Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I min bok så er slaktere ikke-eksisterende i Norge, i hvert fall rundt Akershus/Oslo-området. Er vel 1 eller 2 'delikatessebutikker' i Oslo tror jeg. I utlandet så er det helt normalt med minst 1 eller 2 slaktere per tettsted.

Når jeg går på en helt alminnelig - lavt prisnivå - matbutikk i England så er utvalget helt fenomenalt. For å i det hele tatt prøve å finne noe likt utvalg i Norge så må man dra på Meny eller Ultra, som er relativt dyrt. Utvalget av kjøtt syntes jeg personlig er helt på trynet. Det er kjøttdeig, indrefilet og 1cm tykke svinekoteletter. Blir nesten deprimert.

Hvor kan en matentusiast kjøpe skulder av svin, liksom? :( Har lyst på deler av dyra som krever mer enn en kvart hjernecelle for å tilberede.

Prøvde å lage tyskerstyle 'schweinshaxe' med "LETTsalta" svineknoker fra Gilde. Lot de ligge i kaldt vann over natten men etter steking så smakte kjøttet bare av den helt forjævlige laken kjøttet har ligget i, i flere måneder.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det er litt for enkelt å skylde på politikere eller media. Sett under ett får nordmenn det tilbudet de fortjener. I og med at det er så få som faktisk bruker de slakterne som er, ender vi opp med (nesten) bare Gilde :thumbdown: Og når selv folk i denne tråden sier: Hurra, det er God Helg-biff på Kiwi til 15kr er det ikke rart det ikke er så lett å få tak i godt kjøtt..

Lenke til kommentar

Det er litt for enkelt å skylde på politikere eller media. Sett under ett får nordmenn det tilbudet de fortjener. I og med at det er så få som faktisk bruker de slakterne som er, ender vi opp med (nesten) bare Gilde :thumbdown: Og når selv folk i denne tråden sier: Hurra, det er God Helg-biff på Kiwi til 15kr er det ikke rart det ikke er så lett å få tak i godt kjøtt..

Tror ikke folk flest vet hvor god en ordentlig biff rett fra slaktern godt tilberedt med godt tilbehør kan være, en 15KR biff fra kiwi kan jo ikke måle seg i forhold.

Lenke til kommentar

Det er vel en indikator på friskhet :p

I mitt tilfelle kjøper jeg rødt kjøtt fordi det ser MYE bedre og friskere ut en kjøtt som er brunt og glissent :sick:

Det blir jo helt feil. Mørkt kjøtt er stort sett både mørere og mer smakfullt enn rødt kjøtt. Brunfargen ligger uansett bare på utsiden, og utsiden skal brunes uansett.

Lenke til kommentar

Da har du lært noe nytt i dag også. :)

Hvor lærte du akkurat dette opprinnelig? Er mye rart kokker (er du utdannet kokk?) har blitt lært gjennom tidene. For eksempel at når man bruner kjøttet så "stenger" man saften inne i kjøttet - noe som er komplett vissvass.

Lenke til kommentar

Joa, men jeg trenger ikke kjenne på kjøttet for å se om det har mye fett i seg eller ikke. Det ser man med marmoreringen. Skjønner ikke helt hvor du vil hen jeg, og jeg er kanskje ikke den eneste.

Det meste jeg ser av kjøtt i Norge er så deprimerende at kvaliteten i mine øyne ikke er noe mer enn jevnt over dårlig. Mor kom hjem med noen svinekoteletter her om dagen og fettranden var kanskje 2 mm bred. I kjøtt av god kvalitet er fettranden gjerne 1.5cm, minst. Det man kjøper bak disken hos Ultra er akkurat samme greiene som de slenger i plast, ergo ikke mye å skryte av.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...