Gå til innhold

Hvordan vet du at Gud/Jesus/Allah finnes?

Anbefalte innlegg

gud finnes..enkelt og greit...dersom du vil snakke med han, hjelper det ikke å bli overbevist av noen andre..hvertfall ikke på et dikusjonsforum..du må gå dypt inn i deg selv...der ligger sannheten.....hvis du tør......gud finnes, og dersom du spør, så får du svar fortere enn du aner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gud finnes..enkelt og greit...dersom du vil snakke med han, hjelper det ikke å bli overbevist av noen andre..hvertfall ikke på et dikusjonsforum..du må gå dypt inn i deg selv...der ligger sannheten.....hvis du tør......gud finnes, og dersom du spør, så får du svar fortere enn du aner

Jada har prøvd, men det virket ikke på meg. Jeg må ha bevis, det kjedelige ordet vet du... :)

Så du kan sitte å si at vi andre ikke har prøvd hardt nok, men alt jeg ser når jeg hører om slike som sitter og overbeviser seg selv om at det må finnes en gud uten at de kan bevise det er at de er noen skikkelige løgnere. De juger ikke bare for andre, men mest av alt juger de for seg selv, for har de ingen bevis så har de heller inenting å vise til og har du ingenting å vise til, ja da juger du. Så enkelt. Om dette gir deg komfort og trygghet, so be it, men det kan aldri bli noen sannhet.

Så jeg velger å forbli åpen og ikke lukke meg ved å tro på en av påstandene som fremsettes for guder. Tryggest å være skeptisk til dem alle.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg noensinne har lest. Du må snarest skaffe deg sterkere medisiner.

Lenke til kommentar

loool.

synd for dere.

tenk at svaret på alt er rett foran nesa på dere, men likevel velger dere andre veier å gå.....

si meg? hvorfor tror du religiøse mennesker er religiøse?

nei, det skulle du likt å visst.

og hvorfor er det så mange av oss som tror på det samme?

hvorfor kan jeg være 100% enig med en muslim hvis vi prater om gud, mens ateistene argumenterer mot oss og sier at alle religionene strider mot hverandre, og at vi tror på forskjellige ting.

hvordan kan egentlig en ateist uttale seg om religion?

på hvilket grunnlag?

så kommer de med problemstillinger om hvorvidt hvem gud det er som gjelder.

det er bare 1 gud.

forskjellen er at troende (muslimer,kristne,buddister): tror på noe høyere enn mennesket, og at vi er her for en grunn osvosv

ateister: nei, de tror ikke på sånne ting, eller har de kanskje ikke reflektert nok over livet til å finne svar. jeg vil ikke uttale meg noe særlig om hva som foregår inni hodet til ateister, men jeg er ganske sikker på at det er langt fra det som skjer i våre som tror.

ja vi er klin gærne tullebukker som tror på eventyr, men hva tror du på da?

du tror vel på det du ser? eller?

hvordan kan du f.eks si at himmelen ikke finnes når du ser den hver dag?

jeg kunne jo fortalt dere masse som beviser at gud finnes, men likevel vil dere ikke tro på det. hvis jeg sa at han karen som sitter i kassa på rimi er gud, hva hadde du gjort?

"nei, det nekter jeg å tro!" ville du nok sagt

dere tror på vitenskapen som er enn teori, men ikke mer verdt enn bibelen.

sier jeg at vitenskapen er et eventyr som bare finnes i hodet ditt?

nei, jeg tror på den også, men i tillegg tror jeg på han bak all vitenskapen.

gud.

Lenke til kommentar

loool.

synd for dere.

tenk at svaret på alt er rett foran nesa på dere, men likevel velger dere andre veier å gå.....

si meg? hvorfor tror du religiøse mennesker er religiøse?

nei, det skulle du likt å visst.

og hvorfor er det så mange av oss som tror på det samme?

På det samme? Er du sikker på det? For sist jeg sjekket var det 35 000 grener av kristendom, så hvis dere er så mange som er enige hvorfor er det så mange grener av dette da?

