Gå til innhold

Har 4GB ram men kan bare bruke 2GB WTF?

Anbefalte innlegg

Morn

Har en maskin me 4GB som vanlig kan man bare bruke 3.25 gb vis man ikke har 64 bit system

Jeg har 32bit system men jeg kan bare bruke 2GB i steden for 3.25GB

Jeg kunne bruke 3.25GB før men nå kan jeg bare 2GB WTF?

Endret av SanderAKALego
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4GB er instalert (sjekka i BIOS)

Men der du ser vilken rang systemet ditt får (Høyre klikk og egenskaper på datamaskin) så står det "4GB (2GB kan brukes)"

kunne bruke 3.25GB før i dag

Men like etter at jeg prøvde og overclocke CPUen så datt det ned på 2GB

Har loada default settings i BIOS

Men kan fremdeles bare bruke 2GB D:

Endret av SanderAKALego
Lenke til kommentar

har samme problemet... Kjører windows 7 x64. i resource monitor står det total ammount 4096 hvorav 2058 er Hardware reserved? :| i windows står det: installed 4GB usable 2gb.. Hva skal jeg gjøre?

Specs:

ASUS MB P7P55D DELUXE

CORSAIR Powersupply 750W

CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/ CL9/ 1, 65V./ XMS3 Intel i5/i7 (CMX4GX3M2A1600C9)

INTEL CORE I5-750 2.66GHZ SKT1156 FSB1333 8MB CACHE BOXED IN (BX80605I5750)

ASUS VGA-Card Radeon HD5850 1024MB

Og win 7 Home Ultimate x64

Lenke til kommentar

... i resource monitor står det total ammount 4096 hvorav 2058 er Hardware reserved?

Ikke sikkert det er samme problem. Ditt problem er at hardware trenger 2 GB minne evt. sperrer for operativsystemets bruk av mer enn 2 GB til andre prosesser (programmer etc).

Lenke til kommentar

... i resource monitor står det total ammount 4096 hvorav 2058 er Hardware reserved?

Ikke sikkert det er samme problem. Ditt problem er at hardware trenger 2 GB minne evt. sperrer for operativsystemets bruk av mer enn 2 GB til andre prosesser (programmer etc).

Ok.. var inne i BIOS nå og der står det Usable RAM 2048mb.. Det er jo installert 4gb ram??? hva er galt her?

Nå tok jeg ut en rambrikke og kjører kun 2gb ram.. da faller Hardware reserved til 10mb og jeg har mer ledig ram nå enn da jeg hadde begge brikkene inne!

Endret av arneboe
Lenke til kommentar

Memory remap er på og har vært det fra starten av.. Jeg slo den av og prøvde med den av, ingen effekt. Har nå satt rambrikkene i singlechannel mode og får alle 4 GB tilgjengelig i Windows og i BIOS.. har også testet begge rambrikkene hver for seg og i alle ram spora og alt har virket. Det eneste som ikke virker er å ha rambrikkene i dual-channel for da får jeg bare tilgang til 2gb og 2gb blir hardware reserved :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...