Gå til innhold

Harddisk feiler i spin up

Anbefalte innlegg

Har en 2,5 år gammel Western Digital 500Gb sata harddisk som plutselig feila her en dag. Det skjedde helt plutselig mens jeg satt på dataen og nå blir disken funnet i hverken bios eller windows.

Den prøver å starter opp som vanlig og jeg hører at den spinner opp. Deretter spinner den en liten stund og jeg hører tre klikk (ikke metalliske klikk, men høres ut som om noe leses fra disken) og så slutter spinningen før det hele starter på nytt. Den kommer aldri lengre.

Var heldigvis ikke Windows disken, men er jo forferdelig irriterende.

Regner vel egentlig med at det ikke er håp, men er det noen som har noen tips om hva som er galt og om det er mulig og fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikkene du hører er antagelig lesearmen som parkerer.

Du kan forsøke å kjøre en test via et diagnose program for harddisker.

F.eks Data LifeGuard Diagnostics som du kan laste ned fra Western Digital.

Men det høres ut som om disken har tatt kvelden.

Prøvde å kjøre Data LifeGuard Diagnostics nå, men disken dukket ikke opp der heller. Så da er nok alt håp ute.

Utifra det jeg har lest så har jeg forstått at jeg kan få ny ved reklamasjon, men er det noen som vet om det også dekker å hente ut dataene jeg nå ikke får tak i?

Lenke til kommentar

Det dekker definitivt ikke noen form for datarecovery.

Hvis du ikke har tatt backup så er det din egen feil.

Tenkte meg det. Bittert for det er jo ikke bare bare å ta backup av 500gb.

Men hvis det bare er en del i disken som er ødelagt, går det ikke an å få noe slags service på den og fikse den. Det må jo isåfall være en del billigere enn å drive med avansert data recovery.

Lenke til kommentar

Du kan bytte printkort,bortsett fra det så er det lite eller ingenting man kan gjøre med disker. Ibas har teknologi og utstyr for å reparere plater og lesehoder på disker og er vel såvidt meg bekjent godkjent av alle diskleverandører til å utføre slike operasjoner. Men, og det er et stort men, det vil bli uforholdsmessig dyrt.

Det du betaler for hos IBAS er jo recovery, skulle de i tillegg reparert disken så vil den kostnaden komme på toppen og da til en pris som antagelig vil virke astronomisk på oss vanlige dødelige.

Disker repareres ikke, de byttes med en lik modell som allerede er overhalt ved fabrikk, eller en ny disk av samme modell/størrelse.

Angående backup av 500gb så kan det som du sier være tidkrevende og tildels dyrt hvis man tar backup til f.eks tape eller et annet medie. Derfor så er det enklere og benytte seg av et raid 1 oppsett som til enhver tid har en eksakt lik kopi av disken din liggende uten at du har noe som helst jobb med det.

Man kan også bruke synkroniseringssoftware eller ta en vanlig backup til en annen disk.

Personlig så bruker jeg en synkroniseringssoftware og har alltid minst 2 kopier av dataene jeg ønsker å ta vare på.

Tilbake til ulykken med disken din. Det er ingen billige løsninger for å redde dataene fra disken din siden den ikke spinner lenger. Hadde det vært liv i den kunne du brukt ett recovery program(SpinRite) fra GRC.com for å redde dem.(Koster noen hundrelapper)

Hvis du ikke har data liggende som er uvurderlige på den disken, så er det greiest å bare avskrive hele disken og bytte den på garanti.

Kjøp så med en ekstra disk og lag deg en backuprutine som funker for deg slik at du slipper en slik opplevelse en gang til.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg hadde heldigvis ikke noe livsviktig på disken, men lå endel arbeid bak tingene som var der.

Bilder, dokumenter og slike ting har jeg enten brent ut på plater eller lastet opp på gmail-kontoen min.

Men bare sånn rent hypotetisk, hvis man tar backup ut på en annen HD som er i samme kabinett, er ikke sjansen for at den krasjer også tilstede? Hvordan vil data-recovery problemstillingen være da? Hvis pcen tar fyr, vannskade etc. Går kanskje på innboforsikring?

Jeg har uansett sendt mail til amentio nå, så får forhåpentligvis vel en ny disk i posten snart.

Et siste spørsmål. Kan jeg kreve pengene tilbake siden den fortsatt er under 3 års garanti? Eller har jeg kun krav på nytt produkt?

Lenke til kommentar

Joda, det hender at 2 disker ryker på en gang, men sjansen for at du får oppleve det er forsvinnende liten, akkurat som sjansen for at det skal begynne og brenne hjemme hos deg er veldig liten.

Men hvis man drodler litt rundt den tanken så er off-site backup absolutt en ting man kan vurdere til ekstremt viktige data. Det er flere som tilbyr diskplass til bruk for backup på nettet. Ofte er det gratis inntil 2gb eller så, også koster det penger jo mer plass man trenger.

Du kan jo også bruke en nettverksdisk som backupenhet hjemme hos deg, eller ett NAS som sentral lagring med Raid 1.

Om du kan få penger istedenfor en ny enhet vet jeg ærlig talt ikke. Mulig noen med mer kjennskap til kjøpsloven kan yte bistand på det spørsmålet.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Backup kan gjøres på mange nivåer. Det spørs hvor mye man vil sikre seg.

RAID er ingen fullverdig backup løsning. Det gir automatisk real-time kopi, og data er tilgjengelig selv om en disk feiler. Men det beskytter ikke mot utvendige skader, som strømforsyning, programvare, kontroller feil, brann, etc.

Backup til en USB disk er i prinsippet vesentlig bedre. Da kan backupdisken flyttes til en annen plass så man er sikret mot brann.

Men man må da sørge for rutiner som gjør at man faktisk tar backup, og det er vel det største problemet. Dessuten er USB relativt upålitelig.

Backup til nettverk er mest behagelig og sikkert, men kan koste en del.

Lenke til kommentar

Backup er komplisert, Raid er komplisert. Poenget er at det som regel alltid er mennskelig svikt bak manglende/feilaktig utført backup slik Hårek poengterer.

En fungerende Raid 1 løsning er 100% bedre enn ingen backup i det hele tatt inntil det feiler. Derfor så bør man ha en backup av raidet i tillegg.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...