Glennski Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hei. Bare et kjapt spørsmål. Er det PFXP som kan ligge direkte i jord uten rør eller PFSP? Og må man beskytte begge typer med jordfeilvern på maks 30mA? Takk Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 PFSP kan brukes direkte i jord (draka og nexans produserer disse kablene og har dermed masse info om dem). http://www.draka.no/draka/Countries/Draka_Norway/Languages/Norsk/Navigation/Produkter/Datablader/Kraftkabel/PFSP1AL.pdf <- Andre treff på søkeordet "PFSP" i google. Hensikten med jordfeilbryter er ikke å beskytte kabelen, men å beskytte brukeren. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 jeg vil dog ikke anbefale å legge kable uten rør. Utrolig kjipt hvis man legger f.eks stein eller asfalt over, og dette må brytes opp ved feil på kabelen. Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Er vel blitt krav til rør nå uansett? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 PFSP (S = med skjerm). kan legges i jord, men jeg ville ikke ha gjort det, fordi ved at en spiss stein knerker kabelen f eks. men skjermen er b.a. laget for å motstå mekaniske påkjenninger, men der er begrensninger. en skjermet kabel tåler mer slitasje og tøffere bruk. jeg mener det er best å legge mangeleder eller flerledere med tanke på bevegelser i grus som bøyer kabelen. vis du skraper opp en kabel som er skjermet vil skjermen komme til syne. ingen krise egentlig, men ved jordfeil så kan det skape forskjellige og dårlig jordpotensiale enn hva som er beregnet. men du får ingen kortlutning mellom fase eller jord. men vis kabelen er uten skjerm og du skader den, så er det krise. da blir det vulktape eller skjøyting eller skifte kabel. jeg jobber på skip og da må man vulke alle kabler som blir skadet eller skøyte vis du har lov til det om utstyret sier ok til det med tanke på kvalitet og tester. verste fall må man legge ny kabel. det kan vere ett mareritt da kablene kan vere over 200m lange, men bare på ca 30-40m er det gale nok. jeg har sett arbeid der en 3G1,5mm2 sleit og mista PVC på utsiden. da la de bare på k-rør selv om kabelen var maks 5m lang. husk å følge NEK 2006 eller 2010:818. bruk kabelvern og merkeband. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå