sjoan93 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jødene fekk sitt eget land, når dei hadde vært vekke frå landet sitt i fleire århundre , men kurderne lever på sitt eige område og ingen andre har tatt over område deiras, koffor kan dei då ikkje få styre landet sitt. synst vi norske også er nokon jævler siden vi har godtatt å ha turkerne med på Nato, når det ikkje er noko ytringsfridom der og kurderne blir behandla som ikkje menneskelige verfall. Eg må ha om problemer i midt østen og valgte defor dette, håper på litt ulike meininger og synspunkt så eg kan ha noko å si på framføringen min. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Nato har ikke noe med ytringsfrihet og rettigheter å gjøre. Det er en militær allianse. Tyrkia hadde tydeligvis noe å tilføre alliansen siden de fikk medlemskap. Derimot spøker det for tyrkisk EU-medlemskap slik forholdene er nå. Hvorfor kurderne ikke har fått sitt eget land vet jeg ærlig talt ikke 100%. Men jeg tipper det er av samme årsak som at palestinerne motsetter seg Israel. Tyrkia, Iran, Irak og Syria vil rett og slett ikke frivillig gi fra seg et landområde til en folkegruppe som aldri har hatt et eget land. Lenke til kommentar
sjoan93 Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Det er sant at kurderne har aldri hatt sitt eige land, men det er fordi det har vore forskjellige kurdiske grupper, Dei har altså ikkje vært samla som ein samla nasjon. Men det bor omkring 22 millioner 4 gange så mange mennesker som i danmark, 12 gonge større område enn danmark. Kurderne har språk, kultur og historie. Når tyrkia bruker 55 % av militær styrken sin på ein liten frihets gruppe så lurer eg på kor mykje verdi er det egentlig i dette område ? . Så mykje av økonomien til tyrkia går til unytte, for kurderne har blitt sterkere menn ikkje svakere. Og kulturen har blitt bevart, og folket er enda stoltere over å være kurder. Eg vil tru at Tyrkia ville vore ille ute viss dei ikkje var medlem i Nato. for dei har Nabo landet , Iran som ikkje er noko særlig glad i Tyrkia, Dei har grekerne , armenerne og Kurderne mot seg. Så er ikkje det best å slutte mens leken er god ? Det var visst ein innteresant lekse med hadde fått, blei veldig ivrig/nysjerrig etter å ha lest ei bok om denn gruppen. Men eg klarer ikkje å finne ut koffor dei ikkje bare kan få sitt eige land og slutt med all krigen der nede, kanskje kurderne kan forhandle med USA ved at dei gir 15 % av all ressursene til USA, kurderne ville nok tjent mykje på det siden det er mykje ressurs på dette området. Lenke til kommentar
sjoan93 Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 btw Palestinerne tok eit land som det har budd folk i, Kurderne kom til dette område før tyrkia blei til, og det bur kurdere på dette område, Dei landene prøver ikkje å få kurderne ut av område for det klarer dei tydeligvis ikkje, men slette ut kulturen deiras, Så eg trur ikkje du kan sameligne Israel og Palestinerne med Kurderne sitt problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå