Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greia med saus til biff er at den ikke skal ta over for den gode smaken av biffen.

En liten dæsj smør i en kjele, finhakket gulrøtter, stangseleri(eventuelt rot), sjarlottløk og ett fedd hvitløk. Blankes litt før man strør på litt brunsukker og lar det karamellisere seg. Sjenk over en god klunk (ca 2dl rødvin/portvin). La dette redusere til ca det halve og tilsett skikkelig kjøttkraft, ikke noe buljongterningpiss. La dette igjen redusere til ca det halve. Tilsett gjerne friske urter som, rosmarin og timian. Nyt!

Lenke til kommentar

Tror jeg må prøve din variant en gang snart, nikka. Må bare få mekka noe oksekraft først. Har ikke noe kraft i fryseren atm.

På Ultra har de noe som heter Jakobsen oksekraft, det er faktisk skikkelig kraft i pappbokser. Den funker helt greit når man ikke har hjemmelaget kraft tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hvordan er den i pris?

Har oppdaga at enkelte matbutikker tar helt syke priser for noe så enkelt som kraftbein. Tidligere så har jeg ofte kjøpt det for å lage kraft, men til 50-60kr per kilo så er det nesten ikke noen vits.

Lenke til kommentar

Greia med saus til biff er at den ikke skal ta over for den gode smaken av biffen.

En liten dæsj smør i en kjele, finhakket gulrøtter, stangseleri(eventuelt rot), sjarlottløk og ett fedd hvitløk. Blankes litt før man strør på litt brunsukker og lar det karamellisere seg. Sjenk over en god klunk (ca 2dl rødvin/portvin). La dette redusere til ca det halve og tilsett skikkelig kjøttkraft, ikke noe buljongterningpiss. La dette igjen redusere til ca det halve. Tilsett gjerne friske urter som, rosmarin og timian. Nyt!

Ser bra ut dette, men blir det ikke enda bedre om en siler av sausen og pisker inn usaltet smør i terninger like før servering. Sausen skal da selvf ikke koke etterpå.

Med godt kjøtt trenger en ikke (personlig mening) særlig urter i sausen. Helt plain med løk/gulrot, redusert rødvin, redusert kraft og usaltet smør, salt og pepper fremhever kjøttsmaken i større grad enn om en går for alt mulig av urter

Lenke til kommentar

Hvordan er den i pris?

Har oppdaga at enkelte matbutikker tar helt syke priser for noe så enkelt som kraftbein. Tidligere så har jeg ofte kjøpt det for å lage kraft, men til 50-60kr per kilo så er det nesten ikke noen vits.

Husker ikke helt, jeg tør aldri sjekke prisen når jeg handler på Ultra, men jeg tror det var rundt 30 kroner for 2,5dl.

Nelson09: Tja, jeg liker urter i sausen til biffen, andre har andre preferanser. Jeg bruker f.eks veldig sjelden bernaise da jeg synes det bare er fett og egenlig bare ødelegger smaken på kjøttet.

Lenke til kommentar

Det fungerer forbløffende bra. Hvis dere leser nyeste utgave av Aftenposten Innsikt er det en artikkel om å lage det på et vanlig kjøkken. Jeg er han ene som lager maten.. :cool:

Er det, det nummeret som fortsatt er ute i butikkene? eller har det kommet et nytt blad nå?

Lenke til kommentar

La dette redusere til ca det halve og tilsett skikkelig kjøttkraft, ikke noe buljongterningpiss.

Tommel opp for denne.

Husker ikke helt, jeg tør aldri sjekke prisen når jeg handler på Ultra, men jeg tror det var rundt 30 kroner for 2,5dl

Kan bekrefte denne prisen.

Mye snakk om saus til kjøttet men personlig så er jeg purist og trenger ingen saus av noe slag.Hvem gidder uansett, i hjemmet, å bruke timesvis på å lage kraft for sausen uansett? Ikke jeg.

De som virkelig bryr seg, både om mat og helse.

Lenke til kommentar

Mye snakk om saus til kjøttet men personlig så er jeg purist og trenger ingen saus av noe slag.Hvem gidder uansett, i hjemmet, å bruke timesvis på å lage kraft for sausen uansett? Ikke jeg.

De som virkelig bryr seg, både om mat og helse.

Jeg kan fortelle deg at jeg er godt over gjennomsnittet matinteressert, men når det kommer til biff ser jeg ikke poenget i å begrave et flott kjøttstykke i en saus. Det norske 'idealet' om biff med gratinerte poteter og bearnaisesaus er godt, men som purist foretrekker jeg det kun med french fries, eller om jeg er på restaurant, dauphinoise (mer elegant, kompakt utgave av gratinerte poteter, får gjerne ikke mye).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...