Gå til innhold

Trenger hjelp med en spanskoppgave


Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på med en spanskoppgave nå, og trenger hjelp.

Går i tiende, og har ikke lært preteritumsformen på spansk. Derfor blir det vanskelig å skrive om historien til et land, som er en del av oppgaven.

 

 

Det jeg skal oversette:

Indianerne kom til Brasil for over 20 000 år siden. De kom dit først, og levde som jegere. Portugiserne kom til Brasil på ca. 1500-tallet. De ble interessert i landet, og spesielt i sukker og tømmer. Under det portugisiske styret ble indianerne nesten helt utryddet. I dag er det bare 200 000 indianere igjen i Brasil. Brasil ble fritt fra det portugisiske styret i 1822. Da overtok en keiser makten, og hans navn var Pedro I. I denne perioden tjente Brasil mye penger på å selge kaffe til utlandet.I 1889 tok det militære makten fra keiseren i Brasil. Etter det ble Brasil styrt av forskjellige militære diktatorer frem til 1985. Under denne perioden ble innbyggerne veldig undertrykt, og på 1970-tallet begynte folk å protestere. Resultatet ble at de ikke skulle ha en så undertrykkende politikk. I 1980 ble det lov for flere partier å stille til valg, og det første fulle demokratiske presidentvalg ble holdt i 1989.

 

Håper noen kan hjelpe :)

 

EDIT: En del av oppgaven er også å ha et enkelt språk, så hvis dere hadde klart å holde språket enkelt, hadde det vært fint :)

Endret av sjokolademousse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Los indios llegaron a Brasil hace más de veinte mil años. Llegaron primero y vivieron como cazadores. Los portugúes llegaron a Brasil en los 1500-años. Se interesaron del país, y especial de la azucar y el leño. Durante el gobierno portugués los indios casi fueron extintos.

Hoy hay solamente dos siento mil indios en Brasil. Brasil quedo libre de la legislación portugesa en 1822 (mil ocho siento noventaidos). Entonces asumiro un emperador el dominio/la fuerza, y su nobmre era Pedro I. En este periodo Brasil ganaron mucho dinero de vender café a extranjeros. En 1889 (mil ochosiento ochenta y nueve) los militares tomaron el dominio del emperador en Brasil. Despues de que Brasil fue gobernado por varios dictadores militares hasta 1985 (mil novesiento ochentaycinco). Durante este período, los habitantes quedaron bastante reprimidos, de 1970 las gente empesaron a protestar. El resultado fue que no deberían tener una politica tán represiva. En 1980 (mil novesiento ochenta) se permitió que varias lotes se presentaron a las elecciones, y la primera elección democrática plena se celebró en 1989 (mil novesiento ochaynueve)

 

SÅNN!! Værsegod. Jeg er halvt spansk, så jeg prøvde mitt beste. Må si at jeg synes dette var en ekstremt vanskelig oppgave å oversette for en tiende klassing. Vi har ikke slike vanskelige oppgaver 2.året på videregående en gang! (spansk klassen så klart, nivå2)

Lenke til kommentar

Los indios llegaron a Brasil hace más de 20 000 años. Ellos llegaron primero, y vivían como cazadores. Los portugueses llegaron a Brasil en aprox. 1500. Ellos estaban interesados en el país, y particularmente en el azúcar y la madera. Durante el gobierno portugués fue a los indios casi aniquilado. En la actualidad sólo hay 200 000 indios abandonaron en Brasil. Brasil estaba libre de la legislación portuguesa en 1822. Al tomar un poder imperial, y su nombre era Pedro I. En este período, Brasil ganó mucho dinero con la venta de café tuvo utlandet.I 1889 el poder militar del emperador del Brasil. Después de que Brasil fue gobernada por varios dictadores militares hasta 1985. Durante este período, los habitantes muy reprimida, y en la década de 1970, la gente comenzó a protestar. El resultado fue que no debería tener una política represiva. En 1980, permitió a varios partidos políticos para presentarse a las elecciones, y las primeras elecciones presidenciales plenamente democráticas se celebraron en 1989.

 

Bruke Google-translate, uvisst kor korrekt det er.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

dos siento mil indios en 1822 (mil ocho siento noventaidos). en 1989 (mil novesiento ochaynueve)

 

.. Værsegod. Jeg er halvt spansk,

Siento = føle

Ciento = hundre

22 = veintidòs (ikke noventaidos)

89 = ochenta y nueve (ikke ochaynueve)

+ + + en rekke andre feil.

 

Til tådstarter. Begge oversettelsene er fulle av feil. Du bør forsøke deg på egenhånd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg holder på med en spanskoppgave nå, og trenger hjelp.

Går i tiende, og har ikke lært preteritumsformen på spansk. Derfor blir det vanskelig å skrive om historien til et land, som er en del av oppgaven.

 

 

Det jeg skal oversette:

Indianerne kom til Brasil for over 20 000 år siden. De kom dit først, og levde som jegere. Portugiserne kom til Brasil på ca. 1500-tallet. De ble interessert i landet, og spesielt i sukker og tømmer. Under det portugisiske styret ble indianerne nesten helt utryddet. I dag er det bare 200 000 indianere igjen i Brasil. Brasil ble fritt fra det portugisiske styret i 1822. Da overtok en keiser makten, og hans navn var Pedro I. I denne perioden tjente Brasil mye penger på å selge kaffe til utlandet.I 1889 tok det militære makten fra keiseren i Brasil. Etter det ble Brasil styrt av forskjellige militære diktatorer frem til 1985. Under denne perioden ble innbyggerne veldig undertrykt, og på 1970-tallet begynte folk å protestere. Resultatet ble at de ikke skulle ha en så undertrykkende politikk. I 1980 ble det lov for flere partier å stille til valg, og det første fulle demokratiske presidentvalg ble holdt i 1989.

 

Håper noen kan hjelpe :)

 

EDIT: En del av oppgaven er også å ha et enkelt språk, så hvis dere hadde klart å holde språket enkelt, hadde det vært fint :)

 

Selv om det sannsynligvis ikke er så mye vits nå lenger, kan jeg oversette den teksten så du kan se hvor mange feil du eventuelt gjorde ;)

 

Los indianos llegaron a Brasil hace más de veinte mil años. Los que llegaron primero vivían como cazadores. Los portugueses llegaron a Brasil aproximadamente en el siglo XVI (århundrer skrives stort sett med romertall på spansk). Les interesaba mucho el país, y sobre todo el azúcar y la madera. Durante el dominio de los portugueses los indianos fueron casi extinguidos. Hoy quedan sólo doscientos mil indianos en Brasil. Brasil se liberó de los portugueses en el año mil ochocientos ochenta y ocho. A ese tiempo asumió el emperedor Pedro el poder del país. En este período Brasil ganó mucho dinero por el comercio de café con otros países. En el año mil ochocientos ochenta y nueve el ejército tomó el poder del emperedor en Brasil. En los años siguientes Brasil fue dirigido de diferentes emperedores militares hasta el año mil novecientos ochenta y cinco. Durante este período los habitantes de Brasil fueron muy suprimidos, y en los años setenta empezaban a protestar. Esto resultó en una política no tan represiva. En el año mil novecientos ochenta más partidos pudieron presentarse a la elecciones, y en el año mil novecientos ochenta y nueve se celebraron las primeras elecciones democráticas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...