Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Virker som de som sverger til høyere temperaturer for de forskjellige stekegradene ikke tenker på temperaturøkningen under hvilingen.

Som jeg har lært med oksekjøtt så er det 50c for rare, 55c for medium/medium-rare 60c for rosa og 65c for gjennomstekt (papp, for de som liker det).

Det høres riktig ut, og roastbiff skal være på 55.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som de som sverger til høyere temperaturer for de forskjellige stekegradene ikke tenker på temperaturøkningen under hvilingen.

Akkurat dette. En annen feil som jeg ser igjen og igjen er med kylling og kalkun. Med hviling bør kjernetemperaturen være 60c (går ikke med helstekt kylling eller kalkun siden det brune kjøttet/lårene er gjennomstekt på en høyere temperatur, derfor er i min bok helstekt fjærkre relativt umulig å steke perfekt) når du tar kjøttet ut av ovnen.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Enig, så ligg gjerne noen grader under, derfor feks ta ut indrifilet på 58...

Som jeg har lært med oksekjøtt så er det 50c for rare, 55c for medium/medium-rare 60c for rosa og 65c for gjennomstekt (papp, for de som liker det).

Litt feil 65 er ikke gjennomstekt, selv ikke etter hvil, her må du over 70.

58 - 60 er heller ikke rosa, her kommer blod til å renne )

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Tror jeg forstår hva du mener, men om man stopper en indrifilet på 58 lar den hvile kommer det fortsatt til å renne blod. Men om ikke kjøttet for "satt" (prosessen stopper ikke i det man tar den ut av ovnen selvsagt) seg renner det mer. Gjordet dette daglig før da det var min jobb, så har litt oversikt på akkurat det.

edit

Om feks man lar den hvile, skjærer den opp legger på fat, må man gå over med tørke papir for å få vekk litt blod før servering. Lar man den hvilke lenge nok blir vesken mer rosa da det ikke er så mye blod som kommer med i kraften fra kjøttet. (gjelder indrefilet heltsekt, kjerne 58-60 inkl hvil)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Akkurat dette. En annen feil som jeg ser igjen og igjen er med kylling og kalkun. Med hviling bør kjernetemperaturen være 60c (går ikke med helstekt kylling eller kalkun siden det brune kjøttet/lårene er gjennomstekt på en høyere temperatur, derfor er i min bok helstekt fjærkre relativt umulig å steke perfekt) når du tar kjøttet ut av ovnen.

Hm, mener på jeg så en artikkel om noen som beinet ut (mulig de bare knakk leddene, er en stund siden jeg leste artikkelen) et fjærkre (tror det var kalkun) og beinet det opp igjen med ståltråd eller noe slikt på en slik måte at fuglen ble perfekt. Men det var en rimelig intrikat prosess ...

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke.. Kyllinglår har mye kollagen i seg som må omdannes til gelatin for at låret skal bli saftig. Denne omdannelsen skjer ved 65-70 grader (og går ganske sakte), så for at lårene skal bli riktig må brystene i utgangspunktet være for mye stekt. Man kan trikse og mikse ved å kjøle ned bare brystene, men det er vanskelig. Det beste resultatet hvis man absolutt skal helsteke er å ha et steketermometer i brystet og ta ut fuglen når brystet viser 58 grader, skjære av brystene og sette lårene tilbake igjen og la dem stige til nærmere 70..

TheSilentkiller: Jeg er han med sprøyta.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hm, mener på jeg så en artikkel om noen som beinet ut (mulig de bare knakk leddene, er en stund siden jeg leste artikkelen) et fjærkre (tror det var kalkun) og beinet det opp igjen med ståltråd eller noe slikt på en slik måte at fuglen ble perfekt. Men det var en rimelig intrikat prosess ...

Du tenker ikke på denne?

http://en.wikipedia.org/wiki/Turducken

Det der skal jeg seriøst prøve en gang ...

Lenke til kommentar

Et tips til de som kjøper biff på billigsalg så kan det lønne seg å marinere kjøttet i syre (sitron, lime, ananas) i ca 10-15min. Det bryter ned en del av proteinene og bør gjøre kjøttet mørere. Dette fungerer forøvrig også veldig bra med kyllingbryst.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg har mistet det meste av tro på kjøtt jeg kjøper i butikken. Spør du meg kommer alt fra samme kilden så betyr ingenting hvor du får det fra. Nå er sikkert noen bundet til å være uenig i dette men. :)

En av favorittmarinadene min er chili og sitronsaft. La det ligge i 10-15min så krydre med salt/pepper før steking (eller etter om det er din greie).

Om du vil gå litt bananas så er rødvin+pepper+timian helt sjef.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...