Gå til innhold

Kreve inn penger privat?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei!

Er et par stykker som skylder meg noen tusenlapper hver, det i over et halvt år nå, jeg får ikke pengene tilbake, ikke fordi dem nekter meg dem, men fordi dem aldri har penger, til tross for at dem tjener like mye som meg, ca 12k+ i måneden.

Vel, jeg trenger egentlig pengene nå, men vet jo at det ikke hjelper å bare ringe og si, send pengene.

Jeg tengte da å benytte meg av å sende en faktura i posten, slik som alle regninger kommer inn, dem vil kanskje ta det mer serriøst da, men er det noen som vet hvordan jeg gjør det på, og hvordan jeg bør gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror det svaret du fikk der er mest ment som spøk. Metodene de bruker tviler jeg sterkt på at er lovlige. Du kan sende faktura, tror det bare skal være å be om blanke giroer i banken, så fyller du ut kontonr. de skal betale til, samt beløp.

Så lenge du ikke har noe stadfestet krav mot dem, så er det lite du egentlig kan gjøre med innkrevingen annet enn å mase på de.

Har selv utestående en 1000-lapp som jeg lånte ut for 4 år siden. Vedkommende sier at han skal betale dem, men det skjer aldri. Så lenge jeg ikke har en skriftlig bekreftelse som han har skrevet under på at han skylder meg det beløpet så kan jeg ikke gå til rettslig inndrivelse av gjelden heller.

Lenke til kommentar

Ok, jeg får stikke innom banken og høre om dem har slike giroer.

Jeg vet jeg i prinsippet ikke har rett til å få pengene tilbake (lol) men om jeg sender i posten vil dem muligens ta det litt mer serriøst, og betale det som resten av regningene.

Personene det gjelder er et par gutter på 20 år som bor i en leilighet i sammen, dem har vel betalt regninger før vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Nå er dette venner da, så vil ikke gå altfor grovt til verks ved å fortelle foreldre og slikt, men avbiter tang kan jeg jo teste.

Venner ville betalt tilbake de pengene for lenge siden. En slik person ville jeg kvittet meg med rimelig raskt med mindre det var en god grunn som lå bak.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig syns jeg du skal prøve med fakturaene først, slik at de nå skjønner at du virkelig vil ha de tilbake. Betaler de ikke da, kan du si at du er villig til å kontakte foreldrene deres. De fleste syns ikke dette er noe spesielt hyggelig.

Jeg hadde skjønt deg om det kanskje var snakk om noen hundrelapper, men her er det tydeligvis snakk om flere tusen kroner, penger som for deg kommer godt med. Det at de har 12000,- i lønn og aldri klarer å betale deg viser at de har liten betalingsvilje og lyst til å gjøre opp for seg. Høres ikke ut som gode venner...

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar

Venner bør man egentlig ikke låne penger til, sånn rett uten videre. Det er disse som har den største tendensen til å være dårlige betalere, nettopp fordi dem er venner.

Det trådstarter bør gjøre er å få vedkommende til å skrive under på et gjeldsbrev. At man får en faktura i postkassen betyr ikke at den må betales, og for å være helt ærlig så tror jeg ikke at en slik handling får vedkommende til å se alvoret. Bare vær bestemt på at du skal ha pengene, spør vedkommende når lønnen kommer, og si at da kan han betale deg samme dag. Om så med avdrag. Basta.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har du 4 muligheter.

1. Møt opp på døren med ett kubein (funker bedre enn balltre) "Ayo, where's my money!"

2. Heng opp en lapp på døra: "Har bestemora di, hvis du ikke overfører penga til kontonr xxxxxxxxx før kl 23:00 ikveld, kommer 'a ikke på familiemiddag i morra. Mvh xxx"

3. Ring og spør venlig om penga.

4. Venn deg til det faktum at du aldri blir og få penga.

Lenke til kommentar

2. Heng opp en lapp på døra: "Har bestemora di, hvis du ikke overfører penga til kontonr xxxxxxxxx før kl 23:00 ikveld, kommer 'a ikke på familiemiddag i morra. Mvh xxx"

Hahaha :p Forutsetningene er bare da at vedkommene fortsatt har en bestemor som lever, en bank som kjører pengeoverføringer på kveldstid, og at det skal finne sted en familiemiddag dagen etter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...