PrettyBoy Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) anser viten og kunnskap som faktisk kan bevises som feil i forhold til de påstandene religionen din bygger på. Så noe valg har du åpenbart ikke gjort her... Vitenskap gjelder så lenge til det motsatte er bevist, hvem vet hva man finner ut om 100 år kanskje, men uansett hva er det som strider imot min relgion, altså det vitenskapelige? Sant det du sier, at det er sannhet når det blir bevist, men jeg kan ikke bevise at Gud finnes, derfor det kalles å tro. Jeg hevder ingenting, alt jeg sier er at jeg tror på Gud. Edit: morsom sitat forresten Endret 26. mai 2010 av PrettyBoy Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Vitenskap gjelder så lenge til det motsatte er bevist, hvem vet hva man finner ut om 100 år kanskje, men uansett hva er det som strider imot min relgion, altså det vitenskapelige? Morsomt at du syntes det er en svakhet at vitenskapen oppdatterer seg... Da anser du vel doktrinene i religionen din som verdifulle tenker jeg, da de bastant sier at slik er det selv om det er aldri så dumt. Om jeg så listet opp og i mente hva vitenskapen har påvist av feil i din religion, ville du trodd det? Neppe. Vitenskapen har jo feil, det har du jo sagt selv, så hva er vitsen da? Du vil jo ikke se det allikevel... Endret 26. mai 2010 av RWS Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Jo jeg vil gjerne se på det, hvor vitenskap motbeviser relgion, altså islam, faktisk så synes jeg ikke det er en svakhet at vitenskap oppdaterer deg, hadde den ikke gjort så hadde vel verden stått stille Endret 26. mai 2010 av PrettyBoy Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Så bra at du har innsett det da På en annen side har du jo ikke noe valg på det området, for du kan jo med egne øyne se hva vitenskap har funnet ut som har gjort livene våre både lettere og ikke minst lengre... Jo jeg vil gjerne se på det, hvor vitenskap motbeviser relgion Enkelt, skapelsen! Vi har beviser for at jorden er 4,5 millioner år, vi har beviser, en hel masse faktisk, som sier at vi ikke er skapt av en entitet, men evolvert hit. Du klarer sikkert å vri dette til at et år er som millioner av år for en gud osv osv, men det klarer allikevel ikke å vri det faktum at vi ikke alltid har vært mennesker slik vi fremstår i dag, slik koranen og bibelen påstår. Så kan du påstå at det var gud som skapte det første livet, men det er ingenting som tyder på det, så det blir, igjen, bare påstander. Livet kan like gjerne ha kommet som bakterier fra et eldre solsystem sammen med en meteor så vidt vi vet, eller det kan ha oppstått her på jorden uavhengig. Vi vet ikke enda, men vi nærmer oss. Når det er sagt er det heller ikke sikekrt at liv har oppstått på samme måte som vi en dag sikkert klarer å skape heller, da det ikke finnes noen eksakt fasit for dette. Dette, og mye mer, har vitenskapen bevist at de gamle hellige bøkene juger om. Så hvordan vet du at gud/allah/shiva/whatever finnes? Du gjør ikke det, du TROR du gjør det. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Så bra at du har innsett det da På en annen side har du jo ikke noe valg på det området, for du kan jo med egne øyne se hva vitenskap har funnet ut som har gjort livene våre både lettere og ikke minst lengre... Jo jeg vil gjerne se på det, hvor vitenskap motbeviser relgion Enkelt, skapelsen! Vi har beviser for at jorden er 4,5 millioner år, vi har beviser, en hel masse faktisk, som sier at vi ikke er skapt av en entitet, men evolvert hit. Du klarer sikkert å vri dette til at et år er som millioner av år for en gud osv osv, men det klarer allikevel ikke å vri det faktum at vi ikke alltid har vært mennesker slik vi fremstår i dag, slik koranen og bibelen påstår. Så kan du påstå at det var gud som skapte det første livet, men det er ingenting som tyder på det, så det blir, igjen, bare påstander. Livet kan like gjerne ha kommet som bakterier fra et eldre solsystem sammen med en meteor så vidt vi vet, eller det kan ha oppstått her på jorden uavhengig. Vi vet ikke enda, men vi nærmer oss. Når det er sagt er