Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rå kjøttdeig er da helt OK å spise, for eksempel i tartarer. Det man må forsikre seg om, er at kjøttet ikke er gammelt, dårlig eller har blitt håndert på feil måte. Kjøttdeig kjøpt i Norge eller som man har laget selv for eksempel, skal være trygt.

"Gilde-skandalen" du omtaler var vel det at man fant e. coli i noen spekepølser. Det har ikke noe med kjøttdeig å gjøre. Men dersom du lar den ligge i flere timer udekket i romtemperatur, kan man nok få seg en skikkelig dårlig mage av kjøttdeig som ikke er gjennomstekt.

Lenke til kommentar

En tartar skal lages av et stykke biff som finkuttes, helst á la minute. Kjøttdeig er ikke optimalt, både på grunn av at det er gammelt når du får kjøpt det, og på grunn av at det er fullt av bindevev og fett. Maler du kjøttdeigen selv, stiller saken seg annerledes.

Agree and disagree. Har fått servert noen steike så gode tartarer på kjøttdeig, Gilde faktisk. Men biff tartar er det lite som slår :dribble:

Lenke til kommentar

Det kan være litt spesielt første gang, som sushi er det rått der man er vant til at det er varmt, man må ikke spise en rå eggeplomme ( i min bok ihvertfall), men personlig synes jeg det er ganske godt. Har også spist tartar av hest, det er heller ikke å forakte.

Men det å male kjøttet selv er selvsagt det aller beste. Billige kjøttkverner kan man sikkert få tak i på loppis.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg husker ikke navnet på stedet som har Kobe oppdrett nei, men er det noen som har påstått noe annet da?. Om det er noe du har lest i den linken så var det bare noe jeg fant i full fart på jobb for å vise at det selges i Oslo, flere steder. En som lurte på det.

er forskjell på kobe beef som kun fåes i Japan og kobe style beef som man får overalt i verden.. ekte kobe kommer fra Kobe hovedstad i regionen Kansai og er kun forbeholdt Japan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...