Gå til innhold

Bruker du intern eller ekstern blits ved utebilder?

Anbefalte innlegg

Når du bruker blits utedørs i sollys, bruker du da alltid ekstern blits eller bruker du også den interne?

Har jo med kameraet mange steder, og ofte har jeg også med blits og da bruker jeg som regel den. Eneste bakdelen med internblits er at ved bruk av "langt" objektiv, så får jeg litt skygge på bildene. Finnes det andre ulemper?

Hva foretrekker du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med intern blits? Dersom du snakker om å ha blitsen på og av kameraet avhenger det veldig mye av settingen, til litt mer forseggjorte portretter er det ingen tvil om at å rette lyset mer gjennomtenkt er fordømt nyttig, men å ha blitsen på kameraet er derimot veldig praktisk..

Om det er snakk om intern blits, altså kameraets innebyggede ville jeg ikke bruke den med mindre det er den eneste jeg har tilgjengelig, en ordentlig blits gjør stor nytte, er raskere, kraftigere og mer allsidig..

Bare min mening, though. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Har ikke innebygd blits, så eneste alternativ er en ekstern. I sterkt sollys er jo en reflektor også et godt valg, men det er litt mer knotete å bruke uten assistent. Jeg prøver så langt det er mulig å unngå direkte blitslys, men utendørs er det litt vanskelig med mindre man tar blitsen av kameraet. Hadde jeg hatt valget mellom innebygd og ekstern, hadde jeg lett valgt ekstern på grunn av fleksibiliteten den tilbyr i forhold til en innebygd blits.

Lenke til kommentar

Blits er et dårlig verktøy i sollys. Bruk heller en reflektor a la dette om du har mulighet.

Å hevde at reflektor nødvendigvis er bedre enn blits for å fylle ut skygger i sollys blir helt feil. Det er to forskjellige verktøy med sine fordeler og ulemper; en blits på kameraet eller med TTL-kabel er veldig praktisk, raskt og effektivt, men kan gi hardt lys. Reflektor (eller diffuser, min personlige favoritt) gir et veldig mykt lys, men kan være ganske upraktisk, spesielt i vind og/eller uten assistent. Dessuten kan reflektorer være lite egnet til spontanportretter og denslags.

Lenke til kommentar

Blits er et dårlig verktøy i sollys. Bruk heller en reflektor a la dette om du har mulighet.

Følger det med en handler/håndlanger :)

Er man alene så fungerer en ekstern blits med eventuell en softboks håndhold litt ut på siden utmerket,så det og kalle en blits for et dårlig verktøy er og dra strikken litt for langt.Alle er nok enige i at bedre verktøy enn blits finnes,men blits fungerer det også.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ikke minst har en reflektor ikke mulighet for å endre MENGDE reflektert lys. Fordelen med en ekstern blits i forhold til en intern blits er at man ikke er låst til 1/x sekund sync. High-speed sync er svært kjekt hjelpemiddel som lar brukeren ta bilder med kortere lukkertid, men på bekostning av rekkevidde. Men det er vel derfor vi har ISO 102 400? ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kommer litt an på uttrykket jeg vil ha i bildet mitt ;)

4035220296_748b828c73.jpg

Her har jeg brukt 6 blitser, 2 sb-900 fra hver side bak, en sb-600 i bilen, 2-sb-900 foran og en på kameraet for å løse ut blitsene ;)

4050907272_808efaf7ed.jpg

Her har jeg brukt SB-900 på kameraet for å få et røffere og ærligere uttrykk.

Det er sjeldent jeg bruker pop-up-blitsen (den innebygde), men de tilfellene jeg gjør det er fordi jeg har brukt alle andre blitsene til å lyssette motivet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...