At det er mange som tror på dette viser bare at propagandaen har virket, ikke hvor sant det er. Med mindre du tror at nazisme, kommunisme og alt det mange har trodd på er riktig også da...

hvorfor kan jeg være 100% enig med en muslim hvis vi prater om gud, mens ateistene argumenterer mot oss og sier at alle religionene strider mot hverandre, og at vi tror på forskjellige ting.

på hvilket grunnlag?

Hva ateister vet om religion vil nok overraske deg, for har du lest bibelen fra perm til perm? Det har jeg... og mange mange med meg, det var faktisk å grunn av bibelen jeg ble ateist....

så kommer de med problemstillinger om hvorvidt hvem gud det er som gjelder.

det er bare 1 gud.

forskjellen er at troende (muslimer,kristne,buddister): tror på noe høyere enn mennesket, og at vi er her for en grunn osvosv

ateister: nei, de tror ikke på sånne ting, eller har de kanskje ikke reflektert nok over livet til å finne svar. jeg vil ikke uttale meg noe særlig om hva som foregår inni hodet til ateister, men jeg er ganske sikker på at det er langt fra det som skjer i våre som tror.

Slutt å være så himla arrogant er du snill, det kler deg ikke, for du er ikke smart nok! Du tror vel ikke på zevs, tor, odin, manitou eller noen av de andre gudene som finnes og har fantes, gjør du vel? Så den ene (1) guden kan du trykke tilbake der du dro den ut i fra, da gude tro og slik faktisk favner litt mer enn bare de abramiske religionene skjønner du...

Og tror på ingenting?? Hvor har du dette i fra? Som jeg sa, dette er uttalelser fra en som ikke bare er arrogant, men også en smule ignorant... :roll:

ja vi er klin gærne tullebukker som tror på eventyr, men hva tror du på da?

du tror vel på det du ser? eller?

hvordan kan du f.eks si at himmelen ikke finnes når du ser den hver dag?

Forklar svada praten er du snill, er redd jeg ikke fikk dette med meg...

jeg kunne jo fortalt dere masse som beviser at gud finnes, men likevel vil dere ikke tro på det. hvis jeg sa at han karen som sitter i kassa på rimi er gud, hva hadde du gjort?

Så bevis det da. Ikke bare si at du kan bevise det, men bevis det! Kom med ett eneste bevis, jeg utfordrer deg .

Du har ingen bevis som jeg vil tro på? Hvorfor kaller du det bevis da?

"nei, det nekter jeg å tro!" ville du nok sagt

Nei, jeg utfordret deg til å komme med dem.

dere tror på vitenskapen som er enn teori, men ikke mer verdt enn bibelen.

Hæ? Ikke verdt mer en bibelen? Selv busstabellen er mer verdt enn bibelen min venn, for den kan du ihvertfall bruke til noe fornuftig..

Ja akkurat. Men si meg, hva gjør du når du blir alvorlig syk? Legger hånden på bibelen eller kryper du til korset og oppsøker en lege? Svaret gir seg derved selv...

nei, jeg tror på den også, men i tillegg tror jeg på han bak all vitenskapen.

gud.

Selvfølgelig tror du det. Men du tror også at en fiktiv gud som har skapt hele det store universet har noen interesse av å tilbringe en evighet med lille ubetydelige deg... Stormanns gal kalles det i alle andre sammenhenger, religiøs heter det i kirken... :) Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

på hvilket grunnlag?

Hva ateister vet om religion vil nok overraske deg, for har du lest bibelen fra perm til perm? Det har jeg... og mange mange med meg, det var faktisk å grunn av bibelen jeg ble ateist....

da jeg gikk på ungdomsskolen var det alltid folk som klaget på at de fikk dårlige karakterer på prøver til tross for at de hadde lest kapitelet x antall ganger.

læreren sa da at man kunne lese boka så mye man ville, men det holdt å lese det en gang hvis man virkelig forsto og lærte det som sto skrevet,

noe sier meg at du er den personen som kunne lest 150 sider uten å forstå hva som egentlig står skrevet. har noe med hvordan du bruker hjernen din.

Ja akkurat. Men si meg, hva gjør du når du blir alvorlig syk? Legger hånden på bibelen eller kryper du til korset og oppsøker en lege? Svaret gir seg derved selv...

jeg går ikke til lege faktisk.

er helt down med tanken på å dø....gleder meg til å se hva som kommer etterpå

så faktisk morsomt at du skrev det.

tenk at så feil kan du ta.

