Gå til innhold

mac i nettverk med pc.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan virker en apple maskin i nettverk med en eller flere windows maskiner? Bare å plugge seg på?

Funker flott hvis du kjører Mac OS X, litt mer stress hvis du har en gammel mac. Mac OS X støtter SMB (fildeling, andre maskiner etc) på lik linje med windowsmaskiner :)

Ellers har OS X de samme standardene som windows, faktisk en del flere enn den jevne windowsinstallasjon rett fra boksen (eksempelvis IPv6 og Rendezvous). Har både mac og pc på trådløst nettverk hjemme, og det funker glimrende :)

Lenke til kommentar

Hmm

Jeg har hatt PC/Mac i nettverk i ca. 8 år. OS7 - OS9.2.2 og Windows 95-XP utrolig lettvint hvis man installerer PCMaclan på Windows maskinen.

Fikk så installert OSX (10.2.2) på Macen og alt gikk åt helv...

Prøvde alt mulig men fikk ikke opp Windos maskinen fra Mac heller ikke Macen fra PC.

Det som funket var Windows 98 og OSX, ikke XP og OSX. Så det endte med at jeg starta maskinen i Classic mode når jeg skule overføre filer mellom Mac og Windows XP.

Nå er ikke jeg noe geni når det gjelder nettverk, men følte at alt var mye lettere med den førstnevnte konfigurasjon. Har kanskje noe med sikkerheten i XP å gjøre?

Men nå er jeg kvitt begge de gamle maskinene og skal bare ha EN maskinen igjen, om det blir PC eller Mac får vi se etter 21 juni.

Lykke til med nettverket!

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det bare er tull å bruke slik innebygd fildeling (i hvertfall i windows, kan ikke uttale meg om osx, men os9 var ikke så simpelt.. )

Jeg bruker en FTP server i nettverket til å overføre filer via alle datamaskinene. Dette fungerer utmerket og man slipper alle mulige protokoller og samba og jall.. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker en FTP server i nettverket til å overføre filer via alle datamaskinene. Dette fungerer utmerket og man slipper alle mulige protokoller og samba og jall.. :)

I osx har man noe som heter rendezvous. Dvs at man slipper å bekymre seg for "alle mulige protokoller og samba jall".

Les selv her:

http://www.apple.com/macosx/jaguar/rendezvous.html

og her:

http://www.apple.com/macosx/jaguar/compatibility.html

Lenke til kommentar
Hmm

Jeg har hatt PC/Mac i nettverk i ca. 8 år. OS7 - OS9.2.2 og Windows 95-XP utrolig lettvint hvis man installerer PCMaclan på Windows maskinen.

Fikk så installert OSX (10.2.2) på Macen og alt gikk åt helv...

Prøvde alt mulig men fikk ikke opp Windos maskinen fra Mac heller ikke Macen fra PC.

Det som funket var Windows 98 og OSX, ikke XP og OSX. Så det endte med at jeg starta maskinen i Classic mode når jeg skule overføre filer mellom Mac og Windows XP.

Nå er ikke jeg noe geni når det gjelder nettverk, men følte at alt var mye lettere med den førstnevnte konfigurasjon. Har kanskje noe med sikkerheten i XP å gjøre?

Men nå er jeg kvitt begge de gamle maskinene og skal bare ha EN maskinen igjen, om det blir PC eller Mac får vi se etter 21 juni.

Lykke til med nettverket!

mvh

Kjetil

Det som er så greit med OSX er jo at du ikke behöver å installere noe tilleggsprogram for å få det til å funke i et Win-netverk.

För når jeg brukte OS9 så brukte jeg Dave til å kommunisere med PC'ne, men da jeg installerte det under OSX gikk alt i dass. Tror det er bedre å bare holde seg til det som er innebygd i OSX, det funker glimrende uten problemer.

Finder / "eple" + "k" / smb og IP til den maskinen du vil til. /

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...