Gå til innhold

Bifftråden - Diskuter ALT om biff (Les førstepost)

Liker du biff?  

192 stemmer

1. 1. Liker du biff?

• Ja det er favorittretten min
      189
    • Nei
      1
    • Har ikke smakt
      2

Anbefalte innlegg

Det er så mangt som gjelder når det kommer til steking av biff, personlig vil jeg dele inn i helstekt og alt annet.

Helsteking blir best om man bruker lav temperatur og lang steketid. Bruk gjerne samme temperatur på ovnen som du ønsker i kjernetemperatur på kjøttet. Denne fremgangsmåten forutsetter at du har:

1. Meget god tid.

2. Har steketermometer.

Du kan hurtigsteke i ovn også og må da, som ellers ved ovnssteking benytte termometer.

Når det gjelder steking i panne, så er ikke termometer nødvendig. Jeg steker ALLTID biffen med perfekt resultat i panne. Det skjer ikke at den ikke blir akkurat slik jeg vil ha den. Dette har med erfaring og kunnskap å gjøre, samt riktig fremgangsmåte.

Det er noen viktige faktore man må ta i betrakting når man steker en biff i panna. For det første, hvilken type biff er det? Folk bruker gjerne ordet biff om: entrecôte, indre- og ytrefilèt, mørbrad osv. De forskjellige typene kjøtt har bl.a forskjellig marmorering, men også andre faktore som påvirker bruksområdet og behandling for god resultat.

Selv bruker jeg oftest entrecôte, fordi jeg liker smaken og den ekstra marmoreringen i forhold til indre- og ytrefilèt. Tykkelsen på stykket er viktig, jeg kjøper stort sett en "hel" kam, og skjærer stykker selv, da jeg er sikker på at stykket for det første har riktig tykkelse, samt at det ikke er skåret skeivt, slik at halve biffen blir godt stekt mens den andre halvparten blir medium.

God varm panne er viktig, IKKE bruk panner med slitt belegg, bulkete bunn, en bunn som stikker ut over kanten på plata osv...

For medium stekt, så legges biffen i panna og snus når det begynner å piple saft fra toppen av stykket. Deretter tas den ut av panna, når den er ferdig. Når er den ferdig? Jo, det både ser og kjenner du. Konsistensen på kjøttstykket når du trykker på den, forteller deg om den er ferdig eller ikke. Det skal være en del motstand, men ikke hardt å trykke på, men heller ikke for mykt - er det for mykt så er kjøttet rått.

Skal du så ha den gjennomstekt, så lar du den ligge lenger enn medium, kjøttstykket skal da være relativt hardt å trykke på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så mangt som gjelder når det kommer til steking av biff, personlig vil jeg dele inn i helstekt og alt annet.

Helsteking blir best om man bruker lav temperatur og lang steketid. Bruk gjerne samme temperatur på ovnen som du ønsker i kjernetemperatur på kjøttet. Denne fremgangsmåten forutsetter at du har:

1. Meget god tid.

2. Har steketermometer.

Du kan hurtigsteke i ovn også og må da, som ellers ved ovnssteking benytte termometer.

Når det gjelder steking i panne, så er ikke termometer nødvendig. Jeg steker ALLTID biffen med perfekt resultat i panne. Det skjer ikke at den ikke blir akkurat slik jeg vil ha den. Dette har med erfaring og kunnskap å gjøre, samt riktig fremgangsmåte.

Det er noen viktige faktore man må ta i betrakting når man steker en biff i panna. For det første, hvilken type biff er det? Folk bruker gjerne ordet biff om: entrecôte, indre- og ytrefilèt, mørbrad osv. De forskjellige typene kjøtt har bl.a forskjellig marmorering, men også andre faktore som påvirker bruksområdet og behandling for god resultat.

Selv bruker jeg oftest entrecôte, fordi jeg liker smaken og den ekstra marmoreringen i forhold til indre- og ytrefilèt. Tykkelsen på stykket er viktig, jeg kjøper stort sett en "hel" kam, og skjærer stykker selv, da jeg er sikker på at stykket for det første har riktig tykkelse, samt at det ikke er skåret skeivt, slik at halve biffen blir godt stekt mens den andre halvparten blir medium.

God varm panne er viktig, IKKE bruk panner med slitt belegg, bulkete bunn, en bunn som stikker ut over kanten på plata osv...

For medium stekt, så legges biffen i panna og snus når det begynner å piple saft fra toppen av stykket. Deretter tas den ut av panna, når den er ferdig. Når er den ferdig? Jo, det både ser og kjenner du. Konsistensen på kjøttstykket når du trykker på den, forteller deg om den er ferdig eller ikke. Det skal være en del motstand, men ikke hardt å trykke på, men heller ikke for mykt - er det for mykt så er kjøttet rått.

Skal du så ha den gjennomstekt, så lar du den ligge lenger enn medium, kjøttstykket skal da være relativt hardt å trykke på.

Flott innlegg, burde legges inn i førstepost!

Lenke til kommentar

Burde kanskje presisere litt i forhold til konsistensen på kjøttet når du kjenner på det og hvor mye det er stekt.

Desto hardere kjøttet føles når du trykker på det, desto mer stekt er det. Det fører vanligvis til at kjøttet føles tørrere(og gjerne ER det også), hardere, seigere og alt det som gjør en biff til en dårlig biff.

En perfekt biff i mine øyne er litt mindre enn medium, altså at den ikke bare er rosa i kjernen, men fortsatt er delvis rå. Dette varierer litt ut fra hvilken type kjøtt det er også selvsagt. Jeg foretrekker entrecôte over alt annet, når det kommer til storfe.

Det er selvsagt erfaring som gjør at man kan kjenne på kjøttet om det er ferdig og ikke. Det blir ikke perfekt første gang, ikke andre gang og sannsynligvis ikke tredje gang heller, men du lærer deg å kjenne nyansene. Jeg har flippet burgere og biffer i mange år, både på spiserier og hjemme på eget kjøkken. Det var stort sett slik der jeg jobbet, at jeg måtte steke biffene, fordi jeg fikk dem perfekt og ofte fikk skryt av kundene, fordi de ikke hadde ventet å få biffen perfekt - "på et slikt sted". Etter å ha stekt noen tusen biffer, så begynner man å lære seg hvordan det gjøres. ^^

Lenke til kommentar

Det virker som du kan sakene dine!, her hjemme får jeg nesten ikke lov til å spise biff hvis det ikke er helg,

Pappa: "biff er noe man spiser på lørdag"

Jeg er heldigvis herre i mitt eget hus, uten unger og samboer til å forkludre planene mine. Så her blir det biff når jeg finner at jeg har lyst på biff. ^^

Det er med matlaging som med ALT annet, man må trene for å bli god.

Lenke til kommentar

Jeg er heldigvis herre i mitt eget hus, uten unger og samboer til å forkludre planene mine. Så her blir det biff når jeg finner at jeg har lyst på biff. ^^

Det er med matlaging som med ALT annet, man må trene for å bli god.

Tommel opp.

Det er mye rutine i matlaging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...