Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er blasfemiparagrafen fjernet?

Gjest Slettet+987123897

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123897

I forbindelse med skolearbeid har jeg prøvd å finne ut om blasfemiparagrafen er fjernet, eller ikke. Jeg vet at den tidligere har eksister, som sovende, men lenger kommer jeg ikke. Jeg ser at saken ble behandlet i odelstinget i 2007 (lenke her). Likevel finner jeg denne artikkelen fra VG som sier at den nå skal bli fjernet, noe som ble vedtatt 28.05.2009, men når jeg finner referatet fra odelstinget så kommer jeg ikke til noen konklusjon der. Så mitt spørsmål er enkelt: Er den, eller er den ikke fjernet? Jeg regner med det er noe jeg har oversett, men nå har jeg sittet rimelig lenge (for å si det mildt), så da spør jeg her :)

Edit: Link til vedtaket 28.05.2009: http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=41359

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi siterer fra straffeloven av 1902, som fortsatt er gjeldende straffelov:

§ 142. Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller på en krenkende eller sårende måte viser ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 6 måneder.

Påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

Lenke til kommentar

Litt for enkelt svar der Krikkert, selv om du har helt rett.

§142 er en såkalt «sovende» paragraf, det vil si at den er aktiv, men at det er tvilsomt at den vil bli brukt. Det er med andre ord tvilsomt at det ville blitt reist en straffesak opp mot denne bestemmelsen i dag.

Uansett er begrepet «sovende paragaraf» et ganske farlig ord å bruke, bankene fikk erfare dette etter at de måtte ettergi spillegjeld. Selv om en bestemmelse ikke er brukt på lenge, betyr ikke det at det ikke er gjeldende rett.

Når det gjelder bestemmelsens videre virke i den nye straffeloven, er det helt korrekt som du påpeker at den ikke vil leve videre. Dette står også uttrykt i Innst. O. nr. 73 (2008-2009) kapittel 13.2:

Komiteen er tilfreds med at Regjeringen nå foreslår å oppheve blasfemibestemmelsen. Dette er også i tråd med anbefalingene fra Ytringsfrihetskommisjonen.

Komiteen viser til at blasfemibestemmelsen ikke har blitt brukt siden 1930-tallet, og at ingen er blitt dømt etter den siden 1912. Dette viser at det ikke er behov for et slikt straffebud i våre dager. Utviklingen gjenspeiler at en rekke religionskritiske ytringer som må regnes som blasfemiske, i dag må anses som politiske ytringer som ligger i ytringsfrihetens kjerneområde. Et velfungerende demokrati forutsetter en mest mulig fri og åpen religionskritikk og -debatt. Det gjelder ikke minst i et flerkulturelt samfunn.

Komiteen viser til at det i medhold av andre bestemmelser fortsatt vil være straffbart å utsette noen for hat og forfølgelse på grunn av deres tro, og det vil fortsatt være straffbart å krenke religiøse handlinger ved for eksempel å avbryte eller forstyrre en gudstjeneste.

Når det er skrevet, så har man også rasismeparagrafen §135a som også omfatter «religion eller livssyn», denne gjelder også for sekulære religioner og livssyn.

Det antas at §142 beskytter den enkeltes religiøse følelser, mens §135 a skal beskytte en person eller folkegruppe mot forhånelse.

Videre så har straffeloven bestemmelser som rammer religiøse bygg, dette er de generelle skadevoldelsesparagrafene. Man har også bestemmelser mot ordensforstyrrelser i §350 som kan komme til anvendelse. For de som avbryter offentlige religiøse sammenkomster eller kirkelige handlinger har man §138, men denne vil heller ikke bli videreført i ny straffelov.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Takker for gode svar, men det er fremdeles noe ikke helt forstår:

Slik jeg skjønner det så er lovene gjeldende per i dag, MEN disse skal fjernes (altså de som ikke blir videreført i ny straffelov). Når vil dette skje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...