Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om slaktere i Oslo som selger Kobe/Wagyu-kjøtt? Vet at man kan få det på restaurant, men jeg har litt lyst til å lage maten selv.

De har det fra tid til annen på Centra på Majorstua. Koster vel 1300kr/kg hvis jeg ikke husker feil..

Det er vel en ikke helt urimelig pris. Med en passende vin (Brunello de Montalcino?) må nok dette måltidet vente på en god anledning og riktige gjester.

Kobebiff er _VELDIG_ godt. Selv liker jeg også angus steak fra Skottland. Teksturen på en Kobebiff er helt annerledes enn på vanlig biff. De får kun drikke øl fra de er født og får massasje flere ganger daglig som gjør at kjøttet smelter på tungen.

Lenke til kommentar

Men det er selvsagt ikke sant at de bare får drikke ¸l og at de får massasje med sake hver dag.

wikipedia.org

Kobe beef in Japan is a registered trademark of the Kobe beef distribution promotion conference.[2] It must fulfill all the following conditions:[3]

Tajima cattle born in Hyôgo Prefecture

Farm feeding in Hyôgo Prefecture

Bullock or castrated cow, to purify the beef

Processed at slaughterhouses in Kobe, Nishinomiya, Sanda, Kakogawa and Himeji in Hyôgo Prefecture.

Marbling ratio, called BMS,[4] of level 6 and above.

Meat Quality Score[4] of 4 or 5

Gross weight of beef from one animal is 470 kg or less.

According to popular belief, the cattle are fed one beer per day, massaged with sake daily, brushed to set their fur, and fed on grain fodder.[5][6][7][8] A Kobe beef distribution promotion conference plans to make available a pamphlet in foreign languages with details about Kobe beef due to ambiguities about what actually constitutes Kobe beef, and to the fact that many tourists who visit Japan receive incorrect information about the product.

Lenke til kommentar

Nå bør det og nevnes at det en får som "kobe-biff" i Norge mest sannsynlig aldri har flydd over Japan engang, men stammer fra fe av riktig herkomst, men alet opp i andre land.

De tre største produsentene av wagyu er, bortsett fra Japan, New Zealand, Australia og USA

Og for å ordne opp i begrepene: Endel biffkjøtt i Japan får navnet fra plassen det kommer fra, slik som omtalte Kobe, og en rekke andre steder. Wagyu er flere kvegraser som er genetisk disponert for en høy andel intramuskulært fett.

Endret av electr0nique
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det en eller ei som har svart "ikke smakt" i pollen. Hvordan er det mulig? Finnes det faktisk mennesker som aldri har smakt noen form for biff? Med mindre det er noen som tuller, så foreslår jeg at vi legger i et spleiselag og sender vedkommende på restaurant.

Hvis det derimot er noen som svarte det for 'gøy', bør det rapporteres slik at en moderator kan rydde opp.

Alvorlige saker.

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar

Nå er det en eller ei som har svart "ikke smakt" i pollen. Hvordan er det mulig? Finnes det faktisk mennesker som aldri har smakt noen form for biff? Med mindre det er noen som tuller, så foreslår jeg at vi legger i et spleiselag og sender vedkommende på restaurant.

Hvis det derimot er noen som svarte det for 'gøy', bør det rapporteres slik at en moderator kan rydde opp.

Alvorlige saker.

Går den an å rapportere en stemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...