Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Jeg er rolig jeg, har ikke noe i mot deg i det hele tatt. Bare syntes at jeg får ha mine meningen uten at andre synes det er idiotisk.

kanskje jeg ble litt irritert, det beklager jeg. Var i allefall ikke min mening å gå til personangrep på deg.

Personlig er jeg glad i biff, klarer som sagt ikke å lage det selv. Blir alltid tyggis. Og da gidder jeg ikke å spise det.

Så setter pris på noen gode tips ang hvordan det skal lages. vi har en del biff i frysa som jeg gruer meg til å spise. hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det grenset heller ikke til personangrep, en oppfordring om å prøve å være mer possitiv i innlegget grenser neppe til person angrep i min bok i alle fall.

Når det er sagt haddet jeg neppe ødlagt en chateubriand slik du nevner det her (som er midten av en indrefilet, altså kremen av kremen). Men ender og tupper etc kan jeg banke litt til for å få fine skiver.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Finnes det slaktere i Norge? Eneste jeg vet om er Jacob's i Oslo, som er en delikatessebutikk.

Og hvorfor er det idiotisk av andre å lage mat slik de ønsker det? Er ikke det opp til enhver å bestemme om det er idiotisk...eller bestemmer du får alle kanskje?

Samme med å riste på hodet? Har du dårlig selvtillit eller noe siden du vet hva som er best?

Å banke kjøttet gjør ingenting annet enn å slå i stykker kjøttfibrene. Det vil kanskje virke mørere men strukturen er helt ødelagt.

Det finnes visst nok til og med slakterutdannelse i Norge. Husker det var mulighet for å lære det på en av de videregående skolene der jeg vokste opp. Du kan jo spørre archongamer på forumet, for han hevder å ha slakterutdannelse i følgende innlegg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=568474&view=findpost&p=11950836

Lenke til kommentar

Slaktere må en ha hos bedrifter som Gilde, Nordfjord Kjøtt, Prior med mange flere slike.

Det blir vel litt mer samlebånd der, enn hos en liten slakterbutikk, hvor fokus nok ligger på å lage spesielle produkter som pølser, pålegg og andre godsaker. Når jeg sier pølser så tenker jeg ikke på sånne lamme, smakløse som inneholder nesten bare fett, salt og andre fyllmidler.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vanligste jobben for en med den utdannelsen er jo butikkslakter, som det finnes mye av. Meny, Ica, Ultra ol. har jo vanligvis en ferskvaredisk der det jobber butikkslaktere. Men såvidt jeg vet er det vanligvis kjøtt fra Gilde og Prior de vanligvis benytter seg av de også, med mindre det står noe annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vanligste jobben for en med den utdannelsen er jo butikkslakter, som det finnes mye av. Meny, Ica, Ultra ol. har jo vanligvis en ferskvaredisk der det jobber butikkslaktere. Men såvidt jeg vet er det vanligvis kjøtt fra Gilde og Prior de vanligvis benytter seg av de også, med mindre det står noe annet.

Sånn jeg forstår det har du tre typer slakter-relaterte yrker: slakter, kjøttskjærer og butikkslakter, og dette er tre forskjellige retninger innen slakterfag. Slakter (dreper dyret, tapper det for blod o.l) og kjøttskjærer (parterer i standardstykker) jobber på slakteri, mens butikkslakter (gjør kjøttet klart for salg, enten ved å dele det opp biffer, lage pålegg etc) som oftest jobber i butikk.

Akkurat hvordan dette gjøres i praksis er jeg ikke helt sikker på. Slakter'n på hjørnet har nok litt færre ledd, da denne varianten er mindre industriell.

Lenke til kommentar

Beef jerky!

Hvorfor produserer ikke beef jerky i Norge?! Jeg er så lei av å måtte kjøpe på Deli De Luca for 80 kroner for ca 100 gram eller noe, eller bestille fra beefjerky.com for altforhøyepriser. Noen som veit hvordan jeg kan få tak i dette fantastiske biffproduktet i kvalitet og innenfor rimelighetens grenser i norden? Har de det i vårt blåe og gule naboland?

