Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

2-veis kommunikasjon med offentlige etater.


Qtecman

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid hatt bruk for å ha kontakt med saksbehandlere bl.a på NAV, men sliter med å opprettholde 2-veis kommunikasjon.

 

Man blir hele tiden henvist til et felles telefonnummer hvor man ofte blir satt over feil, eller havner i en loop uten svar.

 

 

Og skal dokumenter sendes til etaten så får man allernådigst en SMS

(uten avsender, seff) med et FAX-nummer...

(Noen som husker FAX?)

 

Forstår jo at saksbehandlere ikke vil utlevere epostadressen sin, men det burde vel kunne være mulig å lage ett system for elektronisk kommunikasjon med en saksbehandler f.eks med en epostadresse som ikke er varig?

Altså at man oppretter et epost-alias for den spesielle saken eller noe?

 

Noen som vet om noen etater har kommet opp med en løsning for bedre kommunikasjon med brukerene?

 

(eller VIL de ikke ha kontakt med oss?) :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skulle bare visst. 

Hehe -jeg aner..

 

 

Men du, har du faktisk sjekket nav.no før du spør? Det er oppgitt mailadresser til de individuelle lokalkontorene der.

 

Har ikke noe særlig tiltro til disse felles epostadressene til det enkelte kontor.

Vet fra tidligere erfaring at slike "felleskontoer" blir ofte oversett og det går lenge mellom hver gang noen logger seg på de, og når noen en sjelden gang sjekker slike "felleskontoer" så er de fulle av spam og viktige eposter drukner innimellom der.

 

Sendte epost til mitt lokale NAV-kontor for over 4 uker siden og har enda ikke fått noe svar.

 

Ringe dit er håpløst med lang ventetid og man blir ofte satt over feil, eller brutt.

 

Å møte opp in persona på kontoret er et mareritt, sist gang jeg gjorde det satt jeg 3 timer, bare for å få beskjed om at "min" saksbehandler hadde fri den dagen.

 

 

Så et system for å kunne holde en dialog med NAV uten å kompromittere saksbehandlerens epostadresse og uten å måtte bruke steinalderteknologi som fax hadde jammen vært på sin plass, ja!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker saksbehandleren så kan du jo be om et bytte, eller kreve at saksbehandleren faktisk gjør noe.

 

Uansett så har jo saksbehandleren din direktenummer, det pleier de da å gi ut. Uansett så leverer man ikke sensitive papirer over mail, det er systemet alt for usikkert til å gjøre. Minstestandard at mailen krypteres i tilfelle.

 

Ellers er det jop greit å sette seg inn i forvaltningsloven og ulovfestet forvaltningsrett, alltid noe gull der som kan være nyttig å henvise til når man føler at man stanger mot veggen. Forvaltningen generelt pleier å være litt mer medgjørlig etter at man har henvist til forvaltningslovens regler. (Erfart selv, og hørt andre har nevnt dette). Husk at mange av de som sitter nederst i hierarkiet har ikke selv full oversikt over det regelverket de skal forvalte.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

 

Ingenting galt med saksbehandleren min i seg selv, men synes bare metoder for kommunikasjon er håpløst utdaterte.

 

Skal bruke litt tid på å sette meg inn i Forvaltningsloven.

 

(mens jeg venter på kontakt med NAV...) ;)

Lenke til kommentar

 

Uansett så har jo saksbehandleren din direktenummer, det pleier de da å gi ut. Uansett så leverer man ikke sensitive papirer over mail, det er systemet alt for usikkert til å gjøre. Minstestandard at mailen krypteres i tilfelle.

 

Ikke med mindre man ikke har noe annet valg.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...