det heller ikke sikekrt at liv har oppstått på samme måte som vi en dag sikkert klarer å skape heller, da det ikke finnes noen eksakt fasit for dette. Dette, og mye mer, har vitenskapen bevist at de gamle hellige bøkene juger om. Så hvordan vet du at gud/allah/shiva/whatever finnes? Du gjør ikke det, du TROR du gjør det. Så vi stammer fra apene, er det du skal fram til? Er det eneste min relgion juger om? Du kritiserer meg for å komme med påstander, så gjør du det selv? hmm Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Skyld? hva er det for noe tull da, hva er vi skyldige i? gud dømmer ingen, det er det mennesker som gjør, sånne som deg! Argh, nå er jeg virkelig ikke ett hakk bedre, men du har ikke noe som kan forklare f.eks hvorfor vi ikke kan føle alle følelsene samtidig, å så undervurderer du mennesket som ikke klarer noe selv er avhengig av gud, gud vil nok helst se barna sine selvstendige! Å du kommer jo med den ene betingelsen etter den andre "Blokaden mellom Gud og mennesket er fjernet, men det er kun de som renser seg som nyter godt av det" Det eneste du overhodet kan ha noen som helst skyldfølelse for er skyldfølelsen i seg selv mann! på tide å våkne... "Gud dømmer ingen" det er helt riktig, DeusAnimus Det er skyldfølelsen selv som skaper midreverdighetsfølelsen, frykten og angsten. Kjærlighten (Gud) skaper det motsatte. At alle mennesker mer eller mindre sliter med skyld er noe psykologien forlengst har bekreftet. Og late som om skyld/synd ikke finnes nytter ikke. Å kaste lys på denne saken er ikke å dømme verden. Verden er allerede dømt. Selvfølgelig må man rense seg for denne skylden/synden, for å komme seg ut av det kjærlighets fattige livet, folk flest lever i. Endret 26. mai 2010 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Ikke helt riktig, kjærlighet krever ærlighet, dette er en betingelse. Et annet aspekt er at, for den uærlige er kjærlighet vondt. Da den vekker hans følelsesliv, som er fylt av mye frykt, skyld og smerte han har fortrengt. Denne blokkeringen mellom mennesker og Gud (kjærligheten) har Jesus Kristus fjernet, med sitt offer. Jesus Kristus helbreder både fysisk og psykisk. Dette er feil. Du lurer ingen. Prøv, så får du se Millioner har prøvd før meg, de har ikke lykkes. Hvorfor skal jeg prøve når du bare kommer med svada? Det finnes ingen vellykkede forsøk om det du snakker om. 1000 millioner kristne opplever dette. Man må vedkjenne seg sin skyld og be Fader vår (foralat oss vår skyld) Endret 26. mai 2010 av IHS Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg framstiller Skaperen som en en sannhet i mine øyne, jeg forventer ikke at du/dere skal tro på dette. Fordi jeg kan ikke bevise at Gud finnes for dere, det er umulig for en menneske å gjøre. Greit, da er vi enige. Du tror, uten å ha noen grunn til det - noe som selvsagt er din fulle rett. Du har faktisk med denne posten gitt meg et mye mer positivt syn på deg, enn det jeg har hatt tidligere, takk! Hadde det fantes håndfaste bevis på at Gud fantes, så hadde alle vært troende, livet er en test og jeg velger å tro på at Gud finnes. Det er jeg uenig i, for selv om det finnes håndfaste bevis for at Jorden er 4,5 milliarder år gammel, så er det mange som påstår at den er 6000-10000 år gammel. Hvorfor passer det ditt hode og hjerte at Allah eksisterer? Jeg spør fordi jeg faktisk er interessert. Jeg hadde hørt på legen om han hadde sagt at pencillin var bra for meg, fordi h*n vet bedre enn meg hvordan kroppen og pencillin fungerer sammen. Men jeg skjønte ikke helt eksemplet ditt? Hvorfor hører du da ikke på vitenskapen i forhold til evolusjon, Jordens alder og liknende? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke kjenner Koranen ut og inn, slik jeg gjør med Bibelen, men jeg har i den siste tiden forsøkt å lære meg kurdisk og har også begynt å lese Koranen, da jeg synes det er interessant å lære og finne ut hva så mange mennesker på denne kloden faktisk tror på. (Jeg kan faktisk lese kurdiske bokstaver og skrive når noen sier ett ord. Selv om jeg ikke aner hva det betyr. ^^ Likevel, veldig interessant å lære seg et språk som er såpass forskjellig i forhold til de jeg kan fra før.) Har du noen beviser på at universet har en begynnelse? Klarer du å feks tro at universet er uendelig? Det er faktisk målbart at universet har en begynnelse ja, og at det ikke alltid har eksistert. To ting er uendelig: Universet og menneskenes dumhet - når det gjelder universet er jeg ikke helt sikker enda. (Albert Einstein) Jepp, merkelig at Einstein ikke nevnte noen gud som noe av det som er uendelig. Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Det er faktisk målbart at universet har en begynnelse ja, og at det ikke alltid har eksistert. Dette er feil. Vi kan ikke si at universet ikke alltid har eksistert. Det eneste vi kan er å spore universet tilbake til en tilstand der vårt tidsbegrep ikke er veldefinert. Å si at universet ikke eksisterte før dette er en misforståelse. Vi setter kun startpunktet da for vi ikke kan si noe om hva som var før. Bare i denne konteksten (dvs i fraværet av ytterligere informasjon) kan vi snakke om en "begynnelse". Alternative modeller, f.eks string theory, for universets oppbygning opererer med et tidsbegrep i hvilket universet alltid har eksistert. Endret 26. mai 2010 av Monkybone Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Så vi stammer fra apene, er det du skal fram til? Nei det var ikke det jeg skal frem til. Vi ER femte generasjon aper i dag, men vi har vært mye rart før vi evolverte så langt. For 65 millioner år siden, på den siste dagen mangfoldet av dinosauruser eksisterte, bare noen minutter før meteoren klakset inn i i det vi idag kjenner som mexico gulfen med katastrofalt resultat (for dinoene altså, det var en gledens dag for oss pattedyr!) , var vi små muse lignende skapninger som ikke lignet aper på annet vis enn at begge kommer fra gruppen som heter tetrapods, som deler fellestrekket fire lemmer ut i fra kroppen... Er det eneste min relgion juger om? Du kritiserer meg for å komme med påstander, så gjør du det selv? hmm Og nei, jeg gidder da ikke å sitte å fin lese alt som den boka påstaår som er feil. Og nei, det er ikke påstander, men faktisk bevist viten. Les selv da vel... Lenke til kommentar
soulless Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 For 65 millioner år siden, på den siste dagen mangfoldet av dinosauruser eksisterte, bare noen minutter før meteoren klakset inn i i det vi idag kjenner som mexico gulfen med katastrofalt resultat (for dinoene altså, det var en gledens dag for oss pattedyr!) , var vi små muse lignende skapninger som ikke lignet aper på annet vis enn at begge kommer fra gruppen som heter tetrapods, som deler fellestrekket fire lemmer ut i fra kroppen... Så så, ikke så bastant er du grei... Meteor teorien som forklaring på dinosaurenes utryddelse er plausibel, men ikke presenter det som fakta. Skal en først være kritisk til religion, så bør en også være like kritisk til alt annet. Ikke glem at vitenskapens egen evne til å være selvkritisk er den sterkeste overhånden den har ovenfor religion og det overnaturlige. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 For 65 millioner år siden, på den siste dagen mangfoldet av dinosauruser eksisterte, bare noen minutter før meteoren klakset inn i i det vi idag kjenner som mexico gulfen med katastrofalt resultat (for dinoene altså, det var en gledens dag for oss pattedyr!) , var vi små muse lignende skapninger som ikke lignet aper på annet vis enn at begge kommer fra gruppen som heter tetrapods, som deler fellestrekket fire lemmer ut i fra kroppen... Så så, ikke så bastant er du grei... Meteor teorien som forklaring på dinosaurenes utryddelse er plausibel, men ikke presenter det som fakta. Skal en først være kritisk til religion, så bør en også være like kritisk til alt annet. Ikke glem at vitenskapens egen evne til å være selvkritisk er den sterkeste overhånden den har ovenfor religion og det overnaturlige. Det vet jeg. Det er den teorien som det er festet størst lit til pr i dag, men det er ikke sikkert at det er det i morgen når/hvis vi finner ny informasjon om saken. Men noe skjedde, noe som tok livet av dinoene temmelig kjapt og da er meteor teorien enn så lenge grei. Det er mye som støtter den. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 "Gud dømmer ingen" det er helt riktig, DeusAnimus Det er skyldfølelsen selv som skaper midreverdighetsfølelsen, frykten og angsten. Kjærlighten (Gud) skaper det motsatte. At alle mennesker mer eller mindre sliter med skyld er noe psykologien forlengst har bekreftet. Og late som om skyld/synd ikke finnes nytter ikke. Å kaste lys på denne saken er ikke å dømme verden. Verden er allerede dømt. Selvfølgelig må man rense seg for denne skylden/synden, for å komme seg ut av det kjærlighets fattige livet, folk flest lever i. Skyld finnes, synd har vi aldri hatt i Norge. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Det er jeg uenig i, for selv om det finnes håndfaste bevis for at Jorden er 4,5 milliarder år gammel, så er det mange som påstår at den er 6000-10000 år gammel. Da får de stå for det de velger, men jeg velger som deg og tro at verden er 4,5 milliarder år gammel, Koranen gir aldri no tall på hvor gammel jordkloden er. (ikke som jeg vet om) Men den forteller oss: «Og Vi har skapt jorden eggformet.» [Koranen 79:30] Det er faktisk målbart at universet har en begynnelse ja, og at det ikke alltid har eksistert. Enig Hvorfor hører du da ikke på vitenskapen i forhold til evolusjon, Jordens alder og liknende? Jeg hører jo på vitenskapen jeg,.Den strider ikke imot min relgion. Hvorfor passer det ditt hode og hjerte at Allah eksisterer? Jeg spør fordi jeg faktisk er interessert. Du tror, uten å ha noen grunn til det Jeg har en grunn til å tro på Allah, veldig vanskelig å beskrive med ord, jeg har aldri sett Allah, Jesus eller profet Muhammad, har aldri følt noen av dem heller slik som man kan føle vinden. Men jeg tror. Tro er full tillit til det en håper på, overbevisning om det en ikke ser. Det finnes 900 mill hinduister, 500 mill buddhister, 14 mill jøder, 1,7 millarder muslimer, 2 millarder kristne, det er 6,5 millarder mennesker i verden, og over 5 millarder tror på noe overnaturlig. En Skaper. Da må det være noe i det velger JEG å tro. Alle relgioner er gode, alle har de samme budskapene, være et godt menneske osv. Islam var naturlig valg for meg, det var den som fanget meg, når jeg leser surah(vers i Koranen) så føler jeg at dette stemmer, dette er sant, når jeg ber til Allah(bønn) sier ikke at vi snakker sammen, men jeg føler virkelig at jeg ber til Allah. Livet mitt har en mening, jeg har ikke kommet hit for å leve også død. Det er noe mer bak dette. Det gir meg motivasjon til å være et godt menneske, gir meg håp på et bedre liv, gir meg trygghet for døden. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg vet Allah finnes, men jeg kan ikke bevise det, Vi får vel bare vente til vi dør, så får vi se hva som skjer hehe.. Edit: Se Lillestruts sitt svar på side 1, ganske greit skrevet Nei det var ikke det jeg skal frem til. Vi ER femte generasjon aper i dag,Kan du bevise det for meg? Endret 27. mai 2010 av PrettyBoy Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det er jeg uenig i, for selv om det finnes håndfaste bevis for at Jorden er 4,5 milliarder år gammel, så er det mange som påstår at den er 6000-10000 år gammel. Da får de stå for det de velger, men jeg velger som deg og tro at verden er 4,5 milliarder år gammel, Koranen gir aldri no tall på hvor gammel jordkloden er. (ikke som jeg vet om) Men den forteller oss: «Og Vi har skapt jorden eggformet.» [Koranen 79:30] Betyr det at det er flere guder i islam? Her merker jeg at jeg er på tynn is. Hvorfor hører du da ikke på vitenskapen i forhold til evolusjon, Jordens alder og liknende? Jeg hører jo på vitenskapen jeg,.Den strider ikke imot min relgion. Du tror altså ikke på historien om Noa? Den historien strider mot vitenskapen ... Vi får vel bare vente til vi dør, så får vi se hva som skjer hehe.. Eller vi får ikke se, alt etter som hvordan man ser det. Jeg skjønner, du har en personlig overbevisning og det er ingenting som kan endre på denne overbevisningen. Det er forsåvidt greit nok, men jeg ville ikke klart å slå meg til ro med noe slikt, derfor søker jeg hele tiden etter et svar som kan bevises, da et svar uten bevis for meg ikke er noe svar. Folk er forskjellige, heldigvis kan man vel si. Nei det var ikke det jeg skal frem til. Vi ER femte generasjon aper i dag,Kan du bevise det for meg? Mener du at du ikke har lært om evolusjonsteorien på skolen? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Betyr det at det er flere guder i islam? Her merker jeg at jeg er på tynn is. Det finnes kun en Gud i islam.Du tror altså ikke på historien om Noa? Den historien strider mot vitenskapen ...Hmm på hvilken måte da?Mener du at du ikke har lært om evolusjonsteorien på skolen? Er det håndfaste bevis på at dette er sant?et svar uten bevis for meg ikke er noe svar. Har du jo allerede sagt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Nei det var ikke det jeg skal frem til. Vi ER femte generasjon aper i dag,Kan du bevise det for meg? Bare å lese om evolusjon det Prettyboy.. Du kan jo begynne HER og HER Resten kan du google selv hvis du føler for det. Jeg er nemlig sikker på at hvis du hadde gitt alternativene til religion like stor sjanse som du har gitt troen på allah så hadde du også forstått hvorfor det ikke kan være noen allah, eller andre guddommer for den sakens skyld. Men tør du det? Jeg tviler... Endret 27. mai 2010 av RWS Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Betyr det at det er flere guder i islam? Her merker jeg at jeg er på tynn is. Det finnes kun en Gud i islam. Hvorfor står det da "vi"? Om du lurer så står det på persisk Allahm. Vi indikerer flertall på norsk, på samme måte som at Allahm, indikerer at det er flere som gjorde det ... Du tror altså ikke på historien om Noa? Den historien strider mot vitenskapen ...Hmm på hvilken måte da? Plassmangel, matmangel og beviselig ingen flom som dekket jorden på det tidspunkt det påstås. Mener du at du ikke har lært om evolusjonsteorien på skolen? Er det håndfaste bevis på at dette er sant?et svar uten bevis for meg ikke er noe svar. Har du jo allerede sagt. Du har altså ikke lest evolusjonsteorien, greit nok. Argument from ignorance er ganske vanlig - les deg opp på evolusjonsteorien, så kanskje vi sees i evolusjonstrådene og tar akkurat den diskusjonen der, så slipper vi å spore av diskusjonen i denne tråden. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hvorfor står det da "vi"? Islam er en 100 % monoteistisk religion. Islam tror på og holder seg til kompromissløs monoteisme. Islam tror at Gud er én, og enestående i sine egenskaper. I Koranen refererer Gud ofte til seg selv ved å bruke ordet «Vi», men dette betyr ikke at Islam tror på eksistensen av mer enn én Gud. To typer «vi» I mange språk er det to betydninger av ordet «vi». Den ene betydningen er for antall personer, og brukes når det er snakk om mer enn én person. Den andre betydningen av dette ordet er for respekt. a. I det engelske språket refererer dronningen av England til seg selv som We (Vi) i stedet for I (Jeg). Dette er kjent som det «kongelige flertallet». b. Rajiv Gandhi den niende statsminister av India pleide å si i hindi Hum dekhna chahte hain som betyr «Vi vil se». Hum betyr «Vi» som igjen er et kongelig flertall i hindi. c. Tilsvarende er det i det arabiske språket. Når Allah refererer til seg selv bruker Han ofte det arabiske ordet Nahnu som betyr «Vi». Det angir ikke et numerisk flertall, men er et begrep for respekt og formalitet. Tawheed som betyr monoteisme er den viktigste søylen i Islam. Eksistensen og unikheten av én og bare én Gud er nevnt adskillige ganger i Koranen. For eksempel i Surah Alikhlas: «Si: ‘Han er Gud den Eneste.» [Koranen 112:1] Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Plassmangel, matmangel og beviselig ingen flom som dekket jorden på det tidspunkt det påstås. Til forskjell fra kristne og jødiske tradisjoner, som sier at syndefloden rammet hele jorden, finnes det ulike oppfatninger innen islam om hendelsen var global eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå