Hermansen1 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 De aller fleste oppegående mennesker har nok fått med seg det forferdelige nettverket som har levd i skjul under den katolske kirken. Nå viser det seg at biskop Eidsvig har et hemmelig arkiv, der de har informasjon om hvem som har forgrepet seg på barn. Er jeg den eneste som virkelig stusser på hvorfor han absolutt ikke vil la noen få innsyn i dette arkivet sitt? Det samme har jo nettopp skjedd i Danmark, men der sa biskopen klart i fra med en gang, at politiet ville få fullt innsyn om det kunne føre til oppklaringer av ymse overgrepsaker. Nå skjønner jeg at dette blir veldig spekulativt fra min side, men ettersom at Eidsvig hevder at den eneste grunnen til at han ikke vil la politiet få innsyn er fordi det da trolig vil bli lekket til pressen, og at han ikke vil henge ut noen. Jeg mener hvertfall at dette blir helt feil, har de forgrepet seg på barn burde de hvertfall klare å stå for hva de har gjort, det kan jo nesten virke som om Eidsvig har en liten mappe på seg selv inne i dette arkivet. Han hevder også at han ikke kan fortelle noe pga taushetsplikten prester tar på seg (som de da selv har funnet opp). Om jeg noen gang blir mistenkt for noe straffbart skal jeg prøve å ta samme taktikk, bare si at jeg har sverget en taushetsplikt. Kan ikke si noen ting.. Det gjør ikke annet enn å stille kirken i et ufattelig dårlig lys, der det virker som de åpenbart, etter å ha blitt avslørt gang på gang, likevel på en krampeaktig måte skal dekke over de forferdelige tingene som foregår. Jeg er hvertfall sjeleglad for at jeg ikke ble født inn i en katolsk familie.. personlig er jeg agnostiker. Håper også at flere tør å stå frem, slik at vi kan få bukt med alle disse ekle gamle grisene en gang for alle. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Det jeg tenkte var hva slags gjeng dette var, som tror de kan sette seg over lov og rett her i landet. Nå er de skikkelig ute å sykler, da dette omtrent var det varste som kunne skje på dette tidspunktet. folk tror mindre og mindre og denne sex overgrep skandalen vil også få folk til å forakte tufsene også... Legger også VELDIG merke til hvor utrolig stille resten av kirkene er i denne saken.... Ville ikke forundret meg en tøddel om den ene skandalen etter den andre ble rullet opp hos de andre heller, da de ikke er et spøtt bedre enn katolikkene... At dette bare er begynnelsen er jeg ensten sikker på. Nå har det "hellige" glidd av de geistelige og da kommer dritten til overflaten... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Den katolske kirken har 500 000 prester i verden. At det til en hver tid er et par falske prester her og der må man bare regne med. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Men når de driver å opererer med hemmelige arkiv der de bevisst gjemmer bort saker med pedofile prester og lar de pedo prestene fortsette tross helt klare bevis så er dette mer enn et par råtne prester IHS. Hele kulturen til disse folkene er jo gjennomsyret med tanken på at alt er mellom mennesker og gud og at politiet og myndigheter ikke skal kobles inn for alt i verden. Drit i offrene liksom, for da sparer vi ihvertfall kirken og prestene... Heller det enn å faktisk gjøre noe med saken og anmelde dette til de rette instanser. Og for ordens skyld: biskoper og prester er IKKE rette instanser, det går det tydelig frem av denne saken... Der herker kollegialitet og gudsfrykt tydeligvis og en stor uvilje til å ta dette problemet opp på en skikkelig måte, og heller møte problemet isteden for å arkivere det i hemmelige arkiv... Dette er noe som gjennomsyrer enhvert kirkesamfunn syntes jeg, denne "uærligheten" når de stilles ovenfor problemer som det ikke går an å løse ved å mumle bibel sitater eller når problemene ikke er listet opp i bibel lefsa... Da vanker det en stor vilje fra "alle" om å feie det under teppet og heller drite i om det går med noen sjeler underveis, de får jo tilgivelse hos gud allikevel, ikke sant? Religiøse sliter tydeligvis med å være ærlige og med ærlige så mener jeg ordentlig ærlig, ikke bare ærlig når man sitter i store forsamlinger.... Men jeg håper at flere troende skjønner hva slags forening de er med å støtter og dumper disse klubbene. Dette er nok dessverre bare toppen av isberget vi har sett av dette så langt, mer kommer garantert når folk ser at kirken ikke lenger har noen makt til å forfølge de som varsler og folk flest ikke ser på kirken og de geistelige som hellige i det hele tatt... Snart flyter det opp øst og vest... Jeg sa det etter skandalen i irland at mer dritt ville boble opp i de kretsene og jeg fikk rett, dessverre!! Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Det hele begynte med Jesus, "La de små barna komme til meg". ... det virker som om akkurat denne frasen treffer pedofile rett i hjertet, og får dem til å ville bli prester. Dette er ikke en påstand om at Jesus var pedofil, bare at den ene setningen passer så utrolig, vanvittig, gudsforsakelig godt i denne saken. Lenke til kommentar
MVR Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Da nyheten først kom ut ble jeg skikkelig forbanna. Tenkte at nå har hykleriet fra hovedsakelig Irland og USA kommet til Norge også. Typisk for katolske prester å overgripe seg på barn. Det er nesten ikke rart slikt skjer. Det ligger tross alt dypt i menneskets natur å søke kjærlighet og sex, og prestene føler ikke noe mindre begjær enn andre. Barn er et enkelt offer. Jeg sier ikke at jeg synes dette er greit, bare at jeg skjønner rent psykologisk sett hvorfor det ofte blir slik. Det jeg derimot ikke skjønner er greia med å leve i sølibat! (Å leve i sølibat er egentlig å avlegge et løfte om ikke å gifte seg, og å ha sex utenfor ekteskapet er en stor synd. Begrunnelsen er ofte at bare den ugifte er i stand til å gi herren sin udelte hengivenhet.) Jeg sier meg litt enig med IHS faktisk. Den katolske kirke har måttet bære en stor del av byrden når det gjelder skammelige hendelser tilbake i tid. Jeg har en lang rekke grunner til å mislike den katolske kirke. Jeg misliker imidlertid urettferdighet enda mer, og jeg må spørre meg selv om akkurat denne institusjonen er blitt urettmessig behandlet i akkurat denne saken. Det finnes svært mange pedofile i verden, men straks det gjelder en prest blir folk langt mer hysteriske. RWS har et poeng i at det ikke bare er snakk om et par råtne prester, men et stort antall. Likevel... Finnes det noen tall på antall pedofile prester i forhold til generelt pedofile. Hadde vært moro å se/sammenligne. Er andelen virkelig så bemerkelsesverdig stor på prentefronten? Når det gjelder uærligheten ved nettverket støtter jeg absolutt RWS! Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg sier meg litt enig med IHS faktisk. Den katolske kirke har måttet bære en stor del av byrden når det gjelder skammelige hendelser tilbake i tid. Jeg har en lang rekke grunner til å mislike den katolske kirke. Jeg misliker imidlertid urettferdighet enda mer, og jeg må spørre meg selv om akkurat denne institusjonen er blitt urettmessig behandlet i akkurat denne saken. Det finnes svært mange pedofile i verden, men straks det gjelder en prest blir folk langt mer hysteriske. RWS har et poeng i at det ikke bare er snakk om et par råtne prester, men et stort antall. Likevel...Finnes det noen tall på antall pedofile prester i forhold til generelt pedofile. Hadde vært moro å se/sammenligne. Er andelen virkelig så bemerkelsesverdig stor på prentefronten? Enig i at det er fort gjort å demonisere Den katolske kirke og fremstille katolske prester som over gjennomsnittet pedofile, uten at man egentlig har noe å sammenligne med. Det blir jo urettferdig og gir et skjevt bilde av de faktiske forhold. Dagbladet hadde en lengre sak om nettopp dette forleden dag, der de faktisk kom med en del sammenlignbar statistikk. Og når en sammenligner med andre statistikker viser seg at det faktisk er mindre overgrep i Den katolske kirke enn ellers i samfunnet, blir det hevdet i artikkelen, hvor det også kommer frem at ethvert tilfelle er en tragedie og at kirkens håndtering av sakene og ofrene er kritikkverdig. Dagbladet: -Færre overgrep i Den katolske kirke enn ellers Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Enig i at det er fort gjort å demonisere Den katolske kirke og fremstille katolske prester som over gjennomsnittet pedofile, uten at man egentlig har noe å sammenligne med. Det blir jo urettferdig og gir et skjevt bilde av de faktiske forhold. Dagbladet hadde en lengre sak om nettopp dette forleden dag, der de faktisk kom med en del sammenlignbar statistikk. Og når en sammenligner med andre statistikker viser seg at det faktisk er mindre overgrep i Den katolske kirke enn ellers i samfunnet, blir det hevdet i artikkelen, hvor det også kommer frem at ethvert tilfelle er en tragedie og at kirkens håndtering av sakene og ofrene er kritikkverdig. Dagbladet: -Færre overgrep i Den katolske kirke enn ellers Da syntes jeg synd på alterguttene i de andre kristne grenene gitt Men du har helt rett, det er en tilfeldighet at det er den katolske kirken som seiler opp som den store stygge akkurat nå, men det har sikkert en sammenheng med den saken i Irland, da slike saker har en tendens til å dukke opp som et kjede... Når bobelen brister et sted er det ikke så farlig om den brister et sted til... og et sted til og et .... også videre... Her i landet er vel den katolske kirken rimelig liten i forhold til en del andre kristne grener, er den ikke? Men uansett, det forsvarer ikke overgrep om det så hadde vært gud personlig med bærereim og bruksanvisning som befalte presten å gjøre det, for barn er en uskyldig tredjepart, som også andre dyr er det, som IKKE skal dras inn i de voksnes sex leker SAMME hva! Det er og blir galt om du vrenger og vrir det aldri så mye!! Jeg vet at pedofile forsøker å få like rettigheter som homofile, men det kommer aldri til å skje da homofili faktisk ikke går utover uskyldige tredje parter som ikke har noe med det. Og alle andre ser den forskjellen, men ikke de pedofile tydeligvis.... Og de katolske prestene som er avslørt i den siste tiden er akkurat det, pedofile!!! Og burde først og fremst tilbys hjelp og skjerming fra "fristelsene", noe de IKKE får når de bare flyttes til et nytt sogn og kan fortsette å falle for fristelsene på det nye stedet. Pedofili er IKKE en forkjølelse som går over etter en stund, som den idioten av en prest/biskop i den katolske kirken uttalte her om dagen, men et seriøst sekuelt avvik og det må derfor behandles deretter. De prestene trenger altså en psykriatriker, ikke en prest.... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 http://www.youtube.com/watch?v=0BpmeX6lwZc&playnext_from=TL&videos=Z3P5Mpho_-o Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg sier meg litt enig med IHS faktisk. Den katolske kirke har måttet bære en stor del av byrden når det gjelder skammelige hendelser tilbake i tid. Jeg har en lang rekke grunner til å mislike den katolske kirke. Jeg misliker imidlertid urettferdighet enda mer, og jeg må spørre meg selv om akkurat denne institusjonen er blitt urettmessig behandlet i akkurat denne saken. Det finnes svært mange pedofile i verden, men straks det gjelder en prest blir folk langt mer hysteriske. RWS har et poeng i at det ikke bare er snakk om et par råtne prester, men et stort antall. Likevel...Finnes det noen tall på antall pedofile prester i forhold til generelt pedofile. Hadde vært moro å se/sammenligne. Er andelen virkelig så bemerkelsesverdig stor på prentefronten? Enig i at det er fort gjort å demonisere Den katolske kirke og fremstille katolske prester som over gjennomsnittet pedofile, uten at man egentlig har noe å sammenligne med. Det blir jo urettferdig og gir et skjevt bilde av de faktiske forhold. Dagbladet hadde en lengre sak om nettopp dette forleden dag, der de faktisk kom med en del sammenlignbar statistikk. Og når en sammenligner med andre statistikker viser seg at det faktisk er mindre overgrep i Den katolske kirke enn ellers i samfunnet, blir det hevdet i artikkelen, hvor det også kommer frem at ethvert tilfelle er en tragedie og at kirkens håndtering av sakene og ofrene er kritikkverdig. Dagbladet: -Færre overgrep i Den katolske kirke enn ellers Pedofile finnes overalt i samfunnet, problemet blir når en organisert gruppering bevisst skjuler dette for almenheten for å redde sitt eget navn og rykte... Denne greia går jo helt opp til selveste paven... Hva skjer med en barnehage onkel som forgriper seg på barn? Dysser de dette ned for at ikke foreldrene skal trekke ungene ut, eller går de til politiet med en gang? Hva med skoler og andre instanser som arbeider med barn? Jeg syns det er greit å demonisere den katolske kirke nå jeg, de viser jo ganske klart at de ikke har planer om å skjerpe seg... Lenke til kommentar
soulless Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Moralsk er det jo litt suspekt å skjule en slik liste, iallefall siden det jo tross alt er moralens høyborg som skjuler dette, og dermed virker til de grader dobbelmoralske i publikums øyne. Personvernmessig forstår jeg dette, det er jo tross alt snakk om saker som nok gjerne er basert på et par vitneutsagn og ikke akkurat håndfaste bevis. Synes allikevel kirken kunne priotitert annerledes enn å verne om sine egne i disse tilfellene, barns ve og vel bør alltid komme først. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Jeg har en lang rekke grunner til å mislike den katolske kirke. Jeg misliker imidlertid urettferdighet enda mer, og jeg må spørre meg selv om akkurat denne institusjonen er blitt urettmessig behandlet i akkurat denne saken. Det finnes svært mange pedofile i verden, men straks det gjelder en prest blir folk langt mer hysteriske. En grunn til det kan være at prester har historisk sett og betraktes enda av en del som mennesker med økt tillit enn ellers i befolkningen. Et grovt brudd på denne tilliten kan sammenlignes med når en politibetjent utøver en kriminell handling mot dem vedkommende er satt til å beskytte. Handlingene svir alene, men når dem utføres og dekkes over av personer det generelt sett stilles kanskje spesielt høye forventinger til gjør at saken oppleves som ytterligere opprørende. Har den katolske kirken som institusjon blitt urettmessig behandlet i denne saken? Det er gjort statistiske sammenligninger med andre yrker og seksuelle overgrep mot barn hvor det foreligger domfellelse, men som McHalvorsen skriver over her så glemmer man å ta med viktige medvirkende omstendigheter; den utbredte ukulturen om å dekke over en kriminell handling og antagelsen om at dem kan løses internt. Dette medfører selvsagt at mange saker ikke blir anmeldt og dermed aldri finner sted i disse statistikkene. Jeg tror dessverre ikke at vi vil se noen bedring med det første, biskop Bernt Eidsvigs trusler om å makulere mulig dokumentasjon på seksuelle overgrep gjør ikke det inntrykket noe bedre. Urettmessig behandlet? Nei jeg vil ikke påstå det, tvert i mot, belysningen av problemområder som hemmeligholdet er viktig for å få igjennom langsiktige og nødvendige endringer. Endret 10. april 2010 av BlueBench Lenke til kommentar
IHS Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Verdens 500 000 katolske prester er det motsatte av alle verdens dommere. De tilgir de skyldige mens dommerne utmåler straff til de skyldige. Forutsettning for at dette skal kunne fungere er at verdens 500 000 prester tier om det de hører. Ellers ville ingen innrømme noe som helst, som i en domstol. Det at den skyldig vet at han ikke vil bli straffet for det han har gjort, gjør det mulig for ham og si seg skyldig (ta ansvaret) og ikke fortrenge sin skyld eller skyve den over på andre. Den ytterste målsettningen er å fjerne all verdens skyld, så Gud (kjærlighten) kan bli alt i alle. Dette var det Jesus Kristus ville og det er dette alle Hans hellige menn driver med til denne dag. Fjerner verdens skyld. Endret 11. april 2010 av IHS Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Håper ikke at alle tror at alle katolske prester misbruker man osv. Men det er selfølgelig trist at det er prester som driver med dette. De burde bli sraffet hardt ! Dessverre er det sånn at noen personer som misbruker makten deres.. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 @IHS Du glemte gudtjenesten denne søndagen også..... Oj og oj. Det begynner og bli en stund siden nå? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Den katolske kirken har 500 000 prester i verden. At det til en hver tid er et par falske prester her og der må man bare regne med. Men vil ikke Gud sørge for at han har ordentlige representanter? Eller er Gud bare glad i smågutter, og lar sine representanter missbruke de? Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Den katolske kirken har 500 000 prester i verden. At det til en hver tid er et par falske prester her og der må man bare regne med. Men vil ikke Gud sørge for at han har ordentlige representanter? Eller er Gud bare glad i smågutter, og lar sine representanter missbruke de? Var det ikke jesus som sa "La små barn komme til meg" Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Var det ikke jesus som sa "La små barn komme til meg" Det var kanskje sånn ment også? Eller tror du han forsto at indoktrineringen må starte så tidlig som mulig for at troen på guden jesus forespeilet, mellom seg selv!!!?) skal opprettholdes? En ser jo tydelig her i landet at når foreldre ikke dytter troen sin på ungene er det skremmende mange som faller fra... Hittil er 7 av 10 falt i fra og jeg tror ikke det blir noe bedre i tiden som kommer, da folk blir smartere og smartere.... Dette er noe de færreste velger å gå inn i frivillig når de har litt kunnskap om dagens viten og fakta ihvertfall, det er helt sikkert. Mannefallet fra kristendom er et godt bevis på det.... Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Ikke bare de som gjør ugjerningen, men også de som skjuler og dermed medvirker bør straffes. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Tenk dere hvis dette hadde tatt plass i for eksempel Friidrettsforbundet. At ordene prester og biskoper var erstattet med trenere og ledere. Dersom friidrettsforbundet hadde drevet overgrep mot barn, dekket over hverandre og holdt hemmelige arkiver, hadde det ikke vært noen tvil overhodet om at det skulle vanke fengselsstraffer på alle de involverte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå