Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saus til biff, for min del kommer man høyt på nytelsesskalaen bare ved å slå et glass vin i pannen mens biffen hviler. Evt en klatt smør. Sauser laget på kraft sparer jeg til retter som trenger mer kjøttsmak, eventuelt lager suppe på det.

Kan sikkert bruke rester av marinade også, istedenfor eller i tillegg til vin.

Lenke til kommentar

Sauser. - Bechamel, melange mel jevning (brun den om du ønsker brun saus), som man jevner ut med kraft, fløte.

Som den fransk-entusiasten jeg er, får jeg frysninger av ordet melange. SMØR er tingen dere, SMØR!

Nydelig! Jeg ble sjokkert da jeg leste om det for en stund siden.

Nikka:

Jeg har ikke morter. Hadde jeg hatt en fast inntekt (sett bort i fra studentlånet mitt) er det en av tingene jeg hadde kjøpt sporenstreks.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Som den fransk-entusiasten jeg er, får jeg frysninger av ordet melange. SMØR er tingen dere, SMØR!

Om du er fransk så lager du Hollandaise (som er en fransk grunnsaus) grunning ikke Behamel (Melange holder bedre til bruning da det ikke brenner seg så lett). Hollandaise har en grunning på skikkelig klarnet smør og eggeplommer, det du tenker på tror jeg. Skrev forøvrig om dette i mitt forige innlegg (forige side,inllegg 420 som du quotet fra) men du velger å klippet ut bechamelsaus varianten(?).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Kjøp en hel kam, aller helst fersk. Kjenn på kjøttstykket, slik at du vet hva du får. Det kan se fint ut utenpå, men være dårlig inni. Hvis du klemmer på kjøttet, så vil konsistensen fortelle deg noe om hvor mye fett det er i kjøttet. Desto fastere kjøttstykket er, desto mindre fett er det i det. Her er det din egen smak som må avgjøre hva du liker best og det er selvsagt ikke noe fasit på hvordan det kjennes ut når der er sånn eller sånn. Dette er altså en følelse man har. Velg kjøttstykker som nærmer seg utløpsdato og la de deretter ligge noen dager over utløpsdatoen. Kjøttet skal ikke ligge så lenge at det blir surt, men det mørner og blir godt hvis det får "begynne å bli dårlig".

Som meg bekjent har dette med mørning å gjøre, ikke mengde fett i kjøttet. Når kjøtt henges så mister det en hel del av væsken sin, som gjør at kjøttet blir fastere og har en mye mer konsentrert kjøttsmak. Min familie er ikke spesielt biffglad, så ender alltid opp med å kjøpe individuelle biffer. Om jeg ser etter kjøttstykker i butikken så prøver jeg å gå for de med mest fett og mørkest farge, det er en liten tommelfingerregel man kan forholde seg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...