Lenke til kommentar

Bibelen er bare påstander samme hvor mange ganger du leser den...

Og du går ikke til lege? Æresord? Selv om det kom en ambulanse for å hente deg vil du nekte dem det og heller dø isteden?

Da passer du jo inn i dommedags sekten du åpenbart tror så mye på da, er jo ikke noe bedre enn å dø da, er det vel?

PS: Er redd du kommer til å syntes det å dø blir en meget kortvarig greie, men greit nok. Tror du det så skal ikke jeg stille meg i veien, vær så god å dra en darwinian favour... :)

Lenke til kommentar

Kilteros bruker du bilbelte?

ja.

ser ikke noe poeng i å knuse hodet i frontruta ved en evt. kræsj, når jeg lett kan forhindre det ved noe så enkelt som bilbeltet...

hvis du skal si noe ala "men gud redder deg vel i en kræsj, du som er troende..", så ser gud også hvis jeg gir blanke faen i bilbeltet, og kanskje knuser kroppen min bare for å lære meg en lekse..

han kan være ganske slu, vet dere...

men ja, jeg bruker bilbelte, og det oppfordrer jeg andre til å gjøre også...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Et godt eksempel er den utbredte teorien om at mennesket bruker bare 10% av hjernekapasiteten sin. Dette er en utbredt sannhet blant mange uvitende mennesker og gjerne blant barn. Sannheten er vel at vi bruker nærmer 100%.

Er det sant? Har du en link eller noe?

Lenke til kommentar

Bibelen er bare påstander samme hvor mange ganger du leser den...

Og du går ikke til lege? Æresord? Selv om det kom en ambulanse for å hente deg vil du nekte dem det og heller dø isteden?

Da passer du jo inn i dommedags sekten du åpenbart tror så mye på da, er jo ikke noe bedre enn å dø da, er det vel?

PS: Er redd du kommer til å syntes det å dø blir en meget kortvarig greie, men greit nok. Tror du det så skal ikke jeg stille meg i veien, vær så god å dra en darwinian favour... :)

hadde jeg blitt hentet av ambulanse i forbindelse med en ULYKKE, så hadde jeg ikke løpt vekk om ambulansen kom..alt skjer for en grunn, og jeg hadde stolt på ambulanse-personellet dersom jeg var hardt skadet

.men nei, jeg går ikke til lege....hva kan han gjøre? gi meg diagnoser og ta ulike prøver som beviser hva da? hvis du er dødssyk, så er det vel DET å vite at man er det, som er pain...

for meg er det viktigste at jeg har det bra i kropp og sjel...kanskje hvis det begynner å skrante på helsa, så får jeg ta meg turen til legen, men jeg har vært frisk så lenge jeg har hatt gud i livet mitt....eller gal som dere ateister vil kalle meg... jaja jeg bryr meg ikke...de gærne har det godt

Lenke til kommentar
hadde jeg blitt hentet av ambulanse i forbindelse med en ULYKKE, så hadde jeg ikke løpt vekk om ambulansen kom..alt skjer for en grunn, og jeg hadde stolt på ambulanse-personellet dersom jeg var hardt skadet

.men nei, jeg går ikke til lege....hva kan han gjøre? gi meg diagnoser og ta ulike prøver som beviser hva da? hvis du er dødssyk, så er det vel DET å vite at man er det, som er pain...

for meg er det viktigste at jeg har det bra i kropp og sjel...kanskje hvis det begynner å skrante på helsa, så får jeg ta meg turen til legen, men jeg har vært frisk så lenge jeg har hatt gud i livet mitt....eller gal som dere ateister vil kalle meg... jaja jeg bryr meg ikke...de gærne har det godt

Vel. 99% av alle sykdommer er ikke fatale, men 99% av de sykdommene som ikke er fatale og som ikke går over i løpet av tre dager, kan man bli kvitt med legemidler.

Visste du at HIV ikke lengre er en dødelig sykdom i vestlige land hvis du går til legen før du har utviklet immunsvikt?

I 1990 ville du dø innen 7-10 år.

I 2010 kan du bare unngå å smitte andre, ta medisinen, og ellers leve et normalt liv.

