raybrul Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 heihei, skal nå ha meg DSLR. Har vært borti forskjellige canon og nikon speilreflekser før via andre, testet ut litt, og lest litt om det, men er en nybegynner. tenker på et nikon d5000 fra elprice eller fra fotovideo. elprice er 500 kr dyrere enn fotovideo, men har med blitz (SB-400), er det verdt 500 kr ekstra? det er halv pris for den blitzen, men trenger eg blitz som nybegynner ? har ingen erfaringer med det, og viss eg først skal kjøpe meg en blitz, vil eg helst ha en trådløs som eg ser for meg har et langt større bruksområde. Men sikkert hendig å ha en mindre blitz på tur som SB-400... Nå er eg jo allerede på 5000+ kr, er det då lite som skal til for å få et bedre kamera enn d5000 ? er et brukt canon 40d, eller kanskje 50d et bedre alternativ ? legger eg litt meir i det får eg råd til canon 550d som eg går ut ifra er et bedre kamera, men ut fra denne sammenlikningen ser det ut som nikon d5000 rocker! 550d skal vel ha nokenlunde samme bildekvalitet som 7d ? Kva blir den store fordelen med 550d vs d5000 ? (utenom video) har hørt at kit-objektivet (VR) til d5000 faktisk ikkje er så gale, men veit lite om canon sine (utenom litt eldre kit-objektiv som enkelte synes kan brukes bedre som askebeger) Eg har i grunn lyst på et ekstra hjul på toppen av kamerahuset med info skjerm for dei viktigste innstillingene, som blandt anna 40d har, kjem dette til å bli irriterende på d5000 (som ikkje har det) over lengre tid, eller fungerer skjermen godt til raske endringer ? takk for svar på forhånd, - R Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Den utvippbare skjermen er nok den største fordelen til D5000 fremfor 550D. Det om ekstra hjul er viktig eller ikke er veldig personlig. Jeg, f.eks., synes det kjekt men ikke livsviktig. Andre nekter å bruke kamera uten to hjul ... Jeg ville valgt pakken med blits, det er nyttig uansett om du er nybegynner eller veldig erfaring. Blitslyset kommer lengre fra objektivet, så sjansene for røde øyne blir mindre. Samtidg kan blitsen rettes mot taket slik at dufår et mykere blitslys. Lenke til kommentar
dags Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Enig med tomsi. Få med ekstra blits allerede fra start. Om du ikke trenger den, liker den eller vil ha noe annet, kan du jo uansett selge den på et bruktmarked... Jeg tror du vil bli godt fornøyd med D5000. Det høster lovord i alle reviews og later til å ha bra mye mere bildepotensiale enn D3000... Ser fram til å se bilder her på akam fra deg. Lenke til kommentar
raybrul Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 ok, heller vel litt mot elprice tilbudet.. er ikkje sikker på om (tomsi) misforsto teksten, eg lurte på canon 550d sine fordeler over nikon d5000 og ikkje omvendt, nikon d5000 skal vel egentlig være konkurrent mot canons forrige modell 500d ? 550d har bedre video opptak, bedre skjerm (noken som har erfaringer her, om det har mykje å sei?), 3 megapiksler meir (dette ser eg som uviktig), er mindre i størrelse (dette trenger vel ikkje være positivt?) og har høyere ISO (tilnærma ubrukelig for meg?) lister vel kanskje mitt eget svar her, og dette er ting som eg ser som meir eller mindre uvesentlig. Andre ting som er viktigere ? brukervennlighet ? -R Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 er ikkje sikker på om (tomsi) misforsto teksten, eg lurte på canon 550d sine fordeler over nikon d5000 og ikkje omvendt, nikon d5000 skal vel egentlig være konkurrent mot canons forrige modell 500d ? 550D er en generasjon nyere, og har noen fordeler fremfor D5000 for eks bedre videomodus som du nevner. Det betyr ikke at 550D nødvendigvis er bedre enn D5000 på alle områder, personlig hadde jeg for eksempel gjerne ofret 550Ds høyere skjermoppløsning for å få den vridbare skjermen på D5000. Er video viktig bør du kanskje se på en av Panasonics modeller som har en mye bedre integrasjon av vidoen på GH1 og G2, med vridbar skjerm, mulighet for kontinuerlig fokus i videomdus og bruk av søkeren i videomodus. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg tror ikke jeg misforstod. 550D er noe bedre enn 500D, men også tilsvarende dyrere. Hvis video ikke er veldig viktig, så er Nikons D5000 et av de beste valgene i prisklassen. Forbedringene i skjermen til 550D går mest på at den er 3:2 i format til 4:3. Det er ikke nødvendigvis en fordel, for før ble plassen over og under bildet brukt til nyttig info. Selve bildekvaliteten på skjermen skal være rimelig lik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå