Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med hjemmenettverk!


Anbefalte innlegg

jeg linker pc'ene mine hjemme med en krosset nettverkskabel.

det har funket bra en stund nå, men plutseli skjedde det noe, og de fikk ikke kontakt med hverandre. slet en stund med det, men nå har de iallefall kontakt. (deler internettoppkobling), men får ikke til å dele filer mellom de.

 

den ene pcen kan se begge pcene i arbeidsgruppen, men får ikke tilgang, den andre pcen får heller ikke tilgang til arbeidsgruppen.

 

har også pinget suksessfullt.

 

begge kjører xp professional.

 

har kjørt nettverksveiviseren opptil flere ganger uten hell, har også prøvd å forandre navn på pc'ene.

er ikke noe god på nettverk, går ut ifra at det er en logisk brist en eller annen plass. noen som kan hjelpe? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men plutseli skjedde det noe, og de fikk ikke kontakt med hverandre.

Etter hva jeg har hørt, så pleier det ikke skje noe slikt "sånn helt plutselig".. :-)

 

Prøv å finne ut hva som er gjort.

 

Jeg kan anbefale deg at du har dette oppsettet på de to pc-ene:

Pc 1:

IP-adresse: 192.168.0.1

Subnettmaske: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.168.0.1

 

Pc 2:

IP-adresse: 192.168.0.2

Subnettmaske: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.168.0.1

 

Dette finner du ved å høyreklikke på "My network Places" - properties - høyreklikke på "Local Network Connection" - properties - TCP/IP - Properties - Use the Following IP-adress.

 

Deretter må du gå inn på System Properties (høyreklikk my computer - properties) - Computer Name - Change - Workgroup - *Sitt denne til "hjemme" eller "workgroup", elns*

 

Da bør alt være bra. Og så kommer den innebygde firewallen i XP og disablingen av sharingen, men det tar vi siden.

Lenke til kommentar

har kjørt nettverksveiviseren opptil flere ganger uten hell, har også prøvd å forandre navn på pc'ene.

Ps: Glemte jeg å si at alt som heter "veiviser" bringer uhell?

 

Les heller en god tutorial om LAN (local area network).

 

Det er ikke lett å vite hva du vet, men hvis du sier noe om hva du lurer på, så er jeg sikker på at det er mer enn mange som er interessert i å vise hva de kan her inne... :-)

 

Jeg, for eksempel, digger å skrive lange poster, og hvis det er noe du lurer på, så skal jeg svare, så langt kunnskapene mine strekker til... :-)

 

Oje...

Lenke til kommentar

ja startet å skjønne det med at veiviser er noe dritt.

får det ikke til nå heller, hvordan skal jeg sette opp en delt internettforbindelse uten å bruke veiviseren?

når jeg velger ny ip og så kjører veiviseren for å få internettforbindelse så stiller jo veiviseren ip'en tilbake.

Lenke til kommentar

føler på meg at det er noe med navnene til pcene, kan det være det?

f.eks etter mye styr heter nå nettverksforbindelsen "lokal tilkobling 4", noe som vel kan tyde på at det ligger masse forbindelser som ikke er slettet.

 

en annen ting er at harddiskene som deles på den ene harddisken både vises med rett navn og et gammelt navn under mine nettverkssteder.

 

er det noe program som kan rense opp i sånt? (om dere skjønner?)

Lenke til kommentar

Start helt på nytt...

 

Slett alle eventuelle nettverksforbindelser på nettverkskortene du bruker mellom maskinene samt tilkoblingen den ene har til internett.

 

Boot begge maskiner, og kjør gjerne veiviseren for Internett på nytt på den maskin som har Internett koblingen først. Kjør deretter veiviseren på samme maskin for nettverkstilkoblingen mot den andre maskinen... Mulig det må bootes et par ganger, eller gjør det uansett for sikkerhets skyld. Boot denne på nytt, og kjør så veiviseren på den andre maskinen...

 

XP veiviseren fungerer egentlig ganske greit, og navnene på tilkoblingene kan du endre siden...

 

Kanskje lettest å kalle nettverksortet med krysskabelen LAN på begge maskiner og f.eks. i tillegg Internett på den som også er tilkoblet Internett...

 

Begge maskiner må selvsagt tilhøre samme arbeidsgruppe men kan ha ulike navn... Dessuten må Internettkoblingen på den ene maskinen være delt i likhet med eventuelle mapper som inneholder filer som skal deles...

 

Finnes ellers mye bra info på http://www.windows.no . Lykke til!

Lenke til kommentar

Nettverk er noe dritt, selv om man gjør alt etter boken, så er det alltid noe som går galt (synest jeg).

Men, du kan avinstallere alle protokoller og klienter, og så installerer du alt på nytt (merk: det er kun nettverksprotokollene jeg snakker om nå, ikke begynn med noe format c: her!), og så lager du til det oppsettet som post #1 gav deg av IP'er og det. Så burde det gå! Funker det ikke da, prøv igjen, og ikke mist tålmodigheten...tempramanget har lett for å ta overhånd,hehe jeg snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
føler på meg at det er noe med navnene til pcene, kan det være det?

f.eks etter mye styr heter nå nettverksforbindelsen "lokal tilkobling 4", noe som vel kan tyde på at det ligger masse forbindelser som ikke er slettet.

Det betyr bare at du sikkert har hatt tre andre før det, og at de er slettet. Dette er bare navnet. Du trenger ikke slette alt, elns. Du kan for eksempel bare skifte navnet, F2.

en annen ting er at harddiskene som deles på den ene harddisken både vises med rett navn og et gammelt navn under mine nettverkssteder.

Det er bare snarveier uansett. Slettes. Merk alt sammen, og slett de. Så kommer de opp igjen neste gang du går inn på de.

er det noe program som kan rense opp i sånt? (om dere skjønner?)

Ja, du kan gjøre det selv. Om du skjønner?

 

Så... Merk Lokal Tilkobling 4 og kall den for LAN. Gå inn der og gjør som beskrevet i post 2. Deretter går du inn i System Properties og forandrer maskinnavn til noe enkelt, og det samme med workgroup. Workgroup må/bør være samme på begge maskinene.

 

 

Hvorfor føles det som om jeg gjentar meg selv? Har du gjort som jeg sa i post 2 of 3? Uten hell, eller gidder du ikke gjøre noe selv? Kanskje det er best å laste ned nye veivisere? Gjør som beskrevt over, og så sier du hvordan det gikk.

 

Fra der skal jeg hjelpe deg videre. Hvis det er noe mer å hjelpe med.

Lenke til kommentar
men plutseli skjedde det noe, og de fikk ikke kontakt med hverandre.

Etter hva jeg har hørt, så pleier det ikke skje noe slikt "sånn helt plutselig".. :-)

 

Prøv å finne ut hva som er gjort.

 

Jeg kan anbefale deg at du har dette oppsettet på de to pc-ene:

Pc 1:

IP-adresse: 192.168.0.1

Subnettmaske: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.168.0.1

 

Pc 2:

IP-adresse: 192.168.0.2

Subnettmaske: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.168.0.1

 

Dette finner du ved å høyreklikke på "My network Places" - properties - høyreklikke på "Local Network Connection" - properties - TCP/IP - Properties - Use the Following IP-adress.

 

Deretter må du gå inn på System Properties (høyreklikk my computer - properties) - Computer Name - Change - Workgroup - *Sitt denne til "hjemme" eller "workgroup", elns*

 

Da bør alt være bra. Og så kommer den innebygde firewallen i XP og disablingen av sharingen, men det tar vi siden.

 

 

 

 

Skal du følge dette oppsettet bør ihvertfall pc 2 ha 192.168.0.2 som default gateway.

Lenke til kommentar

får det ikke til, gjort som du sa men får følgende svar.

 

En nettverkskabel er koblet fra.

 

dette svaret kommer opp når jeg aktiverer.

 

Begge maskinene er koblet til kabelen, må man ha noe i mellom maksinene eller er det nok med en kabel mellom?

 

kan det være feil med kabelen som gir denne meldingen?

Lenke til kommentar
kan det være feil med kabelen som gir denne meldingen?

Mest sannsynlig... Du trenger en krysset kabel mellom pc-ene hvis du ikke bruker hub eller switch.

 

Så hvis du ikke har en krysset kabel vil du ikke få kontakt. Du kan sjekke om den er krysset ved å se i pluggen. Er pluggen lik i begge ender er den ikke krysset.

 

En vanlig kabel pleier å være slik:

 

Hvit/Oransje

Oransje

Hvit/Grønn

Blå

Hvit/Blå

Grønn

Hvit/Brun

Brun

Lenke til kommentar

Har prøvd veiviserne på begge maskinene men får ikke noe til.

Når du har sjekket om kabelen er riktig, så kan du følge oppsettet i post 2 i denne tråden...

 

Du kan også sjekke om det er kontakt ved å se om det lyser bak i nettverkskortet ditt. Er det lys der, så vil det si at den er koblet til et eller annet..

Lenke til kommentar

hurre ,alt funker nå, men eneste måte jeg kommer inn på den andre pcen fra den ene, er å søke etter den, og så gå inn på via søket.

 

via mine nettverkssteder og vis datamaskiner i arbeidsgruppen går det ikke.

 

menmen, ikke no stort problem, kan leve med det.

 

takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...