Gå til innhold

Åtte må reddes med SeaKing etter å ha gått seg vill i skogen


el_cash

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal kommentere dette, men OT-baren passer vel best...

 

Antar at flere enn meg har lest artikkelen i Dagbladet om de fire voksne og fire barna som gikk av på Snippen stasjon ved Maridalen, og la i vei ut i skogen. Hele historien høres helt syk ut, og her er et utdrag:

 

- De har gått gjennom råtten snø langt inn i skogen til barna ikke orket mer. De har gått seg helt vill, men fikk tent opp et bål slik at vi fant dem med politihelikopteret. Hva de skulle der ute å gjøre er litt uklart, men det kan tenkes at de egentlig skulle til Oslo, opplyser operasjonsleder Vidar Hjulstad ved Oslo politidistrikt.

 

Her har jo ting gått galt på veldig mange plan for disse åtte, tydeligvis.

 

Men er det noen som har noe mer informasjon om hva som har skjedd enn hva som står i artikkelen? Jeg mener... De ble reddet fra knausen Granberget øst for Maridalen utenfor Oslo. Hva faen, liksom? Hva tenkte dde på når de gikk av på en mer eller mindre øde stasjon og tråkket i vei innover skauen hvor det ligger våt, råtten snø? Og ikke mindre enn åtte personer har fått det for seg at det var en god idé?  :huh:

 

All info som her kan bidra med en oppklaring tas imot med stor takk! Gjerne også andre kilder enn Dagbladet, da jeg mistenker at de kanskje er litt sent ute med sin aprilsnarr...

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk ikke aprilsnar. De har skrevet om det i Oppland Arbeiderblad, leste det for en times tid siden.http://www.oa.no/nyheter/article5062689.ece

 

Hadde vanskelig for å tro det jeg selv leste. Tenkte: "Hva i svarte er det de tenkte på?" Virka som en veldig merkelig ide, å bare stabbe av sted uti skauen med dårlig snø. Dessverre kan jeg ikke hjelpe til noe mer med oppklaring annet enn at de tydligvis kom fra Gjøvik.

 

EDIT: feil på link. La merke til at OA har visst sitert Dagbladet.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Slike saker som dette får ikke oppmerksomheten min lengre. Jeg mener, idioti kjenner ingen grenser.

Forresten, kunne de ikke hvile seg litt, også følge sporene sine tilbake?. Det var jo snø der. Hvis alt som står i artikkelen er det faktiske forhold (ingen umiddelbar fare for liv) så burde dem få betale hele regninga selv. At barna er slitne er ikke en grunn til å ringe etter hjelp, det er en grunn til å hvile.

Lenke til kommentar

Slike saker som dette får ikke oppmerksomheten min lengre. Jeg mener, idioti kjenner ingen grenser.

Forresten, kunne de ikke hvile seg litt, også følge sporene sine tilbake?. Det var jo snø der. Hvis alt som står i artikkelen er det faktiske forhold (ingen umiddelbar fare for liv) så burde dem få betale hele regninga selv. At barna er slitne er ikke en grunn til å ringe etter hjelp, det er en grunn til å hvile.

 

Blir litt provosert av slike holdninger. Skjønner at det nok er en god del unødvendige telefoner til både redningstjenester, brannvesen, politi og hver bidige dag, men slike "De burde betale for det selv", "Det var unødvendig for politiet å rykke ut" og "Det var sikkert ikke nødvendig for en ambulanse å komme"-kommentarer blir bare dumt.

 

Om vi begynner med en slik policy hvor folk som ber om det ikke får hjelp, kan det for det første føre til at folk vegrer seg for å ringe etter hjelp i situasjoner hvor de er usikre på om de "har lov", og det vil frata oss den sikkerheten vi har når det kommer til nødssituasjoner.

 

 

I tillegg er det ikke slikt at nødtelefoner er noen bestillingssentral, det sitter folk der som evaluerer situasjonen, og avgjør om det f.eks. er bare tull å sende redningshelikopter eller hva det måtte være. Og nå aner jeg ikke hva terskelen er for at de gjør det, men jeg synes det uansett vil være bedre med 10 turer for mye, enn én for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...