står fremdeles med DHCP ruter på slik som er standard? Det bør den ihvertfall gjøre - det er kun Dlinken du bør endre på. -Stigma Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 resatte begge ruterne og forandret på bare Dlink ruteren. nå kommer jeg meg ikke på nett tråløst i de hele tatt Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 resatte begge ruterne og forandret på bare Dlink ruteren. nå kommer jeg meg ikke på nett tråløst i de hele tatt glemt å sette opp trådløs instillingene dine? passord mm.? -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 For å sette opp D-link så må du gjøre som stigma sier over. PPPoE som du satte opp i PS3, kan du fjerne. Sett det heller opp i modemet. Når du resatte, så forsvant vel PPPoE-innstillingene der. Du må ikke være så kjapp til å resette etc. Spør heller først :-) Hvis du følger nøyaktig det jeg skrev fra starten av, så hadde det kommet til å fungere uten plunder. Du skal få et følgende nettverk: 1. Routermodem med PPPoE ([email protected] og passord). 2. D-link aksesspunkt med DHCP(LAN) avslått. IP:10.0.0.137, Internettporten frakoblet. 3. PS3 uten PPPoE som mottar 10.0.0.xxx adresse og bruker UPNP. Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Virka supert. resatte bege ruterne igjen. instalerte med cd plata fra telenor til ruter modemet. satte På delink slo jeg på dynamisk ip istede for pppoe som sto på samt de endringene jeg har skrevet over. har allerede instruert 2 venner med linksys rutere til å gjøre de samme å vi fikk også det til. Tusen takk for hjelp. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Pass på at du slår av rett DHCP på D-link. Innstilligene for internettporten har en innstilling som heter DHCP, men denne er ikke den man skal gjøre noe med. Innstillingen man skal endre er DHCP for LAN-portene. Denne DHCP-innstillingen er en funksjon som deler ut IP-adresser. Da vi vil ha ipadresser fra routermodemet, så skal vi derfor slå av denne DHCP-serveren i router. Innstillingene på internettporten kan stå til hva som helst nå, siden den ikke er tilkoblet. D-link fungerer nå som en switch og et trådløst aksesspunkt, som blir styrt av routing og DHCP-server i routermodem. Har man DHCP-server påslått i begge boksene, så er det tilfeldig om man får riktig adresse eller ikke. Mottar man DHCP fra routeren uten noen tilkobling på internettporten, så havner man ikke på internett :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå