Gå til innhold

Diskusjon rundt Nazismen som ideologi og ytringsfrihet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utvider spørsmålet mitt litt, siden jeg ikke har fått noe svar.

Er nazister for likeverdige rettigheter, som f.eks. likeverdig ytringsfrihet mellom dem og de nazistene anser som undermennesker?

Dette er trådens problemstilling. Holocaust osv kan dere fint diskutere i andre tråder.

Respektløsheten råder, ser jeg.

Tråden er ryddet, det verste er fjernet, reaksjoner ER utdelt. PM kan sendes om man skulle ha noe å si.

De med respekt for andre brukere i behold kan diskutere trådens problemstilling. Resten kan forsvinne fra tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Utvider spørsmålet mitt litt, siden jeg ikke har fått noe svar.

Er nazister for likeverdige rettigheter, som f.eks. likeverdig ytringsfrihet mellom dem og de nazistene anser som undermennesker?

Er Den Norske Kirke, for like rettigheter, som f.eks. for homofile?

For et urelevant spørsmål, forventer egentlig mer fra deg.

Lenke til kommentar

Etter å ha blitt utestengt for å si sannheten velger jeg å ikke kommentere det, kan eventuelt sende til deg på PM. Merkelig hvordan moderatorteamet opererer.

Vi ser helst at klager på moderering tas "tjenestevei", så vi slipper å kommentere brukeres advarsler offentlig, men siden du selv bringer det opp:

Du ble så vidt jeg kan se ikke utestengt for å si sannheten, men for et godt gammeldags personangrep på en annen bruker. Det er forbudt her på forumet uansett hvilket politisk syn du representerer. Mener du å kunne påvise forskjellsbehandling så send meg gjerne en PM om det.

Ellers er vi bundet av norsk lov, og har derfor regler som rammer rasisme og nazisme. Men vi har ingen bevisst intensjon om å være strengere enn rettspraksis her. Om du mener at vi sletter ting som ikke rammes av loven så si fra.

Nok om det her i tråden. Eventuelle spørsmål eller kommentarer kan dere ta på PM.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvilke lover gjelder mot nazisme? Hvilke begrensninger er det rundt ytring om nazisme?

Straffelovens paragraf 135a (Rasismeparagrafen). Det fremgår eksplisitt av lovens forarbeider at den blant annet rammer nazistiske ytringer og symboler. Nå har rettspraksis satt grensen relativt høyt, for eksempel gjennom Sjølie-dommen, så det skal litt til.

Når ble du forresten nazist/rasist av å benekte holocash?

Ikke spør meg. Jeg hverken benekter Holocaust eller vanker i slike kretser. Men tidligere tråder om emnet her på forumet har antydet en sammenheng, det ser man når trådene blir noen sider lange og folk går lei. Da er det ikke sjelden at Holocaust-fornekterne dropper sine kildehenvisninger og går over til å poste jødehets. Men det er sikkert mulig å være det ene uten å være det andre.

Geir :)

Lenke til kommentar

Om man velger å se på holocaust som tragisk, avskylig, løgn, what-have-you, er strengt tatt irrelevant og en blindgate i denne diskusjonen. Men, det er tydelig at det å benekte holocaust blir brukt som en avledningsmanøver for å slippe å svare på spørsmålene som denne tråden har som formål å diskutere. Sånn sett, så bekrefter det min oppfattning av at nazisympatisører har et problem når det gjelder å forsvare den prinsippielle integriteten i nazisme som ideologi.

Dette tyder på at nazisme som ideologi er en unnskyldning/rettferdigjøring av rent følelsesbaserte holdninger og motiver, som vanskelig kan forsvares når man går dem etter i sømmene, hvertfall hvis man ser på det å stå for sine holdninger som en verdi.

Kort sagt, så er det mye som tyder på at nazisme er en unnskyldning for å ta seg friheter mot andre, som man ellers moralsk sett aldri kunne gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...