larseer83 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Hei! Finnes det noe håp for en på 27 år som egentlig kun har generell studiekompetanse på vidregående skole v/allmenne, økonomiske og administrative fag til å bli noe innenfor elekriker, mekaniker, billakkerer, rørlegger, snekker og slike yrker?? Jeg valgte jo bort matte etter 1 året på vidregående og har ikke matte/kjemi eller denslags på hverken 2 eller 3 året. Hatet jo matte intenst..... Sitter med 60 studiepoeng etter en fiaskotur til høgskolen i sør-trøndelag. (Studerte drift av datasystemer) Hoppa riktignok av det studiet. Kom inn på fengselsskolen og fullførte den, og jobber som fengselsbetjent nå. Men jeg føler at det ikke er det jeg har lyst til å jobbe med i fremtiden. Jeg vil gjøre noe praktisk.... Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Hvis det er så ille at jeg må ned på vidregånede igjen og gå sammen med 16-17 åringer på "mekkelinja" eller TIP så blir det vel heller uaktuelt... Hvordan fungerer dette siden jeg er 27 år og alderspoeng? Har fullført førstegangstjenesten. Teller de 60 studiepoengene fra HIST i noen grad? Teller fengselsskolen noe? Mange spørsmål ja...... Må vel legge til at jeg er litt vel godt etablert og så det er ikke bare å flytte hvorsomhelst i landet heller. (holder til i Nordland) Hjelp noen??!! Endret 10. april 2010 av CCCCyanide! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Mener det finnes muligheter for å få fagbrev uten å måtte gå på skole, med nok praktisk erfaring innenfor faget og noen privatisteksamener og fagprøver skal det være mulig. Har man f.eks jobbet som mekaniker i 10 år uten å ha fagbrev skal det være fult mulig å ta dette i ettertid uten å måtte gå vgs. Problemet er vel for deg dog å finne et sted der du kan jobbe og få denne erfaringen. Litt informasjon om denne muligheten her: http://www.rogfk.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1927&I=507&mid=37&sid=2085&pid=37 Gjelder jo Rogaland men vil tro det er likt over hele landet. Se kanskje spesielt: Informasjonsskriv for praksiskandiater - R94 Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 Ja, så var det å få seg jobb som mekaniker med fengselsskolen og være mekaniker i 10 år så ta fagbrev...... hehe.... Nei dette er litt vanskelig... Flere som har råd/tips til noen alternative løsninger?? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Dersom du ser er kravet normalt 60 måneder, altså en del kortere enn hva jeg trodde Men der er jo fortsatt problemet å få seg denne erfaringen uten fagbrev. Endret 10. april 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå