Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Det er egentlig rart at det finnes så mye folk som ikke kan lage mat, da det tross alt er noe man gjør stort sett hver eneste dag. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre, å lære av mine feil på kjøkkenet - for feil, DET gjør jeg. Hvis noe ikke blir slik jeg hadde tenkt, så analyserer jeg hva jeg gjorde, hva jeg kunne gjort bedre og annerledes. Det tror jeg flere kunne ha hatt godt av å gjøre.

Det er ikke værre enn at man bruker smaksløkene sine og finner ut, hvilket krydder man kunne hatt i, kunne man brukt litt mer av ett krydder fremfor et annet. Er det en smak som tar over for mye? Det er egentlig veldig enkelt og selv om noe er kjempegodt, så er det alltid rom for forbedringer. Jeg er vokst opp med foreldre som er både flinke og glade i å lage mat. Jeg har stått på kjøkkenet for å lære.

Ikke kok fisken, men la den trekke. Man skal kose med maten, smake under matlagingen, og ikke minst ha det GØY! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desto hardere kjøttet føles når du trykker på det, desto mer stekt er det. Det fører vanligvis til at kjøttet føles tørrere(og gjerne ER det også), hardere, seigere og alt det som gjør en biff til en dårlig biff.

Rare: du kjenner på kjøttet, det er forsatt mykt og 'hopper' ikke opp igjen etter du har tatt vekk fingeren

Medium: man trykker på kjøttet og det siger sakte opp igjen

W/D: veldig lite 'give' i kjøttet når du kjenner på det

Noe av det viktigeste når man steker kjøtt er at stekepannen har en solid stekeflate, som gir jevn varme over hele pannen.

Om pannen din ikke er så veldig stor så bør du kun steke ett stykke av gangen. Personlig så liker jeg å ha litt smør sammen med olje, slik at det ikke spruter så veldig mye.

VIKTIG: Etter du har stekt kjøttet, legg det på en tallerken (ha gjerne aluminiumsfolie over, men ikke dekk til for mye) og la det hvile halvparten så lenge som du stekte det, så minst 5 minutter.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det virker som du kan sakene dine!, her hjemme får jeg nesten ikke lov til å spise biff hvis det ikke er helg,

Pappa: "biff er noe man spiser på lørdag"

Til å være 60-modell så hører du for mye på faren din.

Man skal kose med maten, smake under matlagingen, og ikke minst ha det GØY! :)

Amen. :yes:
Lenke til kommentar

Usunt er det ihvertfall ikke!

Det virker som du kan sakene dine!, her hjemme får jeg nesten ikke lov til å spise biff hvis det ikke er helg,

Pappa: "biff er noe man spiser på lørdag"

Til å være 60-modell så hører du for mye på faren din.

Man skal kose med maten, smake under matlagingen, og ikke minst ha det GØY! :)

Amen. :yes:

Jeg er ikke født i 60 akuratt :p

Lenke til kommentar

Burde kanskje presisere litt i forhold til konsistensen på kjøttet når du kjenner på det og hvor mye det er stekt.

Desto hardere kjøttet føles når du trykker på det, desto mer stekt er det. Det fører vanligvis til at kjøttet føles tørrere(og gjerne ER det også), hardere, seigere og alt det som gjør en biff til en dårlig biff.

En perfekt biff i mine øyne er litt mindre enn medium, altså at den ikke bare er rosa i kjernen, men fortsatt er delvis rå. Dette varierer litt ut fra hvilken type kjøtt det er også selvsagt. Jeg foretrekker entrecôte over alt annet, når det kommer til storfe.

Det er selvsagt erfaring som gjør at man kan kjenne på kjøttet om det er ferdig og ikke. Det blir ikke perfekt første gang, ikke andre gang og sannsynligvis ikke tredje gang heller, men du lærer deg å kjenne nyansene. Jeg har flippet burgere og biffer i mange år, både på spiserier og hjemme på eget kjøkken. Det var stort sett slik der jeg jobbet, at jeg måtte steke biffene, fordi jeg fikk dem perfekt og ofte fikk skryt av kundene, fordi de ikke hadde ventet å få biffen perfekt - "på et slikt sted". Etter å ha stekt noen tusen biffer, så begynner man å lære seg hvordan det gjøres. ^^

Skal jeg slenge inn dette i førstepost og? Det er bare å komme med bidrag til førstepost forresten. Er jo aldri negativ og ha en lang on informativ førstepost.

Lenke til kommentar

For de som føler seg veldig modige og vil prøve noe ala sous vide/steke i ovnen på lav temperatur, bruk disse:

Rare: 50 grader

M/R: ~55 grader

Rosa: 60 grader

W/D: ~65 grader

(dette er i forhold til det jeg har lært gjennom å lese utallige artikler, oppskrifter etc)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Burde kanskje presisere litt i forhold til konsistensen på kjøttet når du kjenner på det og hvor mye det er stekt.

En perfekt biff i mine øyne er litt mindre enn medium, altså at den ikke bare er rosa i kjernen, men fortsatt er delvis rå. Dette varierer litt ut fra hvilken type kjøtt det er også selvsagt. Jeg foretrekker entrecôte over alt annet, når det kommer til storfe.

Det er selvsagt erfaring som gjør at man kan kjenne på kjøttet om det er ferdig og ikke. Det blir ikke perfekt første gang, ikke andre gang og sannsynligvis ikke tredje gang heller, men du lærer deg å kjenne nyansene. Jeg har flippet burgere og biffer i mange år, både på spiserier og hjemme på eget kjøkken. Det var stort sett slik der jeg jobbet, at jeg måtte steke biffene, fordi jeg fikk dem perfekt og ofte fikk skryt av kundene, fordi de ikke hadde ventet å få biffen perfekt - "på et slikt sted". Etter å ha stekt noen tusen biffer, så begynner man å lære seg hvordan det gjøres. ^^

Skal jeg slenge inn dette i førstepost og? Det er bare å komme med bidrag til førstepost forresten. Er jo aldri negativ og ha en lang on informativ førstepost.

Høres flott ut!, hva med å skrive i trådnavnet: Les førstepost?

Lenke til kommentar

Når det er snakk om pannestekt biff, så bruker man selvsagt ikke steketermometer. Følgende fremgangsmåte brukes for å få perfekt resultat:

1. En god klatt smør i panna.

2. Vent til panna er skikkelig varm og smøret er nøttebrunt.

3. Legg biffen i panna, og vent til den begynner å svette saft på toppen.

4. Snu biffen og la den få farge på undersiden.

5. Ved å stikke f.eks fingeren i biffen, så vil du kjenne om den er ferdig eller ikke. (Motstanden i kjøttet vil variere etter hvor godt stekt den er. Desto hardere den kjennes ut, desto mer stekt og seigere er den.)

Lykke til.

Jeg skjønner ikke helt dette. Hvis du steker på så sterk temperatur og venter til det svetter saft på toppen, blir ikke biffen overstekt da? Hvor lang tid tar det før en 2,5 - 3 cm biff begynner å svette saft?

Jeg pleier alltid å ha to panner: en på sterk varme for steking av overflatene (1 1/2 min. på hver side) og en på mye lavere temperatur for ettersteking for å få den innerste delen stekt (rød/rosa alt etter som).

For de som føler seg veldig modige og vil prøve noe ala sous vide/steke i ovnen på lav temperatur, bruk disse:

Rare: 50 grader

M/R: ~55 grader

Rosa: 60 grader

W/D: ~65 grader

(dette er i forhold til det jeg har lært gjennom å lese utallige artikler, oppskrifter etc)

Hvor lang tid tar det da erfaringsmessig før du oppnår kjernetemperatur for en 1,5 - 2 kg biff? Her må man jo planlegge bra.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det da erfaringsmessig før du oppnår kjernetemperatur for en 1,5 - 2 kg biff? Her må man jo planlegge bra.

Rundt 12 timer eller over natten.

For å fortsette stekingen, for å oppnå ønsket 'doneness', er det bare å snu biffen hvert 20-30 sekund. Er ikke vits å ha flere panner gående. Dette fungerer fint. Er man redd for at skorpen blir for hardt farget er det bare å skru ned varmen.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...