Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan blir jeg bedre i matte?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er dømt til å kunne mye matte i fremtiden, og matte er ikke akkurat noe jeg er særlig sterk i. Så hvordan kan jeg bli bedre i matte? Er det noen bøker der ute eller metoder som nødvendigvis ikke er magiske. Jeg ligger på et nivå der jeg erger meg over vanskelige algebra-oppgaver og gjerne gjør et par idiot-feil.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste løsningen som har vært for meg har ikke vært lesing, det er bare å gjøre alle oppgaver du kommer over og forstå hvordan du løser dette. Altså, gjør oppgavene, gjør ekstraoppgavene, og på slutten av hvert kapittel så gjør du test deg selv oppgavene og finner fram eller spør læreren om noen gamle eksamensoppgaver. Vanligvis holder det for meg med oppgavene og noen ekstraoppgaver pluss test deg selv.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å repetert til om vektorer, For det er det ganske mye av og du blir testet i dette på del 1 på eksamen som er uten hjelpemidler.

Ellers ville jeg, hvis jeg fikk tak i boka prøvd å satt meg inn i det som man skal kunne på del 1 på eksamen. Mer tyngre oppgaver kan være lurt å ha en lærer i nærheten som du kan spørre om hjelp fra. Å lære eksaktverdier til sin(15) osv kan være en fordel siden du slipper å bla så mye i boka, og hvis du får det på prøver så skjønner du med en gang hva som trengs. mer kommer jeg ikke på i farta men kan prøve å oppdatere litt her etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg voucher også for Khan Academy, mr. Khan han er genial! : D

Et lite tips kan være å prøve å gjøre ting som stimulerer interessen din for matematikk! Lek litt med tall utenom det du får på skolen! Trenger ikke være vanskelig (tvert i mot), så lenge det gir deg en positiv opplevelse og motivasjon for å jobbe med matte på skolen (Motivasjon er viktig!

Hva kan så være stimulerende? Vel, her er noe av det jeg selv finner underholdende og som har forbindelse til matematikk:

• Fun facts! Alltid en slager også i sosiale sammenhenger! Visste du at spiralen i et sneglehus har samme form som den i finner i armene hos galakser? Begge to kan beskrives ved hjelp av Fibonacci-tallrekken (0,1,1,2,3,5,8,13,21 ...)
  • Bruk matte til å burne vennene dine! Sannsynllighet i spill der dette er relevant, spillteori i generelle situasjoner, "trylletriks" (som egentlig er tallteori) +++
  • Lag noe! Du har fysikk, sant? Bruk dette til å lage noe som krever matematisk planlegging, OG som er gøy! (katapult, tesla-coil +++ endeløse muligheter!)

Et annet tips: Prøv å sette deg inn i hva det er du egentlig gjør! Ikke bare bruk formler fordi de står i boken, men finn ut hvorfor de er som de er! Forstår du dette vil du (nesten) uansett huske de, og det vil være mye lettere å vite hvordan og når du skal anvende de! : )

Angående feilene dine i algebra: ALLE gjør feil i matte nå og da! De som er flinke liker kanskje ikke å innrømme dette, og viser det kanskje heller ikke, men feil gjør de! (Er relativt flink i matte selv, så kan bekrefte dette med 100% sikkerhet ;-) ) Tror heller dette går på konsentrasjonen din, og ikke at du ikke får til! : )

Og som nevnt av andre her: Du lærer matte utelukkende ved å drive med matte! Det finnes INGEN som ikke gjør dette! (Ja det finnes folk som kan gjøre helt syke ting i matte tisynelatende ut av ingenting, men jeg lover deg - det har ikke kommet gratis!) Men når du jobber med oppgaver eller fikler med et bevis er det en ting som er viktig: KOS DEG! Hør på litt bra musikk, ha på TVen i bakgrunnen, sitt med en sjokolade eller en kaffe! Lær deg at det å drive med matematikk er noe positivt, og noe gøy! : )

Det var alt jeg kunne komme på, så lykke til med matematikken fremover! Og igjen, KOS DEG med matten! :D :D :D

Lenke til kommentar

• Lag noe! (tesla-coil)

Denne likte jeg. I stor skala, selvsagt.

For å besvare tråden så er det jo noen mennesker som tar matematikk kjempelett (Sheldon-typen, The Big Bang Theory) mens andre mennesker sliter veldig med det. Min filosofi er at hvem som helst kan lære seg det, og veldig mye handler om vilje og disiplin, men det er mye enklere å disiplinere seg hvis man også lar seg motivere av/til det man gjør.

Det er nevnt tidligere i tråden, men jeg kan bare bekrefte at oppgaveløsning er veien å gå. For meg, og mange andre, er matematikk et fag man lærer ved å gjøre. Husk til sist at mye matematikk er modningsstoff. Ved flere anledninger har jeg opplevd at jeg har følt meg dum og ikke forstått noe underveis i semesteret, men når heldagsprøver/eksamen har nærmet seg og tiden for repetisjon har kommet ser jeg plutselig at mye av stoffet har blitt lettere å forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...