<3 vitenskap

Et godt eksempel er den utbredte teorien om at mennesket bruker bare 10% av hjernekapasiteten sin. Dette er en utbredt sannhet blant mange uvitende mennesker og gjerne blant barn. Sannheten er vel at vi bruker nærmer 100%.

Det er sant. Vi bruker dog bare ~10% til enhver tid, men vi bruker 100% av den.

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=do-we-really-use-only-10

Lenke til kommentar

Det er jo bare å bruke de 10 % av hjernen selv det, så skjønner en jo at det ikke er mylig å bruke bare 10% og hvorfor. Vi tenker jo ikke på å løpe når vi sitter stille, vi bruker heller ikke hjernen til å kjøre bil når vi går og en hel del andre ting det ikke er mulig å gjøre samtidig, ergo bruker vi jo ikke de delene av hjernen akkurat da. Men vi bruker hele hjernen ja, noen deler mer enn andre av overnevnte grunner, for det er jo ikke slik at 90% av hjernen ligger brakk og bare venter på å bli brukt....

Og jeg har vært frisk i 40 år uten gud i livet mitt, så den setningen beviser ikke en dritt... :)

Og neida, du er ikke gal, det er bare det at det er ansett som litt uvanlig å ikke benytte seg av vitenskapens tilbud når en har dem... Noe du sier at du faktisk gjør allikevel.

Hadde vi møtes så hadde vi sikkert sett at vi ikke var så forskjellige allikevel, du tror bare på en gud mer enn meg og det er omtrent alt...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er jo bare å bruke de 10 % av hjernen selv det, så skjønner en jo at det ikke er mylig å bruke bare 10% og hvorfor. Vi tenker jo ikke på å løpe når vi sitter stille, vi bruker heller ikke hjernen til å kjøre bil når vi går og en hel del andre ting det ikke er mulig å gjøre samtidig, ergo bruker vi jo ikke de delene av hjernen akkurat da. Men vi bruker hele hjernen ja, noen deler mer enn andre av overnevnte grunner, for det er jo ikke slik at 90% av hjernen ligger brakk og bare venter på å bli brukt....

Og jeg har vært frisk i 40 år uten gud i livet mitt, så den setningen beviser ikke en dritt... :)

Og neida, du er ikke gal, det er bare det at det er ansett som litt uvanlig å ikke benytte seg av vitenskapens tilbud når en har dem... Noe du sier at du faktisk gjør allikevel.

Hadde vi møtes så hadde vi sikkert sett at vi ikke var så forskjellige allikevel, du tror bare på en gud mer enn meg og det er omtrent alt...

tror religiøse tenker litt annerledes enn ikke-religiøse.

mitt grunnlag for det utsagnet:

mye (blandt annet tankegang) forandret seg etter jeg ble religiøs...til det positive vel og merke

Lenke til kommentar

tror religiøse tenker litt annerledes enn ikke-religiøse.

mitt grunnlag for det utsagnet:

mye (blandt annet tankegang) forandret seg etter jeg ble religiøs...til det positive vel og merke

Til visse ting ja, sikkert! Men hvordan forholder du deg til at norge i dag er et langt bedre sted å leve i enn hvis vi hadde vært dypt religiøse?

(Og en annen ting som slår meg er hvordan du hele tiden skal GI æren for denne positive tenkningen til guden din. Hva om det ganske enkelt skyldes at du la om måten du tenkte på og at dette hadde skjedd selv om du ikke hadde begynt å tro på gud? Litt lenger over her forsøkte du å dra noe av det samme med påstanden om at du var blitt så mye friskere etter at du fikk gud i livet ditt, men både du og jeg vet at dette er en bullshit påstand da jeg har vært totalt uten noen plager eller sykdommer i 40 år uten å måtte tro på noen gud UTEN at jeg på noen måte tillegger dette fraværet av en gud!. Så hvorfor kommer du med slike uttalelser? )

Jeg også har lært meg at jeg kommer lenger ved å tenke positivt og utelate negative ting, kanalisere dem om du vil, men jeg har også merket meg at jeg har kommet lenger ved å IKKE tro på det første og "beste" som kommer flytende på en fjøl, for det gjør at jeg også er åpen for andre ting også, noe de som har valgt en "løsning" ikke er, for de holder på den løsningen som riktig samme hva...