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Heh... Bor i USA og spiste en del beef jerky tidligere, men kan ikke huske sist gang jeg smakte det. Har vel litt med aat det ikke oppleves som eksotisk lenger når man ser det på butikken hver eneste dag. For så veldig godt er det da ikke. Kan ikke måle seg med tørrfisk. :)

Skummet gjennom det meste av denne tråden og kom til å tenke på at jeg på mine to år i USA ennå ikke har stekt en biff. Er vel på tide å eksperimentere litt, da prisene tillater litt mer prøving og feiling her enn hjemme.

Men så var det det med å spise ute da. Koster heller ikke all verden. Har fire anerkjente steakhouses innen fem minutters gange hjemmefra, i tillegg til sikkert 20-30 plasser til som etter min erfaring serverer bedre biff enn hva man finner på f.eks. Big Horn i Norge.

Prøver å ikke sprenge budsjettet med å spise ute for ofte, men det er ikke alltid like enkelt. Prøvde en "biffburger" på et av de nevnte steakhousene sist uke og det ga en matopplevelse utav en annen verden. Mens jeg var der fikk jeg også muligheten til å se litt nærmere på menyen deres og nå trenger jeg bare å hoste opp en unnskyldning for å gjøre unna wagyu-debuten min. De frister nemlig med en kombinasjonsrett bestående av både amerikansk og japansk wagyu - siden forskjellen skal være ganske stor, er nok det et greit sted å starte for å utvide horisonten.

Alt jeg trenger en anledning og godt selskap til å forsvare prisen. Med tilbehør, drikke og tips kommer jeg neppe under $150. Litt stivt for en middag.

Lenke til kommentar

Heh... Bor i USA og spiste en del beef jerky tidligere, men kan ikke huske sist gang jeg smakte det. Har vel litt med aat det ikke oppleves som eksotisk lenger når man ser det på butikken hver eneste dag. For så veldig godt er det da ikke. Kan ikke måle seg med tørrfisk. :)

Skummet gjennom det meste av denne tråden og kom til å tenke på at jeg på mine to år i USA ennå ikke har stekt en biff. Er vel på tide å eksperimentere litt, da prisene tillater litt mer prøving og feiling her enn hjemme.

Men så var det det med å spise ute da. Koster heller ikke all verden. Har fire anerkjente steakhouses innen fem minutters gange hjemmefra, i tillegg til sikkert 20-30 plasser til som etter min erfaring serverer bedre biff enn hva man finner på f.eks. Big Horn i Norge.

Prøver å ikke sprenge budsjettet med å spise ute for ofte, men det er ikke alltid like enkelt. Prøvde en "biffburger" på et av de nevnte steakhousene sist uke og det ga en matopplevelse utav en annen verden. Mens jeg var der fikk jeg også muligheten til å se litt nærmere på menyen deres og nå trenger jeg bare å hoste opp en unnskyldning for å gjøre unna wagyu-debuten min. De frister nemlig med en kombinasjonsrett bestående av både amerikansk og japansk wagyu - siden forskjellen skal være ganske stor, er nok det et greit sted å starte for å utvide horisonten.

Alt jeg trenger en anledning og godt selskap til å forsvare prisen. Med tilbehør, drikke og tips kommer jeg neppe under $150. Litt stivt for en middag.

Hvor i USA holder du til ? Har veldig lyst til å dra på ferie dit en gang, etter hva jeg har hørt er det både dyrt og de er strenge på hvem som får komme in i landet.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Nordvest.

Å reise til USA på ferie trenger ikke å koste all verden, men det avhenger helt av hvor du drar. Fly tur/retur New York får man vel for ned mot 4.000 fra Gardermoen. Når det er sagt, så er nok New York det dyreste stedet man kan feriere i USA. Spesielt overnatting koster skjorta der sammenlignet med andre steder.

Å slippe inn som nordmann på ferie er problemfritt om man har rent rulleblad. Arbeids- og oppholdstillatelse kan derimot være vanskelig å få.

For ikke å spore av tråden helt, så får jeg vel anbefale daglige biffmiddager og shopping om du tar turen over. Da burde være mulig å "tjene inn" ferieturen sammenlignet med hva de samme middagene og den samme shoppingen koster i Norge.

Lenke til kommentar

Har faktisk aldri smakt beef jerky, men forestiller meg at det smaker veldig godt og muligens veldog salt.

Ikke salt, for det er egentlig bare tørket kjøtt, men du får det i mange forskjellige varianter.

Jeg foretrekker aller mest Teriyakivarianten til Jack Link's, men den er veldig dyr i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...