Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Økonomisk mulig og ta lett-mc lapp?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 15 år gammel gutt som vuderer lett-mc. Moped er utelukket siden jeg mest sannsynlig må trimme den for og få noen slags bruksverdi av den. Samt går den mye saktere og det er ganske så skummelt i trafikken.

Jeg kommer da også til og pendle over en strekning på ca 20min med bil. For og komme meg på trening, skole, venner osv. Jeg kommer også til og kjøre med kompisser, som snart får seg "medium" motorsykkel. Jeg vil ikke greie og holde følge om de speeder litt på men regner med jeg skal kjøre litt ilag med de.

Jeg har 20 000 tusen jeg kan bruke på bruksting som setvikat, ny sofa på rommet, tv, datamaskiner osv men disse pengene er forbeholdt setvikatet til bil. Jeg har sommerjobb i sommer og vil tjene ca 10 000 tusen. Det vil si vis jeg får overtalt mine foreldre så har jeg 30 000 tusen + kanskje 5 - 10 000 tusen ekstra i form av småjobber og sponsing av foreldre.

Det vil si jeg i utganspunktet er sikret 30 000 tusen til lett mc. Men da har jeg ikke penger til setvikat lengre.

Men vis jeg kjøper en sykkel til ca 20 - 25 000 tusen så kan jeg vis jeg behandler den pent selge den for 20 000 tusen igjen etter to år? Da har jeg jo råd til lappen. Samt kommer jeg jo og jobbe en del før jeg er 18 år?

Jeg vil bare høre deres innvendinger på min problemstilling. Og hvordan jeg kan overtale foreldre som ikke er særlig posetiv i det hele tatt.

Samt lurer jeg på kostnadsanslag på setvikater osv. Jeg har trafikalt grunnkurs. Samt er jeg vant med moped kjøring siden jeg har kjørt på en gammel tempo siden jeg var 12-13år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke på Google på sertifikat lett mc. Da vil du få tilslag på en rekek tilbydere på opplæring til dette serifikatet samt hva kursene inneholder. Du vil også kunne be om prisoverslag på hva standard timeforbruk vil . Hva en lett mc av brukbar kvalitet koster og hva du seenere kan selge den for må andre svare på. Husk også at forikring er en del av bruksomkostningene,

Lenke til kommentar

Jeg holder på å ta lett-mc lappen nå, og det er mye dyrere enn jeg trodde.

Heldigvis sponser faren og moren min meg litt, men for å begynne fra en kant;

Du ville ha sykkel til ca 20,000. (jeg tar i betraktning at det er liggesykkel du vil ha?)

Full kasko på en liggesykkel uten prosenter tilsvarer 15,000. Ved å forsikre den på faren din(som sannsynligvis har % å rute med pga bilforsikring osv)så kan du spare ganske mye.

Du kan også ha del-kasko, men da kan du risikere å tape alt du har lagt i sykkelen, dette vil sannsynligvis komme på en plass rundt 4-5 lapper.

Koster omtrent 2000 for omregistrering, 1800 i årsavgift.

Kjøreutstyr er "vital" å ha. Jeg har sett at du kan få en grei pakke med alt du trenger til 6000,- på www.mc-utstyr.no

Lappen kan koste alt fra 10 til 15 tusen kroner, avhengig av hvor mange ganger du må prøve på teorien, oppkjøring, kjøretimer osv.

Sammendrag;

omtrent så billig du får det er 52-54 lapper. Du kan selvfølgelig drite i det absolutt viktige kjøreutstyret og bare kjøpe hjelm, da er du nede i en 47 lapper.

Hadde jeg vært deg hadde jeg skaffa meg enda en sommerjobb, og proppa inn i foreldrene dine sine hauer at lett mc ER mindre farlig i trafikken og at du skal kjøre så utrolig fint atte, så kanskje, du kan få finansiert det på en eller annen måte:)

/Hagane

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...