Du prøver på en måte å overbevise at det å tro på gud er det rette, da kommer helse og da kommer positivitet og da kommer....., men så enkelt er det ikke skjønner du. Å tro på en gud er ingen løsning, tvert i mot vil jeg argumentere for, da du låser deg på akkurat DEN løsningen og ikke er åpen for andre løsninger og det er i mine øyne ikke positivt. Skjønner?

Så isteden for å kikke ordentlig på det du tror på driver du å lager en hel masse "positive" ting som du tillegger guden din, for å kunne rettferdig gjøre din gudetro enda mer... Synd du ikke ser dette selv, men du er ikke opptatt av å se på gudetroen din på noen annen måte enn det du gjør og deg om det. Hadde du tenkt rasjonelt over dette hadde du ikke blandet inn gud i hele tatt... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dere som har lest bibelen "fra perm til perm" og fornektet bibelen.

Har du gjort det som står der, før du har fornektet det. Eller har du bare lest bibelen og sagt "dette er ikke mulig".

Hva er umulig? Hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så må du lese bibelen en gang til!

Endret av blikkbert
Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dere som har lest bibelen "fra perm til perm" og fornektet bibelen.

Har du gjort det som står der, før du har fornektet det. Eller har du bare lest bibelen og sagt "dette er ikke mulig".

Hva er umulig? Hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så må du lese bibelen en gang til!

Jeg har lest bibelen og kommet frem til at til mer informasjon du besitter til mindre verdi og sannhet innehar bibelen. Har du bare bibelen som informasjon er det jo også det du vil si er sant, men når du har samlet deg en del informasjon på utsiden av bibelen blir det etterhvert ganske klart at den informasjonen som står i bibelen er mangelfull om ikke rent frem tullball å tro på.

Så skal du slenge ut noe slikt at de som har lest den må forstå at alt i den er mulig er det nok du som ikke bare må lese den en gang til, men du må også lese deg opp på fakta og viten vi i dag besitter, som ikke støtter seg på dogmer og trussel historier som truer deg til å tro at dette er sant... Har du gjort det? Hva kan du forekselmpel om evolusjon, jordens historie, menneskers utvikling osv osv? Ikke mye er jeg redd, for hadde du lest litt om alternativene til de forklaringene, eller manglen på forklaringer (da det ikke forklarer en dritt å si at gud gjorde det), som du finner i bibelen ville også du sett at bibelen stiller syltynt som forklaring på noe som helst...

Men du må gjerne tro at sannheten AS finnes i bibelen, bare ikke forvent at andre skal gjøre det.. :)

Lenke til kommentar

Gjort hva da mener du? Steinet homofile og steinet jenter som er blitt voldtatt? For det står det befalt i Bibelen at man skal gjøre. Slik oppførsel strider mot min personlige moral, så det akter jeg ikke å prøve - i tillegg så strider det mot Norges Lover, hvilket er enda en grunn til å la være.

I tillegg unngår jeg å holde slaver, selv om det i Bibelen står klart og tydelig at det er helt O.K, det står faktisk beskrevet nøyaktig hva man kan kjøpe og selge sine slaver for og hvor mye juling man kan gi dem, selv så forsøker jeg så godt jeg kan å unngå å gi andre mennesker juling, men du får gjerne fortsette å gjøre det den hellige bok befaler deg, men vær oppmerksom på at du kan straffes av våre hedningelover hvis du utfører slike handlinger innenfor grensene til kongeriket Norge.

Nå har ikke jeg barn, men skulle jeg drept mine egne barn om Gud befalte meg det? For Gud har minst én gang, i følge Bibelen, befalt noen å ta livet av sin egen sønn. Jeg for min del ville bedt Gud om å dra til helvete om han eksisterte og ba meg ta livet av noen ... Jeg har nemlig evnen til å tenke selv, jeg trenger ingen dogmatisk bok for å fortelle meg hva som er riktig og galt, slik det virker som kristne gjør.

Var det andre ting du følte jeg måtte prøve, for å si at Bibelen er noe viss-vass? Jeg har lest Bibelen, jeg har lest mer enn den gjennomsnittlige norske kristne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...