Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk fordi et steakhouse sist helg som fokuserte på dry-aged biffkjøtt og hadde store stykker 10-15 dager gammelt kjøtt til utstilling i vinduene. For å være helt ærlig, så så det ikke veldig apetittvekkende ut. Man kunne tydelig se forskjell på de ferskeste bitene og de som nærmet seg å være serveringsklare.

Likevel er jeg ikke i tvil om at prosessen har noe for seg. Noen dager senere ble nemlig "28 day dry-aged USDA Prime Bone-In Ribeye Steak – 16oz" fortært (annen restaurant, annen by). Smakelig stykke kjøtt. Noe helt annet enn godt voksen NRF man gjerne finner i norske kjøledisker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ribbe=tørt svinekjøtt med ekkel svor

Biff=saftig kjøtt av storfe som kan spises med alt :thumbup:

Ribbe er da ikke tørt!!

Da har du enten fått tak i en ribbe fra en anorektisk gris eller hatt en kokk som har skjært vekk fettet, evt ikke stekt den lenge nok.

Biff blir lettere tørt enn ribbe, da det ikke skal så mye til før man oversteker den. Ribbe tåler litt varme.

Lenke til kommentar

Ribbe tørt ja hehe, flere i familien min som også klarer det kunstykke. Det gjør det ved å svi det for lenge i ovnen først, kutte opp ribben og sette den inn igjen... siiiight .......

Rask versjon, har ikke tid til å ta med småpirk oppskrift akkurat nå:

Legg ribben i damptrykk (Feks kjele med damprist og lokk) i ca 15 min, skjer opp sovren i ruter, krydre etter ønske, kjerne termometer på tykkeste del, bue rist så fett renner av, langstek på ca 110-120 grader (gjerne mindre om det er tid), når kjerne temp er 70 grader sett opp til 220 med overvarme (vareierer veldig fra ovn til ovn), sitt å pass på for svoren svir seg fort, når alt bobler og er blitt potetgull tar du den ut og lar ribben hvile...

Tralalala Norgens saftigste ribbe ps: Lag også tilbehøret fra bunnen, bare tull med surkål i pose!!, og IKKE posesaus *grøss* - kan man ikke baechamel brunsaus, bruk 10min og lær det, med skikkelig kraft og ribbefett.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Siden biffkjøtt jo strengt tatt er storfekjøtt (som i beef) kan jeg ta en rett som kan minne om ribbe, som jeg lagde for første gang i høst: ovnsbakt høyrygg.

Høyryggen er stykket som sitter over entrecote-kammen. Kjøttet er ikke mørt, og det er en god del bein og fett på det, i tillegg til lange muskelfibre, så det må tilberedes ganske lenge, men oh la la, så fantastisk det smaker når det er ferdig!

Først kutter man grønnsaker (rotgrønnsaker og paprika) og sopp i grove biter og surrer det lett i olivenolje før man legger det i ildfast form. Deretter tar du en høyryggkam (beregn 300-500 g per person), smører den inn med olivenolje, salt og grovmalt pepper før du legger den oppå grønnsakene. Hell over litt hvitvin eller eddik og sett den på ovnen i 180-200 grader.

Til sammen skal den stå 2-3 timer, men det som er litt av cluet er at du skal ta den ut med jevne mellomrom og øse over kraften som danner seg etterhvert. Denne kraften blir særdeles god og kan brukes i en saus når høyryggen er ferdigstekt.

Høyryggen kuttes i grove biter og serveres med grov potetmos.

Endret av Wavy77
Lenke til kommentar

Virkelig, opp mot 200 grader i opp mot 3 timer :dontgetit: .

For all del, virker som du har prøvd dette og er fornøyd med utfallet men..

Siden alle ovner er forkjellige sverger jeg til kjerne temp(da vet man bestanding Nøyaktig når kjøttet er ferdig og må ut å hviile), videre satser jeg altid på å holdet mest mulig kraft inne i kjøttet ikke på utsiden, defor sverger jeg også til bruning og lang-tids steking.

• Liker 2
Lenke til kommentar

3 timer på 200 blir kanskje litt mye. Man må prøve seg fram, gjerne ta ut stykket og smake etter et par timer. Kjernetemperatur er greit, men jeg bruker dette mest med kjøtt som ikke inneholder så mye fett, da dette ikke må oversteke. Når det er de mindre møre områdene er det litt andre regler som gjelder, da det er et poeng at man skal få frem smaken og bryte ned muskelfibrene i en litt annen skala enn man må med mørt biffkjøtt.

Lenke til kommentar

hmm om du leser det jeg skriver så oversteker du det ikke slik jeg beskriver det samt man har bedre oversikt. Siden de fleste ovner også har dårlig sikt inn blir det litt som å stikke fingren i jorda. Når du bruker så høy temp samt ikke har noe særlig oversikt over når kjøttet er ferdig kan man lett oversteke evnt like lett steke for lite.

Men for all del om dette funker for deg, men dette er hva jeg har kommet frem til etter lang tid som kokk i alle fall.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

hmm om du leser det jeg skriver så oversteker du det ikke slik jeg beskriver det samt man har bedre oversikt. Siden de fleste ovner også har dårlig sikt inn blir det litt som å stikke fingren i jorda. Når du bruker så høy temp samt ikke har noe særlig oversikt over når kjøttet er ferdig kan man lett oversteke evnt like lett steke for lite.

Men for all del om dette funker for deg, men dette er hva jeg har kommet frem til etter lang tid som kokk i alle fall.

Ok. Hvilken kjernetemperatur ville du gått for her?

Jeg er ikke kokk, men synes det er gøy å lære nye ting om å lage mat. Min tommelfingerregel så langt har vært å kun bruke termometer på kjøtt med lite fett, siden jeg synes fett med mye fett tåler steking bedre enn det som ikke er det, men det kan jo hende jeg tar litt feil her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...