Gå til innhold

Hvordan vet du at Gud/Jesus/Allah finnes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror på Tor, fordi han lager lyn på himmelen.

Ikke lyn men tor(den)

Han lagde lyn først med hammeren sin og deretter torden når vogna han kjørte skramlet bortover...

 

Godt vi vet bedre i dag.. :)

Det er riktig at Tor laget tor-den med vogna si. Men at han lagde lyn med hammeren, våpnet sitt ? Har du noen kilde på det ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg tror på Tor, fordi han lager lyn på himmelen.

Ikke lyn men tor(den)

Han lagde lyn først med hammeren sin og deretter torden når vogna han kjørte skramlet bortover...

 

Godt vi vet bedre i dag.. :)

Det er riktig at Tor laget tor-den med vogna si. Men at han lagde lyn med hammeren, våpnet sitt ? Har du noen kilde på det ?

 

Jeg har sett det selv, og jeg finner det rart at du snakker om dette i fortid - Tor gjør dette hver eneste dag. Jeg vet det påstås at han døde etter å ha drept Midgardsormen, men det er ikke sant.

 

http://www.norron-mytologi.info/gudene/tor.htm

Lenke til kommentar

Jeg tror på Tor, fordi han lager lyn på himmelen.

Ikke lyn men tor(den)

Han lagde lyn først med hammeren sin og deretter torden når vogna han kjørte skramlet bortover...

 

Godt vi vet bedre i dag.. :)

Det er riktig at Tor laget tor-den med vogna si. Men at han lagde lyn med hammeren, våpnet sitt ? Har du noen kilde på det ?

http://www.norron-mytologi.info/gudene/tor.htm

Det var en dårlig kilde. Ordet "lyn" brukes bare som en innledning, uten noen nærmere forklaring. Har du en bedre kilde ?

Lenke til kommentar

Det var en dårlig kilde. Ordet "lyn" brukes bare som en innledning, uten noen nærmere forklaring. Har du en bedre kilde ?

Tordenguden Tor er herre over været, du trenger bare se opp på himmelen en dag det lyner og tornder, så vil du se det med egne øyne. Det er ikke sikkert at Tor finner deg verdig til at han viser seg for deg, men jeg har sett ham med mine egne øyne.

Lenke til kommentar

Så da er det nok en moderne oppfatning at han lager lyn med hammeren sin.

Hallo... Hørt om eventyr? Er en grunn til at dette heter nordisk MYTOLOGI skjønner du :)

 

Om ikke så lenge er også kristendom fått ordet bak seg når folk slår opp kristendoms mytologi... Bare vent å se. Det er slik det går med alle guder som folk ikke lenger tror på skjønner du. (BTW, du har faktisk folk som "tror" på disse mytene enda, skjønt jeg tror det mer er på skøy enn på alvor...)

Lenke til kommentar

Hallo... Hørt om eventyr? Er en grunn til at dette heter nordisk MYTOLOGI skjønner du :)

Du påstår i fullt alvor at det ikke er Tor som lager lyn og torden? Jeg synes du skal legge av deg denne nedlatende holdningen og åpen øynene for realitetene og sannheten. Hvis du ser opp på himmelen en dag det tornder og lyner, så vil du nok raskt oppdage Tors eksistens, man må jo være blind for å unngå å se at han eksisterer.

Lenke til kommentar

Har en del uleste innlegg her, men skal ta de i morgen.

 

Jeg har et spørsmål til alle ateister og de som har diskutert mot Gud her, VET du at gud ikke eksisterer?

 

Det er et litt dumt spørsmål, for det kan svinge begge veier. VET dere kristne at gud eksisterer? VET dere at jesus gikk på vannet? "Pics or it didnt happen...".

Det er ingen som VET noe av dette, det er derfor de fleste ateister (og agnostikere for den saks skyld) er nettopp det, fordi de liker å forholde seg til viten og det som kan rasjonaliseres uten en ukjent x.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Har en del uleste innlegg her, men skal ta de i morgen.

 

Jeg har et spørsmål til alle ateister og de som har diskutert mot Gud her, VET du at gud ikke eksisterer?

 

Jeg har ikke sett noe som tyder på at "Gud" eksisterer. Du omtaler "Gud" som noe alle vet hva/hvem er. Du vet kanskje ikke at det finnes titusenvis av guder.

 

Derfor har jeg 3 spørsmål til deg.

 

1. Hva tror du på?

2. Hvorfor tror du på det du tror på?

3. Hvorfor skal jeg tro på det samme som deg?

 

Det er svaret på spørsmålet ditt. For frem til du spesifiserer hva du tror på og hvorfor, så er det umulig å svare på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

På samme måte som jeg kan si at jeg "vet" at det ikke finnes en flygende usynlig tekanne i bane rundt solen kan jeg si at jeg "vet" det ikke finnes noen gud også. Det er ingen av delene som har en eneste minste lille indikasjon ved seg, langt mindre et faktisk bevis, så for meg blir det bare tull å legge så mye i en gjettning som det er å tro på en usynlig, ubevist gud, eller tekanne, eller tusser og troll for den sakens skyld. Legg merke til at jeg ikke sier at jeg vet men at jeg "vet" og grunnen til det er at jeg ikke har stengt det helt uten, men at det er så fantastisk liten sannsynlighet for dette at det nesten er som å vite det. (Altså ikke noe 50/50 scenario her som mange ser ut til å tro, men snarere et 99,98% scenario hvis en absolutt skal sette tall på dette...)

 

Unødig å tro på ting vi overhodet ikke kan bevise med så mye som en indikasjon engang, men som sagt, det har skjedd merkelige ting før, så å stenge det helt ute er ingen vits. Men det er langt derfra til å faktisk å tro fullt og fast på dette da... :)

Lenke til kommentar

VET dere kristne at gud eksisterer?

Ja, Guds folks folkesjel eksisterer, ergo eksisterer Gud.

 

Vås. Billig retorikk beviser ingenting. Du må først bevise at en sjel (eller folkesjel som du kaller det) finnes. Så må du klare å knytte dette opp mot den kristne gud, for det kan jo like gjerne være Shiva eller Zeus.

Lenke til kommentar

VET dere kristne at gud eksisterer?

Ja, Guds folks folkesjel eksisterer, ergo eksisterer Gud.

Vås. Billig retorikk beviser ingenting. Du må først bevise at en sjel (eller folkesjel som du kaller det) finnes. Så må du klare å knytte dette opp mot den kristne gud, for det kan jo like gjerne være Shiva eller Zeus.

Det er den Norske folkesjela som holder det Norske folk sammen, TechTiger

Å tro at et felles Norsk tanke og følelsesliv ikke eksisterer, er tegn på uvitenhet.

 

I Guds folks tilfelle, så er det Jesu Kristi tanke og følelsesliv som råder, med andre ord Gud.

 

Jesus Kristus > Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.

 

Gud er i Guds folk.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke sett noe som tyder på at "Gud" eksisterer. Du omtaler "Gud" som noe alle vet hva/hvem er. Du vet kanskje ikke at det finnes titusenvis av guder.

 

Derfor har jeg 3 spørsmål til deg.

 

1. Hva tror du på?

2. Hvorfor tror du på det du tror på?

3. Hvorfor skal jeg tro på det samme som deg?

 

Det er svaret på spørsmålet ditt. For frem til du spesifiserer hva du tror på og hvorfor, så er det umulig å svare på spørsmålet ditt.

 

Selv ser jeg på meg selv som en ateist (jeg tror ikke på noen Gud). Vet ikke helt konkret hva som er hovedgrunnen til ateismen, men jeg ser det mer logisk at det ikke finnes noen Gud. I tillegg til at jeg ser logikken i krig og jævelskap dersom det ikke finnes en Gud, i motsetning til hvis det hadde funnes en Gud.

Hvorfor du skal tro på det samme som meg? vel, jo flere vi er sammen ^^,

 

Årsaken til forige innlegg var en diskusjon jeg hadde med en kompis her om dagen. Han tror selv ikke på noen gud. Han mente det at Dawkins og andre ateister var like "close-minded" som teister. Altså at vi plager folk med vår tro og stiller oss like lukket til å tro på Gud som de er til å ikke tro på Gud.

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar

Da kan du fortelle kompisen din at det er viktig å ha et åpent sinn, men ikke så åpent at hjernen faller ut. Det er helt riktig at mange ateister ikke anser det som en mulighet at "Gud" eksisterer. Hvorfor skulle de vurdere det, når det ikke finnes noen gode grunner til å tro det? Hvis noen en gang kommer med noe som tyder på at "Gud" eksiterer, så vil de fleste tro på det, slik man gjør med f.eks gravitasjon, de fleste tror på gravitasjon, nettopp fordi de har gode grunner til det. Det er irrasjonelt å tro på noe man ikke har gode grunner til å tro på, svært irrasjonelt er det når det også får konsekvenser for deg å tro på det du gjør.

 

Kompisen din har ikke forstått forskjellen på irrasjonell tro, lik det å tro på julenissen, tusser, troll og andre fabelvesner og det å tro på noe man har en grunn til å tro på.

 

Jeg er ateist fordi jeg ikke er blitt overbevist om at noen av gudene som er blitt presentert for meg frem til nå eksisterer. Jeg har altså ikke funnet sannsynlighetsovervekt for eksistensen til noen av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...