Gå til innhold

parkeringsbot, ulovlige vilkår?

Anbefalte innlegg

Vi hadde i kveld en hyggelig aften hos en kompis - vi oppdaget til vår forskrekkelse at det lå et kjærlighetsbrev fra Trondheim Parkering og ventet på oss da vi kom ut til bilen. Situasjonen er følgende:

a) Det finnes ingen andre skilt enn ett, som regulerer parkering langs denne veien, skiltet gjelder mellom 06-17, boten er skrevet ut 20:30. Altså er boten i utganspunktet feilaktig.

b) Nederst på lappen står det omtrent følgende: "Klage må sendes inn, innen 3 uker fra ileggelse og boten må betale, enten klage sendes inn eller ikke - om man ikke ønsker 50% i tilleggsgebyr.

Jeg mener punkt b er ulovlig, ganske enkelt fordi:

1) Man er uskyldig frem til det motsatte er bevist, foreløpig foreligger det ingen bevis for noe lovbrudd.

2) Om man bestrider et krav, så kan det ikke ilegges tilleggsgebyrer eller sendes til innkasso.

Til sist, hvor full kan parkeringsvakter være når de er på jobb, før man kan kreve erstatning for tort og svie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

b) Nederst på lappen står det omtrent følgende: "Klage må sendes inn, innen 3 uker fra ileggelse og boten må betale, enten klage sendes inn eller ikke - om man ikke ønsker 50% i tilleggsgebyr.

1) Man er uskyldig frem til det motsatte er bevist, foreløpig foreligger det ingen bevis for noe lovbrudd.

2) Om man bestrider et krav, så kan det ikke ilegges tilleggsgebyrer eller sendes til innkasso.

Resten kjenner jeg ikke til, men det du skriver her er korrekt. Det punktet strider mot loven.

Lenke til kommentar

Jeg vant selv en lignende sak mot Trondheim Parkering nylig. Betalte for to timer parkering, og boten ble skrevet ut midt i tidsrommet med begunnelsen "manglende betaling". På boten sto også korrekt tidspunkt for hvor lenge jeg betalte. Jeg ringte sporenstreks nummeret som sto på boten, og fikk beskjed om at det eneste jeg kunne gjøre var å sende inn en klage. Jeg sendte inn klagen og fikk senere et purrebrev for manglende betaling. Ringte da inn på nytt og holdt på mitt, når boten så åpenbart var feil skulle jeg ikke betale et rødt øre. Etter en ny purring og en måneds tid til fikk jeg på nytt post fra Trondheim Parkering, med beskjed om at klagen ble tatt til følge og alt som var betalt inn ville bli returnert. Jeg betalte aldri noe som helst.

Lenke til kommentar

Vi hadde i kveld en hyggelig aften hos en kompis - vi oppdaget til vår forskrekkelse at det lå et kjærlighetsbrev fra Trondheim Parkering og ventet på oss da vi kom ut til bilen. Situasjonen er følgende:

a) Det finnes ingen andre skilt enn ett, som regulerer parkering langs denne veien, skiltet gjelder mellom 06-17, boten er skrevet ut 20:30. Altså er boten i utganspunktet feilaktig.

Til sist, hvor full kan parkeringsvakter være når de er på jobb, før man kan kreve erstatning for tort og svie?

"Uskyldig inntil det motsatte er bevist" er et spørsmål i straffesaker. Dette er ikke en straffesak.

Trondheim Parkering KF er et kommunalt selskap. Det vil si at de aktuelle reglene er fastsatt i forskrift om offentlig parkeringsregulering. Vi siterer:

§ 15. Ansvar for betaling, forhøyet gebyr/tilleggsavgift

Tilleggsavgift og gebyr, jf §§ 13 og 14, blir ilagt fører av kjøretøy på stedet. Dersom føreren av kjøretøyet er en annen enn den som var registrert som eier ved overtredelsen, er de solidarisk ansvarlig for betalingen, med mindre kjøretøyet var tatt fra eieren ved en forbrytelse.

Blanketten for tilleggsavgift eller gebyr skal normalt festes på kjøretøyet sammen med innbetalingskort, eller leveres føreren. I særlige tilfeller kan den likevel sendes fører eller eier i posten.

Er tilleggsavgiften eller gebyret ikke betalt innen tre uker etter at det er ilagt, forhøyes tilleggsavgiften/gebyret med 50 %. Dette gjelder selv om tilleggsavgiften/gebyret er påklaget.

Betalingsplikten gjelder selv om det klages på ileggelsen.

Så hvor du får at dette er ulovlig fra, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det betyr i prinsippet at parkeringsselskapet kan feste bøter på alle bilene i byen, uavhengig av om de står ulovlig parkert eller ikke - for så å sanke inn penger - det er jo det de har gjort i dette tilfellet. De har festet bot på bilen, med begrunnelse i et skilt som ikke finnes på stedet. Mange gidder nok ikke bry seg, og parkeringsselskapet tjener således mange penger på slik praksis.

Jeg antok at det gjaldt de samme reglene for gebyrer ilagt av parkeringsselskaper som andre krav man mottar, men det var selvsagt dumt av meg. Den generelle reglen for alt annet er at man ikke kan ilegges tilleggsgebyrer, innkreves av inkassoselskaper om man bestrider et krav.

Hvor mye renter, tort og svie kan man forvente seg å få igjen, når boten er feilaktig ilagt? Jeg regner med at de forholder seg til de samme satser som de krever av sine påståtte skyldnere, 50% av botens størrelse?

Jeg synes det er en idiotisk praksis i alle fall, at parkeringsselskaper, med loven i hånd, kan feste bøter på tilfeldige biler uten grunn, for så å kreve at de skal betale, selv om de klager på boten. Med mindre det vanker en straff for parkeringsselskapet, i tilfeller hvor de finner opp skilt som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg så ikke noen gateskilt med finn.no sitt streetview i noen av gateendene. Parkerte du Tors veg eller i noen av stikkveiene (mjøllner, brage etc)?

Ser at det er "sommer" på finn.no streetview, noe som ikke helt korrelerer med dags dato - kan skiltet ha kommet i ettertid?

Tror forøvrig det er bilførers ansvar å sjekke om han/hun parkerer i strid med skilting etc, samme hvilken retning fører kommer fra(mao sjekke hele gaten, begge innkjørsler etc)??

Lenke til kommentar

Ser at de er medlem av parkeringsklagenemnda, så du kan jo prøve å klage inn til den instansen.

Nå har jeg ikke satt meg inn i denne saken, men som GM250 sier så er det bilførers ansvar å sjekke om h*n parkerer i strid med skilting osv.

Lenke til kommentar

KOmmunale selskaper er ikke det same som feks Europark. Andre regler gjelder (feks Europark er bundet av avtaleloven elns, noe som gjør at du _lett_sniker deg unna bøter.

And Trondheim parkering, så gikk min klagebehandling ganske kjapt, fikk svar i løpet av et par dager. Så bare æ drøye betalingen så lenge du kan.

Lenke til kommentar

Så lenge du er helt sikker på at du får medhold i klagen, må det vel være det samme om du slipper å betale boten eller boten pluss 50%?

Jeg hadde ikke betalt et rødt øre, av prinsipp.

Og ja, jeg har hatt mine disputter med parkeringsvakter, spesielt i jobbsammenheng (varelevering).

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Som GM250 er inne på.Bildene på Finn.no sin streetview er nok ikke nødvendigvis helt oppdatert.

Sjekket med gulesider sin (som ikke dekker hele Tors veg) og her er det en del parkering forbudt skilt. Så da kommer det jo litt an på hvor i Tors veg du parkerte også.

Lagt ved noen halvdårlige bilder tatt sånn ca på samme sted.

post-27253-1271315902,5871_thumb.jpg

post-27253-1271315914,4227_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vi parkerte rett over gaten for den øverste lavblokka på venstre side av veien. Vi kjørte for moro skyld en tur på onsdag i denne uka for å forsikre oss om at det ikke var skilting der. Vi så da til vår forskrekkelse at det er skilt ved innkjørslen fra hovedveien. Etter å ha undersøkt saken nærmere, så har vi vitner på at de skiltene kom opp, mandag DENNE uka.

De har altså bøtlagt oss på fredag i forrige uke og satte opp skilt på mandag denne uka. Trondheim Parkering forventer altså at bilførerne i byen skal være synske og forutse at de har planlagt soneparkering i området. Kanskje dette har en sammenheng med, jakten på den 6. sans? :hmm:

Lenke til kommentar

Eg skal være enig der, men alle kan gjøre feil. Mao vil eg spekulere i at vedkommende som har skrevet boten har trodd at parkeringsbestemmelsene var endret og skilting satt opp, men glemt å sjekke dette. Ved en evnt klage vil du ved å sannsynliggjøre dette eller ha vitner på det vinne frem.

Men ja, praksisen er håpløs.

Lenke til kommentar

Vi parkerte rett over gaten for den øverste lavblokka på venstre side av veien. Vi kjørte for moro skyld en tur på onsdag i denne uka for å forsikre oss om at det ikke var skilting der. Vi så da til vår forskrekkelse at det er skilt ved innkjørslen fra hovedveien. Etter å ha undersøkt saken nærmere, så har vi vitner på at de skiltene kom opp, mandag DENNE uka.

De har altså bøtlagt oss på fredag i forrige uke og satte opp skilt på mandag denne uka. Trondheim Parkering forventer altså at bilførerne i byen skal være synske og forutse at de har planlagt soneparkering i området. Kanskje dette har en sammenheng med, jakten på den 6. sans? :hmm:

Ja, dere kan jo ikke ha oversett skiltet på fredagen...

Lenke til kommentar

Ja, dere kan jo ikke ha oversett skiltet på fredagen...

Nei, for vi stoppet ved innkjørslen etter å ha fått bot, spesifikt for å sjekke.

Når vi i tillegg har vitne som sto og så på monteringen på mandag - så sier det seg selv ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...